Nu är jag medveten om att detta är ett forum för konsumenter, men kanske någon har ett svar på min fråga ändå.
Sitter och klurar på att starta upp en egen firma inom vvs, och försöker få ihop en budget.
Finns det någon som har eget, och vet mellan tummen och pekfingret vad företagsförsäkring inkl ansvarsförsäkring kan kosta?
Alltså utöver försäkringskostnad för bil och lager.
Kommer att driva företaget själv utan anställda.
 
lordi skrev:
Nu är jag medveten om att detta är ett forum för konsumenter, men kanske någon har ett svar på min fråga ändå.
Sitter och klurar på att starta upp en egen firma inom vvs, och försöker få ihop en budget.
Finns det någon som har eget, och vet mellan tummen och pekfingret vad företagsförsäkring inkl ansvarsförsäkring kan kosta?
Alltså utöver försäkringskostnad för bil och lager.
Kommer att driva företaget själv utan anställda.
Har trygg hansa.
Dom har nått paket, trygga firman eller liknande.
3 anställda inkl mig själv.

Betalar en knapp 1000-lapp i månaden
 
Ska ligga ungefär som hantverkare säger från ca 7-20 000 lite beroende på innehåll och självrisk mm.
 
Ok, tack för svar. Då har jag lite mer kött på benen.
 
Ansvarsförsäkringar är extremt olika beroende på vad företaget har för verksamhetsbeskrivning. Själv är jat IT konsult, jag betalar typ 5000 om årt fö en företagsförsäkring som dels innehåller vanliga moment, som stöldskydd, brand omsättningsförlust osv. Men även en ansvarsförsäkring på upp till 10 milj, vilket mina kunder standardmässigt begär att jag skall ha.

En kollega ingår i ett konsultnätverk där de har en gemensam försäkring, där gick premien upp med 800% när förs. bolaget upptäckte att en av konsulterna hade lagt in lite om bygg också i sin verksamhetsbeskrivning. Isjälva verket hade han bara registrerat in den verksamheten för att kunna dra av lite byggprylar i verksamheten, blev väldigt dyrt hempulande...

Men det kan ju vara läge att kolla lite hur stor ansvarsfrösäkring som är lämpligt.

I min bransch är det vanligt att man kräver 10milj. Men en kund krävde att jag skulle kunna ersätta över en halv miljard (70 Milj Euro). Jag kollade faktiskt med mitt förs. bolag, de skrattade och mende att en sådan försäkring kunde de inte ta ens via återförsäkringar. Kravet från kunden var kopplat till ett avtal där jag förband mig att faktiskt betala skadestånd i den storleksordningen om vissa saker inträffade. Jag skrev aldrig på, men fick uppdraget ändå. Tror inte att de fattade att jag aldrig skrev på.
 
hempularen skrev:
Ansvarsförsäkringar är extremt olika beroende på vad företaget har för verksamhetsbeskrivning. Själv är jat IT konsult, jag betalar typ 5000 om årt fö en företagsförsäkring som dels innehåller vanliga moment, som stöldskydd, brand omsättningsförlust osv. Men även en ansvarsförsäkring på upp till 10 milj, vilket mina kunder standardmässigt begär att jag skall ha.

En kollega ingår i ett konsultnätverk där de har en gemensam försäkring, där gick premien upp med 800% när förs. bolaget upptäckte att en av konsulterna hade lagt in lite om bygg också i sin verksamhetsbeskrivning. Isjälva verket hade han bara registrerat in den verksamheten för att kunna dra av lite byggprylar i verksamheten, blev väldigt dyrt hempulande...

Men det kan ju vara läge att kolla lite hur stor ansvarsfrösäkring som är lämpligt.

I min bransch är det vanligt att man kräver 10milj. Men en kund krävde att jag skulle kunna ersätta över en halv miljard (70 Milj Euro). Jag kollade faktiskt med mitt förs. bolag, de skrattade och mende att en sådan försäkring kunde de inte ta ens via återförsäkringar. Kravet från kunden var kopplat till ett avtal där jag förband mig att faktiskt betala skadestånd i den storleksordningen om vissa saker inträffade. Jag skrev aldrig på, men fick uppdraget ändå. Tror inte att de fattade att jag aldrig skrev på.
Upp till 10 miljoner är nog standard, det sa iaf T-H när jag tecknade min försäkring.

Min täcker i stort sett allt jag kan ställa till med. Självrisken är lite olika beroende på vad som hänt men det är rätt rejäla belopp. Skador under ca 50 000 är knappast lönt att blanda in dom för.
 
C
Det är högst osannolikt att du har en självrisk på 50.000:-.Jag skulle säga: Nej det har du inte om du inte valt den själv, o det är heller inte sannolikt. Du har förmodligen en självrisk på 20% av basbeloppet.

carra f.d. skadereglerare o skadechef
 
Redigerat:
  • Gilla
Jpandreas
  • Laddar…
carra skrev:
Det är högst osannolikt att du har en självrisk på 50.000:-.Jag skulle säga: Nej det har du inte om du inte valt den själv, o det är heller inte sannolikt. Du har förmodligen en självrisk på 20% av basbeloppet.

carra f.d. skadereglerare o skadechef
Nu blev jag osäker, du kanske har rätt.
Ska se om om jag hittar pappren
 
C
O vad som är viktigt är att du har villkoret A 396 I din försäkring det handlar om omhändertagen egendom. Har du inte det skall du köpa till det!

Det handlar om egendom som är föremål för bearbetning etc. T.ex. en vägg som du arbetar med eller ett rörsystem som du jobbar med(jag vet ju inte vad du gör,,rörmokare,snickare,elektriker,eller). Såna grejor är ju annars inte försäkrade,d.v.s. där du bäst behöver försäkringen,gäller den inte för.....
 
carra skrev:
O vad som är viktigt är att du har villkoret A 396 I din försäkring det handlar om omhändertagen egendom. Har du inte det skall du köpa till det!

Det handlar om egendom som är föremål för bearbetning etc. T.ex. en vägg som du arbetar med eller ett rörsystem som du jobbar med(jag vet ju inte vad du gör,,rörmokare,snickare,elektriker,eller). Såna grejor är ju annars inte försäkrade,d.v.s. där du bäst behöver försäkringen,gäller den inte för.....
Har kikat på det enda papper jag hittade just nu.
Självrisken är olika för olika skador men den ligger på ett halvt till ett helt basbelopp. Är det drygt 20 samt 40 000 eller hur var det nu?

Någon A 396 stod inte med på pappret och det låter ej heller bekant.

Vi är till stor 90% UE i nyproduktion av småhus. Resten av tiden rotjobb. Mycket altaner och tak.

Men hur menar du? Om jag håller på med ett takbyte och något går snett så täcker ej försäkringen då??
Verkar ju helt tokigt, det är väl det ansvarsförsäkring innebär??
 
C
I en gammal ansvarighetsförsäkring är den del som är föremål för bearbetning undantagen från försäkringen.D.v.s. jobbar du I ett hörn av ett tak räknas hela taket som föremål för bearbetning och är undantaget från försäkringen. För att skydda sig mot den typen av skador köper man till en extra del av försäkring som täcker det föremål som är under bearbetning.Inte så sällan har den man köpt försäkringen av velat vara billigast,för att du skall köpa försäkringen av honom/henne o därför inte lagt till detta extra skydd.

Kolla med försäkringsbolaget,förhoppningsvis har du fått "en riktig" försäkring! Kolla samtidigt att du har en självrisk du är nöjd med.Du kan "köpa ner" den,d.v.s. sänka den mot högre premie I visa bolag,om du anser dig behöva det...
 
Det finns rätt mycket falluckor i hanteringen. Jag hörde om en elkonsult som hade ritat in ett eluttag på fel ställe. Vet inte på vilket sätt det var fel. Men ritningen gällde för 300 kontorsrum. Försäkringsbolaget hävdade att varje rum var ett skadefall, och ville ha in 300 självrisker. Vet inte hur det gick till slut.
 
C
Kan inte stämma.

Uppdraget till konsulten är 1 uppdrag, där han gör ett fel.

Ett uppdrag där han ritar in uttaget på fel ställe ,även om så är i många rum varje felplacering räknas inte som enskada= en självrisk.

En vanlig konsultansvarsskada
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.