Hej

Jag håller på att renovera vårt lilla hus, ska snart börja med undervåningen som ska inrymma kök, matplats, badrum. För detta har jag ett rektanggulärt utrymme på ca 29 m2, 7,9m långt och 3,7m brett.

Hallen och trappan faller sig naturlig i en lite utbyggnad på huset. Under trappan finns en liten skrubb.

Nu undrar jag om någon har några förslag på hur man ska kunna göra detta på ett smidigt sätt?
Jag har dessutom insyn ifrån två fönster som ligger väldigt nära gatan.
Huset är väldigt litet så man får nog planera det väl om man ska få in allt jag vill ha på ett bra sätt.
Här är planlösningen.
planlösning1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand//Fredrik
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, det är väl inte så mycket att välja på?

Gör duschrum/toalett/tvättstuga på de 2,75 meter som är längst till höger på skissen.
Alltså till och med det högra fönstret i ovankant.
Och resten får bli kombinerat kök och matplats.
Öppen planlösning du vet.
Ju färre dörrar och väggar desto rymligare blir det :)

Alternativt, och troligen bättre eftersom det är ett så litet hus, gör du ett en meter brett dusch/toalettrum till höger.
Det räcker utmärkt bra för allmän hygien.
Så här ungefär:
toa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att det är lite insyn är inget att bry sig om.
Det fixas lätt med gardiner eller bara s.k. cafégardiner som täcker nederdelen av fönstret.

Tillägg:
Rotera alltså min ritning 90° medurs för att passa in i din skiss
 
Redigerat:
Jag får intrycket att detta från början är en liten enkelstuga, avdelad på mitten av en knuttimrad innervägg och utbyggd med trapphall någon gång på 1900-talet, då man inrett vinden.

Har huset eldstad? Hur är taket och trapphallen konstruerade? Av trappan att döma tänker du fortsätta använda stugans loft som boningsrum. Redovisa gärna också loftvåning och genomskärning, så man ser takhöjder!
 
SKISS_BYGGAHUS-Model.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär kanske?

Genom att lägga köket mot en del av insynen så fredas matplatsen en aning och man kan få lite utsikt när man diskar. Badrummet har jag ritat stort för att få in tvätt mm. Den smala slitsen som blir över kan bli en läshörna eller likn.
 
Felpost
 
Allt står och faller med yttertakets höjd och konstruktion. Beroende på omständigheter i övrigt skulle jag kika på det utbyggda trapphuset. Genom att riva ut trappan ur trapphuset frigör man en volym för våtrum, som låter sig avgränsas med ett minimum av innerväggar. Detta ensamt spar massor av plats. En sån lösning kräver ny trappa. Den mest ytsnåla lösningen blir troligen en brant lofttrappa i byggnadens mitt. Att trappan placeras intill skorsten och eldstad medför att loftet snabbare blir uppvärmt än med befintligt trapphus. Optimalt utnyttjande av loftvåningen beror förstås - som sagt - på skalets utformning.

Med trappa och våtrum klokt lokaliserade hamnar resten av pusselbitarna lätt på plats. Köket bör hamna hyfsat nära våtrummet, och arbetsytan ska helst inte besväras av direkt sol. Ytterdörr kan man placera antingen istället för någon av stugans fönster, eller på den obrutna ytterväggen till "vänster" om trapphuset.

Om trapphuset "råkar" ha någorlunda ståhöjd på plan två kan jag leverera ännu mer intressanta alternativ. Men då måste jag ha mer fakta.
 
Mitt förslag, grovt skissat.
 
  • FredrikLund01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint! Bättre än mitt förslag tycker jag nog. Man får ju dessutom två bra rum. Ett kök/matplats och ett allrum/gästrum/kontor. Men som du säger hänger allt på takhöjd, övervåning etc.
 
mycket intressanta lösningar,
Huset har två våningar där det är full tak höjd, på övervåningen är det snedtak, ca 1,7m längst ut och ca 3,5 i mitten.
Huset är byggt i början av 1900-talet.
Lofttrappa hade varit bra men jag vill gärna ha en riktig trappa då vi har tv-rum och sovrum på övervåningen, blir för mycket spring för att det ska fungera på ett bra sätt.
Huset har ingen skorsten men det ligger vattenburen golvvärme både på över och undervåning vilket gör att det blir krångligt att flytta trappan, måste riva bort allt på övervåningen då där det redan är väldigt fint och i ordning.


Har en ritning på huset som jag kan lägga upp här ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.