Okey, det låter som jag skulle klara mig med 16A, eftersom det inte är något större tryck på elförbrukningen hemma hos oss, och elpatronen (som sitter inbyggd i pelletspannan numer) ska ju ändå inte gå några längre stunder : )

Men då är frågan..hur mycket kostar resp. 20A jämfört med 16A på ett ungefär, eller hur mycket tjänar man alltså?
 
Varför inte ringa ditt elnätsbolag och fråga:confused:
 
Du får kolla med din nätägare. På en del håll skiljer det tusentals kronor, på andra inget alls.
 
roland53 skrev:
Varför inte ringa ditt elnätsbolag och fråga:confused:
- Det kan jag förstås göra, men om någon här i expertpanelen vet mellan tummen o pekfingret vad det kan handla om i kronor eller procent så är det ju både smidigare och kanske informativt för fler än mig : )
 
mycke_nu skrev:
På en del håll skiljer det tusentals kronor, på andra inget alls.
DEt kan väl t.o.m vara så att det finns olika priser i olika "zoner" hos samma nätägare?
 
Mikael_L
Kalmarkille skrev:
- Det kan jag förstås göra, men om någon här i expertpanelen vet mellan tummen o pekfingret vad det kan handla om i kronor eller procent så är det ju både smidigare och kanske informativt för fler än mig : )
Mellan tummen och pekfingret så skiljer det mellan 0kr och 4000kr per år mellan 16A och 20A.
Det går faktiskt inte att säga mer exakt än så. :)
Det går ofta att hitta denna info på elnätsinnehavarens hemsida.

Hor oss kostar det ca 2000:- extra per år om vi går upp till 20A. Det är pengar jag gärna kastar någon annanstans, så därför får det förbli 16A så länge det funkar. ;)
 
För oss kostade det drygt 1000 kr att gå upp från 16A till 20A. För vår del sparar vi säkert in lika mycket på att inte behöva köpa nya huvudsäkringar stup i kvarten... :p
 
Janus82 skrev:
För oss kostade det drygt 1000 kr att gå upp från 16A till 20A. För vår del sparar vi säkert in lika mycket på att inte behöva köpa nya huvudsäkringar stup i kvarten... :p
Och hur många säkringar får du för 1.000:- :)
 
roland53 skrev:
Och hur många säkringar får du för 1.000:- :)
1000kr kan vara billigt om strömmen går när man inte är hemma. Bara jobbet att tömma kyl/frys är en sak och alla har ju bara de dyraste bitarna i frysen med :sly: . Ska vi tala om vattenskador så vet jag inte ens om du kan köpa trasor och hinkar för den summan.
 
-=fullmoon=- skrev:
1000kr kan vara billigt om strömmen går när man inte är hemma. Bara jobbet att tömma kyl/frys är en sak och alla har ju bara de dyraste bitarna i frysen med :sly: . Ska vi tala om vattenskador så vet jag inte ens om du kan köpa trasor och hinkar för den summan.
Det är absolut en aspekt som jag köper till 100% (y)
 
O
tja... kan nog vara värt 1000:- för att slippa gå ut i mörkret och byta säkring... för naturligtvis så både regnar det samtidigt som det är snöstorm:) Murphy´s lag....
 
Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
1000kr kan vara billigt om strömmen går när man inte är hemma. Bara jobbet att tömma kyl/frys är en sak och alla har ju bara de dyraste bitarna i frysen med :sly: . Ska vi tala om vattenskador så vet jag inte ens om du kan köpa trasor och hinkar för den summan.
Är jag inte hemma så går garanterat inte huvudsäkringarna pga överbelastning. Det är åtminstone en sak som är absolut säker. :)
 
Odjuret skrev:
tja... kan nog vara värt 1000:- för att slippa gå ut i mörkret och byta säkring... för naturligtvis så både regnar det samtidigt som det är snöstorm:) Murphy´s lag....
Bor man i ett 60-tals hus sitter huvudsäkringarna i källaren där det är varmt och torrt. Möjligen lite mörkt just när säkringen har gått men lampan brukar ändå glöda lite mystiskt så man lagom hittar det man ska ha. :)
 
I mitt 60-talshus finns ingen källare : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.