Hej!

Har idag ytterväggar uppbyggda enligt bifogad skiss som vi har tänkt tilläggsisolera från insidan. Min tanke är att ta bort träfiberskivan på insidan samt den diffusionstäta pappen. Därefter tänkter jag regla upp en till vägg på insidan (95 mm reglar) som isoleras och sedan sätta plast och skivmaterial på det. Detta borde väl inte leda till några fuktproblem i väggen?

Väggarnas uppbyggnad idag:
IMG_3157.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh,
Peder
 
isolera från utsidan istället,låter jobbigare men du slipper framtida fuktproblem som lätt kan fås när man isolerar inifrån,sen behöver du inte hålla på och dra om alla vägguttag/el etc,element.....
Isolera utsidan med luftspalt och på med puts....
 
Min första tanke också, Zoccolocco, men eftersom jag inte kan något om tegelväggar har jag legat lågt.

Men, för att spekulera lite, vad gör man med luftspalten mellan tegel och fiberplank/isolering, om man tilläggsisolerar utvändigt?

Bygga hus/Marlén hade ett blogginlägg ganska nyligen om en "energiexpert" i Malmö som isolerade och putsade ett tegelhus utvändigt.

Här har vi den:
http://www.byggahus.se/renovera/renovering-fokus-energi
 
Hej daggpunkten flyttas längre ln i väggen ju tjockare isolering du monterar på insidan.
Daggpunkten är där kall och varm luft möts och bildar kondens.
 
Om man river allt fram till befintliga reglar och bygger på dom säg 95mm och sen plast och gips på det, vad är det för skillnad på den metoden kontra tegelhus som byggs med tjockare isoleringsskikt idag? Förstår daggpunkten flyttas med principen borde väl vara likadan som en 195mm vägg? Eller tänker jag helt galet?
 
TS har tänkt helt rätt enligt mig.
 
Låter som ett Hultsfredshus och det ska fungera med din metod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.