Hej,
ska göra en hylla med sluttande plan. Planen sluttar 20 grader och de ska geras runt ett hörn (90 grader). Först tänkte jag att det är väl bara att ställa sågen på 20 graders lutning och 45 grader ger. Men icke sa nicke, för att få gerningen på de sluttande planen slutade det med en ger på ca 41,5 grader. Det funkar men skulle vilja veta formeln för att räkna ut exakt.
Någon?
 
En skiss eller bild, jag kanske är trött, men hängde inte med i vad du har gjort?
 
Jag tror att denna länk http://www.youtube.com/watch?v=_CRJsn_pQ7Q kan ge dig ett hum om hur du kan kan lösa ditt problem. det är bara i ditt fall att räkna på 4-sidig kolon. om du följer länken till hans hemsida finns det uträknat för fler vinklar.
 
Wikingen skrev:
Hej alla!
Hittade detta på forumet efter ett tag: [länk]

Har fått svar men skulle gärna vilja veta formeln för uträkning och dessutom hur man slår det på miniräknaren ;-)
Formeln för "vinkel sågbord" (i tabellen i inlägg 23) är:
formel.png
där alfa är "lutning överliggare"
 
Granngubben skrev:
Formeln för "vinkel sågbord" (i tabellen i inlägg 23) är:
[bild]
där alfa är "lutning överliggare"
Har inte läst tråden den kommer ifrån, men en snabb blick på formeln säger att den kan förenklas något. Stryk tvåan framför Cos-kvadrat och ersätt sin-kvadrat med en etta (trig-ettan).
 
ImageUploadedByByggahus.se1384855526.105948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma formel, men i mitt tycke ett lite snyggare utseende.
 
Granngubben skrev:
Formeln för "vinkel sågbord" (i tabellen i inlägg 23) är:
[bild]
där alfa är "lutning överliggare"
Har inte vinkeln mellan bitarna någon betydelse? Alltså om man ska göra en 4-kant eller 6-kant till exempel?
Eller rör jag ihop begreppen "vinkel sågbord" och "vinkel såghuvud"?

Eller har jag helt enkelt som vanligt otur när jag tänker? :confused:
 
Redigerat:
ullberg
Stefan Bengtsson skrev:
Har inte vinkeln mellan bitarna någon betydelse?
Om jag fattat syftningarna rätt i denna tråd så är det i detta fall hårdkodat (90 grader), Mikael L nämnde något om det. Men visst, annars är den vinkeln högst relevant.

/U
 
Matte_Nörden skrev:
Har inte läst tråden den kommer ifrån, men en snabb blick på formeln säger att den kan förenklas något. Stryk tvåan framför Cos-kvadrat och ersätt sin-kvadrat med en etta (trig-ettan).
Tack! Det blev lite enklare.
formel.JPG
Formeln gäller för hörn med 90 grader.
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Om jag fattat syftningarna rätt i denna tråd så är det i detta fall hårdkodat (90 grader), Mikael L nämnde något om det. Men visst, annars är den vinkeln högst relevant.

/U
Aha. Som vanligt med oturen alltså...;)
 
ullberg
Stefan Bengtsson skrev:
Aha. Som vanligt med oturen alltså...;)
Tja, själv skulle jag nog kalla det observant, men om du har ett behov av att förringa dig själv så är det väl inte min ensak...

/U
 
Står i topicen att det är rät vinkel som diskuteras.
 
Njaej … Det framgår väl klart att det är rätt vinkel som efterlyses.
 
På min enhet är titeln stavad med ett t. RÄT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.