Hur mycket tjänar man på att bygga lite mindre?
eller
Hur mycket dyrare blir det att bygga lite större?

Jag misstänker att kostnaden inte är helt linjär, men det vore intressant att höra hur det ligger till av någon som vet.

Exempel: Man vill bygga ett 2-plans hus. 100 kvm nere + 100 kvm uppe. Det skulle kosta 2 miljoner. Hur mycket billigare skulle det bli om man minskade till 90 + 90?
Hur mycket dyrare skulle det bli om man ökade till 110 + 110?
Detta gäller ju produktionskostnad. Hur mycket billigare/dyrare skulle det bli i uppvärmingskostnad?
 
Vi hade samma funderingar som ni.
Vi fick bygga max 100 kvm. Men vi tyckte att vi skulle klara oss med 90 kvm, detta är bottenvåningen alltså.
När vi räknade på det så skulle huset bli runt 1 meter kortare, men samma bredd. Det innebär att det i material är 1 takstol, 2 meter yttervägg 10 kvadratmeter platta och mindre än 15 kvm yttertak som skiljer.
Att i efterhand komplettara med dessa 10 kvadrat skulle enligt uppgifter kosta mellan 120 till 160 tusen.
Vi valde att bygga max., och hade en ide om att vänta med att inreda ngt av rummen istället.
mvh
Greenbay
 
Fredrikz skrev:
Hur mycket tjänar man på att bygga lite mindre?
eller
Hur mycket dyrare blir det att bygga lite större?
Hur mycket billigare/dyrare skulle det bli i uppvärmingskostnad?
Räkna med att det kostar kring 1200 kr/m2 för att bygga större (alternativt krympa huset) om man bygger 1,5 plans hus. För enplanshus är siffran något högre.....kring 1500 kr/m2.

Uppvärmningskostnaden borde bli proportionell mot storleken.
220 m2 kostar runt 20% mer att värma än ett hus på 200 m2.
 
volvo skrev:
Räkna med att det kostar kring 1200 kr/m2 för att bygga större (alternativt krympa huset) om man bygger 1,5 plans hus. För enplanshus är siffran något högre.....kring 1500 kr/m2.

Uppvärmningskostnaden borde bli proportionell mot storleken.
220 m2 kostar runt 20% mer att värma än ett hus på 200 m2.
Tror att du missade en nolla! 12000 eller 15000 ska det väl vara.
 
sirbo: Jag har faktiskt svårt att tro att kostnaden skulle bli så stor. Det är lätt att tro det eftersom man brukar prata om att hus kostar 10 - 15.000:- / kvm. Men jag tror inte stämmer att räkna så om du ska krympa/öka storleken på ett hus.
 
Mikael_L
Både ja och nej.
Om man ökar på huset med ett eller två rum, så slås vissa kostnader ut på större yta, t.ex. Badrum, kök, panna/öppenspis, ev trapp.
Vissa saker ökar proportionellt, förutom grund, golv, tak, väggar så har vi också radiatorer/vattenslinga, fönster osv.

Men sen är det ju också så att när huset blir större brukar det vanligvis samtidigt ökas på med större kök, större/fler badrum, kraftigare uppvärmning.

Men i din frågeställning kan jag nästan läsa ut att här gäller det större hus utan att öka på kök och bad och sånt, eller?
 
Mikael_L: Rätt uppfattat.
 
Bara plattan för 1 m2 kostar ca 2000 extra!
Håller med om att 10-15000 kan vara aningens högt men inte så värst. De höga "fasta" kostnaderna är ju som du säger värme, kök och badrum och en del administrativt tjafs motsvarande ca 500 000 och står för kanske 25% av produktionskostnaden

Ett litet räkneexempel:
plattan kostar ca 2000 extra sedan tillkommer
vägg vilken brukar kosta ca 300 i material per m2 räknar med 2,4
takbjälklag ink takstolar ca 600 sek
yttertak ca 200
innergolv 250

ger en total på typ 3800 i materialkostnad. Ska man sedan ha någon som bygger också får man räkna med det dubbla.

tillkommer dessutom diverse annat
som lister, ytskikt vägg,el,......

landar på minst 8000 sek per m2

Från en glad amatör ;)
 
Mikael_L
I sådana fall blir det ju en besparing, dvs att 10% mer yta inte är lika med 10% mer kostnad.

Bygga oinrett (vind) eller med kraftigt låg standard för framtida behov är ju en sådan tänkbar sak. (tex att bygga ett förråd utan tapeter på väggarna och något riktigt billigt golvmaterial, som senare kan inredas till ett rum. Men fönster måste man nog kosta på ändå) I sådana fall kostar väl varje kvm bara lite mer än en 1kvm grund + 1kvm tak dvs (höftar till lite ;-) 4000 kr.

Vill man pressa byggpriset så ska man kanske förenkla huset istället:
Inget vinkelhus, inga takkupor, färre fönster, billigare ytmaterial osv. Men det kan ju lätt råka bli ett tråkigt hus också... :-?

Jag tror på att bygga den storlek man behöver...

Fast det är klart, finns planerna på större barnkull ska väl det beaktas, likväl som om barnen snart kommer att flyga ut.
Och som tidigare inlägg skrev, det är en dålig affär att behöva bygga ut senare.
 
Merkostnad är den extra kostnad som det blir att välja till lite mer. Dvs man har redan kalkylerat för alla inställesekostnader och startkostnader. Merkostnaden är priset för det extra materialet och tiden att montera det.
Exempel:
Betongbilen ska komma, du räknar bara extra material.
Regnvattensystem finns, endast kostnad för den längre hängrännan och montering.
Värmepanna och elcentral finns, endast kostnad för större eller extra radiator och installations el i utrymmet.

Merkostnaden för vanliga bostadsrum är kanske 3000-4000 kr/m2 plus grund ca 1000-1500 kr/m2. El- och värmeinstallationer inräknade. 20 m2 boyta kostar ca 80000 kronor.

Ovan nämns betydligt högre kostnader men då räknas kostnaden för kök, bad, bergvärmepump/panna in. Dessa kostnader har du redan tagit i ditt grundutförande. Faran är väl att du kanske tycker att du kanske får plats med en skön bubbelpool ;-) Det kan lätt dra iväg….

Energibehovet är proportionellt mot ytterarean. Jag tar inte hänsyn till att man även anpassar ventilationen mot bostadsytan.
Antag 2-våningshus 100+100 m2
Längd x Bredd x Höjd = 12,0 x 8,5 * 5,0 (m)
Väggarea=(12+8,5+12+8,5)x5=205m2
Takarea=12x8,5=102m2
Grundarea=takarea=102m2

10% ändring av längden ger följande förändring på
Väggarean: 1x5+1x5=10m2 -> 10/205=4,9% förändring
Takarean: 1x8,5=8,5m2 -> 8,5/102=8,3%
Grundarean: Lika taket -> 8,3%
Totalarean ändras med (10+8,5+8,5)/(205+102+102+)=6,6%

Förändringen på energibehovet beror på vilken del (vägg, tak eller grund) som står för de största förlusterna. Jag skulle uppskatta att 10% förändring av byggytan ger att energibehovet förändras med 6-7%.
 
Tack för tipsen sirbo, Mikael_L och Valbobygge! Nu är jag övertygad om att det är värt att satsa på min 174-kvm-version istället för 204-kvm-versionen.
 
Fredrikz skrev:
Tack för tipsen sirbo, Mikael_L och Valbobygge! Nu är jag övertygad om att det är värt att satsa på min 174-kvm-version istället för 204-kvm-versionen.
Självklart lönar det sig i längden att inte bygga för stort.
 
10-20% större eller mindre hus skulle jag vilja säga inte märks i budgeten.

Alla stora kostnader är fortfarande de samma:
Tomt, vilket är den enskilt största kostnaden.
Vatten, avlopp, el.
Värmeproduktion.
Kök, badrum.
Tillstånd, försäkringar etc.

Själva materialet för huset, dvs reglar, isolering, gips, panel, är en väldigt liten del av den totala kostnaden för ett hus. Ditt kök, badrum och elapparater tillsammans kostar troligtvis mer.
 
Ett vanligt exepel som vi fick när det gällde "blockhus" om vi säger så där tex ytterväggarna kommer i färdiga sektioner men resten monteras på plats är att byggsatsen kostade ungefär 15000-25000kr för varje meter man förlände huset. Då ingick allt golv/vägg/takmaterial dock tillkommer ju själva hantverkskostnaden att montera dessa extra kvm. Extrakostnad för grunden tillkom naturligtvis också.

Men som flera redan påpekat "marginalkostnaden" att bygga ytterligare några kvm är mycket lägre än den totalt utslagna på allt. När det gäller el, ventilation, kök, badrum, värmesystem osv är det mycket stora fasta kostnader så att säga.

När det gäller hantverkarna så är det egentligen samma sak. Om snickarna ska göra ytterligare ett rum så finns ju alla grejor/verktyg redan på plats och är framme. Elektrikern, rörmokaren, KA, kommunen osv ska egentligen inte behöva ta så mycket extra betalt för att huset är aningens större.

Samma sak med en massa andra kostnader som tomt, anslutningsavgifter, markarbeten, garage, byggel, kranbil, byggbarack, osv osv är ju kostnader som är helt oberoende av storlek om vi säger så.

Uppvärmningskostnaden ökar däremot något men det tror jag också är ganska lågt med tanke på välisolerade hus idag där mycket annat än uppvärmningen i hset är det som drar el.

Bygg det hus ni vill ha och behöver inom de närmaste 10-20 åren. Sen får ni väl flytta eller bygga nytt, eller bomma igen vissa rum. Att bygga för pensionärsåldern innan ens barnen släppt nappen kanske är lite väl långsiktigt även om man ska planera framåt.

Vet flera som ångrar sin "aningens" för små hus med trång tvättstuga, svårmöblerade sovrum på övervåningen med 90 cm vägghöjd ute vid ytterväggen, trånga toaletter, små kök och avsaknad av förråd och klädkammare.

Vet också många äldre som sitter i alldeles för stora hus nu men som faktiskt var alldeles lagom när barnen växte upp till ungdomar.

Så det finns ingen "One size fits all" Utan behoven skiftar ju över tiden med förändrad livssituation osv. Bygg ett vettigt hus som går att dela av extra rum i eller bygga ut i alla fall om ni vill minimera ytan. Den dan ni vill sälja så är ju huset intressant för flera om det går anpassa till olika människors familjesituation.
 
Hur räknar ni kostnaden fördelat på våningsplan? Vi ska bygga ut vårt hus med ca 80 kvm och därtill en källare på lika mycket. Hur räknas då kvadratmeterkostnaden? Det kan ju knappast vara t ex 15 000 per kvm för både våningsplanet och källaren (=30 000). Jag gissar att källaren får en lägre kostnad. När man läser på detta och andra forum är det svårt att veta om kvadratmeterkostnaderna avser enplanshus eller tvåplans. Några tips och klargöranden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.