Jag har ett utrymme enligt bilden. Det är ett badrum (1), en bastu (2) och en "hall" (3).

Jag har kopplat både 1'ans samt 3'ans belysning (tak) via två synkade LED-drivers med hjälp av en återfjädrande kronbrytare. Jag vill nu även få till någon typ av dimbar, infälld belysning i bastun (2) som kan styras med knapp nummer två på kronbrytaren. Eftersom drivdonen till LED-spottarna i rum 1 och 3 idag har konstant ström så dimras de inte med hjälp av 230V. Har någon någon ide om hur jag kan lösa detta? Enklast vore att installera samma typ av belysning som i de andra utrymmena, men de flesta verkar avråda från LED i bastu pga. värmen... Kan jag byta brytare, eller finns det någon trafo jag kan använda mig av?

1_2_3.jpg
 
Redigerat:
I bastu får man väl inte ens ha 230V till lyse mm?
48V etc är ju helt okey eller Fiberoptik/stjärnhimmel etc. Tror att led är inga problem alls för hur många timmar om året använder man en bastu hemma så den förkortade brinntiden bör vara rätt låg i jämförelse.
 
Inte 230V till belysning? Finns det källa på det? Aggregatet ska ju till exempel ha 400V, så jag har svårt att tro på ett förbud.

Angående livslängden så vet jag inte vilken inverkan värmen har. 50%? 90%? 99? Lutar åt att prova, men vill utvärdera mina möjligheter först.
 
Inga problem med 230 Volt för belysning i bastu MEN det ska vara med rätt matr.
 
Jag fick iaf höra det i skolan för måånga år sedan. Men det kanske var fel? de få bastu jag varit med och installerat har det aldrig satts någon 230 utan bara 230/400 till aggregat och rätt strikta regler kring detta. Bastun jag har hemma från 70-80tal har 48v trafo till belysningen.
 
Vad för slags styrning har du till nuvarande drivdon? 230 V eller potentialfri? Välj bara ett likadant drivdon till bastun. Du får inte blanda 230 V och andra system som olika former av potentialfri styrning i samma strömbrytare, och helst inte i samma dosa.

Om båda drivdonen vill ha en potentialfri brytare för dimringen så behöver du byta brytare till en dubbeltrapp som har två separata halvor. Om styrningen är 230 V som till exempel för Jolly så kan du behålla kronbrytaren, förutsatt att båda drivdonen drivs från samma säkring (grupp).

Men det kanske kan vara lämpligt att först välja armaturer som tål att sitta i bastun, och därefter passande drivdon. Om du väljer 230 V-armaturer (dvs utan drivdon) så måste ditt andra drivdon manövreras med 230 V, annars kan det inte samsas i samma brytare.
 
Rum 1 samt 3 drivs av just Jolly-don. De drivs av samma grupp. Denna belysning sitter där den sitter och kommer inte ändras. Kanske finns det någon trådlös enhet som jag kan koppla på den andra knappen som styr belysningen till bastun? Jag har en del plats innanför en inspektionslucka där drivdonet till den andra belysningen sitter.

Hur känner jag igen ett drivdon med potentialfri anslutning?
 
Vidare, är verkligen styrningen till Jolly-donen 230V?
 
Ja, de Jolly jag känner till styrs med 230 V. De har tre ingågngar bredvid varandra, L, N och push. Men du får givetvis kontrollera vad du har hemma.

Så om du bara väljer en Jolly eller liknande även till bastun, eller direktdrivna 230 V-lampor så kan du behålla kronbrytaren.
 
Direktdrivna 230V skulle fungera utmärkt, förutsatt att jag kan dimra dem med återfjädrande tryckknapp, så jag antar det blir en liten dimmer i dosan kopplad till knapp nummer två.

Att Jollyn styrs med 230V måste jag fasen kolla. Trodde inte det var så. Om jag mäter med multimetern medans jag trycker på knappen så ska det väl synas när slingan är sluten? De båda knapparna på kronbrytaren, är de ihopkopplade, eller är de helt skiljda från varandra? Alltså, om jag matar den ena med 230V in, får knapp två också 230V då?
 
Ja, en kronbrytare har gemensam matning, så båda drivdonen måste klara av det.
 
Jag skulle inte tvivlat Bo, givetvis hade du rätt. Jag blandade ihop Jollyn med annat drivdon jag hade innan som jag skippade till förmån för Jolly Maxi.

Det är alltså 230V. Enklast är då vanlig 230V armatur. Har någon en ide om en dimmer att installera bakom brytaren som kan användas med återfjädrande tryckknapp mot 230V glödljus för detta ändamål?
 
Jo, upptäckte precis att Jolly micro inte styrs av 230 V...kanske nån fler :surprised: . Det är inte lätt att installera el idag med alla nya finurliga apparater som kräver åtskillnad mellan olika system.

Eltako har ett brett sortiment av puckar. Är inte insatt i hela deras sortiment. Vissa kräver nolla, andra inte. Valet är ganska okritiskt om det är glödljus den ska dimra, men värre om det handlar om LED eller lågenergi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.