Hej!

jag har ett problem som jag behöver hjälp med. Jag ska byta ut en strömbrytare i vardagsrummet mot en dimmer, men vet inte riktigt hur jag ska koppla.

Den nuvarande brytaren har två knappar men den ena (den högra) används inte.

såhär ser det ut i dagsläget, se bifogade bilder:
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lampan som används, är det bara en lampa, på ett enda ställe eller är det flera? För att vara helt säker på att koppla rätt bör du mäta upp spänningen på ledarna.

Jag skulle dock tippa på att de båda vita ska anslutas på "L"-plinten på dimmern och den blå på valfri av de andra plintarna.

Och för sakens skull: Man får egentligen inte byta ut en strömbrytare till en dimmer själv. Det är ett jobb för en elektriker.
 
Vit är fas som ska in på L, koppla in båda på samma ställe då du antagligen har ett uttag under brytaren. Grön och blå ärtändtrådar till respektive lampa, koppla den färgen som tänder lampan idag till dimmern.

Svart är nolla till uttaget.
 
mexitegel skrev:
Den lampan som används, är det bara en lampa, på ett enda ställe eller är det flera? För att vara helt säker på att koppla rätt bör du mäta upp spänningen på ledarna.

Jag skulle dock tippa på att de båda vita ska anslutas på "L"-plinten på dimmern och den blå på valfri av de andra plintarna.

Och för sakens skull: Man får egentligen inte byta ut en strömbrytare till en dimmer själv. Det är ett jobb för en elektriker.
Jag skulle inte vara så säker utan att ha tittat på installationen...
 
Styrman_jansson skrev:
Jag skulle inte vara så säker utan att ha tittat på installationen...
Det var just därför jag skrev att man bör mäta upp... ;)
 
Tack så mycket, det funkar kanon med dom vita och den blå!
 
Så bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.