Jag har spanat in en billig liten kompressor(Stanley) med nedan specifikation. Den skall man kunna pumpa bildäck med mm.

1, Går det smidigt att pumpa bildäck med en sådan eller får den jobba ihjäl sig för att det skall komma någon luft i däcket?

2, Duger kompressorn att driva en färgspruta?(spraya köksluckor mm) En färgspruta kräver 2-3 bar men frågan är hur det är med luftflödet? Jo jag vet det finns ok el-färgsprutor för runt en tusing som gör köksluckorna fina.

3, köksluckor går bra att spraya med el-färgspruta, men räcker dessa för att spraya väggar o tak eller måste man gå på kraftigare grejer för att det skall gå undan? frågan gäller också den kompressor jag tänkt införskaffa - duger den för färgsprtuning av vägg o tak?

[h=5]Angiven luftmängd:[/h][h=5]130 l/min[/h]
[h=5]Genomlupen cylindervolym:[/h][h=5]180 l/min[/h]
[h=5]Arbetstryck:[/h][h=5]8 bar[/h]
[h=5]Effekt:[/h][h=5]1100 W/1,5 hp[/h]
[h=5]Varvtal:[/h][h=5]3400 rpm[/h]
[h=5]Ström:[/h][h=5]5,5 A[/h]
[h=5]Spänning:[/h][h=5]230 V[/h]
[h=5]Vikt:[/h][h=5]5,5 kg[/h]
 
Till enklare saker som att pumpa däck så funkar den bra....att sprutmåla köksluckor kanske....sen blir det nog inte så bra.....man vill ha tillgång till mycket luft och jämt tryck om man ska lacka mer/större saker.....
 
Klart att den duger till att pumpa däck men resten blir nog tuffare...
Gjorde själv ett tappert försök med en BilTema spruta för många år sedan och kan väl säg att det inte gick något vidare - Sen om det var kompressorn eller sprutan från BilTema är en annan femma.
Jag körde med en kompressor med följande spec:

Avgiven luft260 l/min
Max arbetstryck10,5
Ljudnivå71 dB
Serviceintervall3000 h
SmörjningstypOljefri
Vikt32 kg
Mått590 x 340 x 380 mm
Tankstorlek5 l
Effekt2,0 Hk
Antal cylindrar2 st
Elanslutning1 fas, 230 V
IP klass44



Jag skulle lägga lite krut på en hyfsad HVLP om du skall måla luckor.
Eller hyra en riktig Graco om du skall måla mycket väggar och tak - En sån har man banne mig inte råd att köpa.
Om än det har kliat lite i fingrarna efter en Graco EasyMax spruta för nätanslutningen eller batteri.

Antar dessutom att det är denna du kikar på:
200077.jpg
Den klarar nog endast det som är angivet i texten och skulle nog inte ens försaka köra en färgspruta på den tyvärr.
http://www.jula.se/kompressor-1100w-200077
 
Nej, man behöver en rätt stöddig kompressor för att kunna sprutlackera. Dessutom behövs en massa lull-lull för att få det bra såsom tryckregulatorer och vattenfilter (det blir kondens i slangarna).

Satsa på den kompressorn för att fylla bildäcken och ev en mutterdragare. För att måla skaffar du en lågtrycksspruta som ger helt OK resultat.
 
Tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.