Hej
Vi kanske lägger ner projekt bygga eget då inte helt lätt hitta tomt. Vi hittade dock nedan hus som vi tyckte var ok. Hur är dock betong, är det något att tänka på, varningstecken mm?


Ventilation: Mekanisk till- och frånluft
Byggnadstyp: Enplanshus
Byggnadsår: 1962
Uppvärmning: Bergvärme
Murstock: Murstock
Fasad: Puts
Tak: Shingel
Bjälklag: Betong
Stomme: Lättbetong/Betong
Grundmur: Betong
Plåtarbete: Lackerad plåt
Grundläggning: Krypgrund uteventilerad/Betongplatta
Fönster: 3-glas

Den äldre delen av huset byggdes 1962 och stommen är i lättbetong. För att säkerställa att det inte finns radon i huset har en gammamätning gjorts. Enkelt förklartat innebär det att man mäter om det finns blåbetong i lättbetongen. Det är blåbetong som kan vara en källa till radon. Protokoll finns på att det inte finns blåbetong/radon i huset.
Taket renoverades 2010 - shingel, 40cm lösull

Vattenburen golvvärme i hela utbygndad samt i Master Bedroom med tillhörande badrum. Elektrisk golvvärme i kök och tvättstuga.
 
Grattis!
Detta är säkert en utmärkt hustyp (men ni ska naturligtvis låta göra en besiktning)
 
För egen del så hade ett hus som du beskrivet det vara ett kanonhus.
Nu är jag kanske lite skadad efter att alltid bott i tegelhus/lättbetong hus i hela mitt liv.
Skulle inte ens överväga ett trähus....men det är jag det.

Tro inte att ett lättbetong hus är helt problem fritt men det finns väl inga hus som är det? men näst intill bekymmersfritt. (Känner ju inte detta hus men åsikten gäller i allmänhet)

Lycka till. Glöm inte att göra en besiktning :)
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
@roland53 kan inte annat än att hålla med.
Ingen målning, inget som kan mögla eller ruttna helt enkelt ett bra material.
Du ska inte vara rädd för det eventuella radonet.
Radon är en ickefråga om du inte röker.
Fredrik
 
Vad jag förstår av radonmätningen så fanns det inte blåbetong i huset.
Då återstår markradon om det kan finnas på platsen, men det hade ju i så fall funnits oavsett vilken hustyp man valt.

Då är det väl närmast (som man gör i nyproduktion) ventilation av platta, tätning av rörgenomföringar i plattan som är avgörande.
Det sista har ju mer med byggnadsår än byggnadstyp att göra.
 
halva huset är byggt början 60talet som man renoverat och sedan har man byggt till ca 80kvadrat med start 2007.
Vi hade ju börjat ta in del pris från hustillverkare. Vad tror ni om en budget på 4mkr för bygga ett stenhus ca 220kvadrat 1plan, är det rimligt? sitter lite och jämför bygga helt nytt eller köpa ett befintligt hus
 
Mikael_wi skrev:
halva huset är byggt början 60talet som man renoverat och sedan har man byggt till ca 80kvadrat med start 2007.
Vi hade ju börjat ta in del pris från hustillverkare. Vad tror ni om en budget på 4mkr för bygga ett stenhus ca 220kvadrat 1plan, är det rimligt? sitter lite och jämför bygga helt nytt eller köpa ett befintligt hus
Det är ju närmast omöjligt att svara på. Det beror på tomtpris, vald standard, kommunens avgifter (som inte är obetydliga), tegelfasad eller putsat, som du förstår så kan listan bli hur lång som helst.:)
 
jag menar exklusive tomtpriset:) den har vi rätt bra koll på i de områden vi är intresserade av.
Japp listan kan bli väldigt lång, i de husen vi kollade lite på låg basic på 3mkr för hus och ett snäpp upp 4mkr men kan tänka mig att det kan springa iväg
 
Tycker det låter utmärkt. inte jättemycket som kan gå fel i ett betonghus som bekant.

Vad gäller budget så kan man ju enkelt sett uttrycka det så att köper du ett redan byggt hus så vet du vad det kostar och vad du har att röra dig med. Bygger du eget så kan du sällan vara riktigt säker på vad priset landar på i slutändan, så det är alltid säkrare och ofta billigare att köpa ett redan byggt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.