Hej
Funderar på att sätta in köksö i nybyggt hus. Är det nån som har positiva eller negativa erfarenheter med sådan? Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum planeras.
 
En köksö har varit vår dröm sen länge och vi har bara haft positiva erfarenheter av vår sen vi byggde. Det måste dock vara rymligt mellan ön och köksbänken bakom så att två kan gå förbi varandra, annars blir det för trångt.

Ett annat tips är att dra fram el till ön så att vispar mm kan användas. Kika gärna på vår hemsida så ser du hur stor vår ö blev.

Ska du ha öppen planlösning så rekomenderar vi dig en mycket effektiv fläkt (tyvärr så låter de en hel del:() så att du kan suga upp matoset ordentligt, annars har du det i hela huset....

Hälsningar från oss!
 
Det kanske är läge för en fläkt där själva fläktmotorn sitter på vinden eller taket för att den skall bli så tyst som möjligt. Är det någon som har koll på sådana prylar?
 
ymca skrev:
Det kanske är läge för en fläkt där själva fläktmotorn sitter på vinden eller taket för att den skall bli så tyst som möjligt. Är det någon som har koll på sådana prylar?
Det är dyrare med fläktmotorn på vinden/taket, men tystare blir det och bättre sug. Å andra sidan ökar rördiametern till 160 (istället för 125) pga ökad mängd luft som ventileras med starkare motor. Lägg på 60 mm isolering runtom och du får ett ganska brett rör som kan dominera köket.
 
Vi har kollat på det här med motorn på vinden, och jag höll på att ramla av stolen när jag fick prislappen.

En vanlig bra fläkt kan man ju få för ca 2500, en variant med fläktkåpa och separat motor skulle hamna på ca 12.000 + moms.

Vad jag förstår har man i princip tagit en vanlig kåpa, tagit bort motorn och höjt priset. Till detta kommer en svindyr motor som skall sättas t.ex på vinden.

Jag försökte få förklarat för mig hur det kunde komma sig, men fick inget bra svar. "Små tillverkningsvolymer"

Nån som fått ett vettigare pris?
 
Vi har en köksö, underbart praktiskt när man är flera i köket.
Dock valde vi att inte lägga spisen i köksön då matoset lättare sprider sig då.
I vår ö har vi istället ett handfat, ett stor arbetsyta (bakbord) ett skåp för matberedaren samt eluttag. Dessutom lade vi till ett barbord, så när gästen kommer kan vi gömma kastruller och sånt där bakom och om jag inte är klar kan de hänga med ett glas vin medans jag fixar salladen.

 
Ja, just det! En bardel är mycket viktig! Den hade jag nästan glömt :)

Mycket trevligt för gästerna (och den som får tillaga maten) att få sitta o ta sig ett glas vin medan de väntar.....

 
Har man spisen där är det ett absolut måste att flambera när gästerna sitter där, det är urtjusigt ;)
 
byggherreNR1 skrev:
Har man spisen där är det ett absolut måste att flambera när gästerna sitter där, det är urtjusigt ;)
Flamberade gäster, det måste provas ;)

Kanske får jag anledning att prova de nya brandsläckaren då ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.