Hej.

Jag ska installera en begagnad panna på 25kW till en ackumulatortank på 500l och tänkte montera en laddventil av typen Esbe VTC500 på returen från tanken.
Bör jag välja 60 eller 70 graders öppningstemperatur?

Mvh Henrik
 
Hej!

Jag har monterat en Esbe VTC300 70° på returen TILL tanken, det fungerar bra. Trots att det är en köksspis som står ett antal meter från tanken. Annars är det ungefär samma siffror, 25kW panna och en 500 liters tank. Däremot har jag dubbla cirk-pumpar för att kompensera, men det är en annan sak.
 
otto84 skrev:
Bör jag välja 60 eller 70 graders öppningstemperatur?
Det beror på vilken framledningstemperatur Ditt värmesystem kräver.
Finns lite olika tankar om detta men jag skulle hålla mej så lågt som möjligt.
Vänligen!!
 
Tanken är alltså att den ska fungera som en laddomat. Gamla pannan var kopplad till tanken enbart via en cirkulationspump som startade när pannan nått ca 70 grader och då pumpades kallt vatten från tankens botten rakt in i pannan. Eftersom detta inte var riktigt optimalt tänkte jag nu köpa en sådan laddventil och montera bredvid pumpen och på så vis skapa en lösning som liknar en laddomat.
 
Det är så jag har min kopplad, med en 70°-laddventil. När ventilen når 70° börjar den att öppna så att tanken laddas, fungerar felfritt! I samma takt som den fyller på med 70° vatten i toppen spär den ut med kallt vatten från botten på tanken, i praktiken har jag 60-65° vatten in i pannan och 70° ut.
 
Okej, det lutar nog åt en 70 graders.
Jag funderar även på en annan sak. Jag fick med en backventil med pannan som förra ägaren haft monterad vid laddningspumpen. En sån här:
http://www.cerbos.ee/en/check-valves/318-check-valve-europa-1-itap.html
Bör jag montera den eller går det lika bra utan? Finns det någon nackdel med att montera den?
 
Mr B skrev:
Det är så jag har min kopplad, med en 70°-laddventil. När ventilen når 70° börjar den att öppna så att tanken laddas, fungerar felfritt! I samma takt som den fyller på med 70° vatten i toppen spär den ut med kallt vatten från botten på tanken, i praktiken har jag 60-65° vatten in i pannan och 70° ut.
Har du den på övre eller nedre röret mellan panna och tank?
 
Övre.
 
Jag har för mig att esbe anger vid vilken temp den är fullt öppen. Jag har också gjort ett hemmabygge med esbe till acktank och modern kökspanna. 70 grader blev inte bra med småbubbel och lite dåligt med utmaningen av varmvatten. Jag bytte till 60 och det blev bra. Det är enkelt att byta den lilla mässingspatronen till annan temp utan att det rinner ut vatten. Det finns ett ganska stort sortiment av olika temperaturer.
 
Skulle föreslå att sätta den för blandning in i botten på pannan, så får man lite högre temp ut till tank och samtidigt säker returtemp in till pannan. Och 70 grader kan funka bra då också.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jo, blandning in i botten på pannan precis som alla "laddomater". Men min panna är gjord för arbetstemp 70 så det blev inte så bra med 70 in.
 
Kanske är bäst att börja med 60 grader. Om det blir för klent kan jag ju alltid byta termostatpatron senare
 
Jag funderade lite till och beslutade mig för att 70 grader nog känns bättre ändå. Så nu har jag beställt en sådan.
Beställde även en rökgastermostat.
Backventilen kommer jag nog att skippa för tillfället pga att jag troligen inte kommer få plats med den om jag inte drar om en massa befintliga rör.
Tack för alla svar,

Mvh Henrik
 
Kör hårt och lycka till! Risken finns att du vill ha mer ackumulatorvolym sen. Om du har möjlighet så förbered för detta med några extra kranar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.