Någon här inne med arkitektutbildning? Hur var utbildningen? Värt de fem åren?
Hur är det att jobba som arkitekt? Hur vet man att man har vad som krävs?
Hur ser arbetsmarknaden ut? Lätt att få jobb utomlands?

Berätta gärna om era erfarenheter! :)

/Maja
 
Hejhej!
Jag är arkitekt, och trivs väldigt bra med det.
Utbildningen är intensiv och varierad, med väldigt mycket praktiska inslag. Till skillnad från tex en lärare vars utbildning består mycket av föreläsningar, tentor etc när jobbet i själva verket är att stå framför en klass och undervisa så ligger arkitektutbildningen väldigt nära yrkeslivet.
Dvs att jobbet går ut på att rita hus, och största delen av studietiden sitter man på en ritsal med sin klass och arbetar med olika projekt. Ritar hus helt enkelt, det tycker jag gjorde att man var ganska väl förberedd på vad arbetslivet skulle innebära. Sen har man ju teoretiska kurser i arkitekturhistoria och teori etc. Men den absolut största delen av utbildningen går ut på att rita allt från friggebodar till konserthus.

Utbildningen är som sagt fem år men många, bla jag, tog en paus mellan 3e och 4e året för att praktisera på ett arkitektkontor. Som praktikant i sverige får man lön så att man klarar sig och lite arbetslivserfarenhet var bra för att veta vad man ville fokusera på de sista två åren.
Arbetsmarknaden är ganska mycket upp och ned, men hus kommer alltid behövas och är man hyffsat framåt så ska man inte behöva oroa sig över att gå arbetslös, känner nog ingen som inte fått jobb inom 6 mån från examen.

Arkitektyrket är ganska internationellt och många söker sig utomlands. Dock kan det vara svårt att göra karriär utomlands då man i tex storbrittanien behöver brittisk examen för att vara ansvarig för ett projekt. Att jobba på ett kontor i ett team är dock inga problem. Man brukar klara sig bra med engelska i de flesta länderna men bara på en lägre nivå då få chefer vill tvinga sina kunder att prata engelska på möten även om det ofta pratas engelska på arkitektkontoret till vardags.

Frågan "Om man har det som krävs" är väl delvis en missuppfattning av yrket tänker jag mig. Arkitektur är ingen one-man-show och moderna projekt är i princip alltid så komplexa att man inte kan driva dom ensam, man har mao i princip alltid ett team av olika specialiteter som stödjer varandra. I början av utbildningen var vi en ganska spridd skara men fem år senare har alla växt in i rollen.

Det är kanske lätt att få bilden av att arkitekter mest står hukade över stora modeller, skissar för hand och härjar runt på bygget, men der är naturligtvis inte hela sanningen. Som alla moderna jobb så sitter man mest framför datorn och ritar även om man inte sällan får dra på sig stövlarna och klampa runt på nån leråker som ska bebyggas eller står en dag i modellverkstaden och sågar ut små små bitar trä som ska limmas ihop till en modell av någon planerad byggnad.

Arkitektkontor kan variera från enmans till flera hundra personer och beroende på storlek jobba med allt från villor och möbeldesign till bostäder, skolor, museer eller sjukhus och stadsplaneringsprojekt. Så det finns alla möjligheter att jobba med det man tycker verkar roligt. Jobb för arkitekter finns ju även på kommuner, landsting, trafikverket och stora byggföretag.

Summa summarum: Jag älskar mitt jobb och skulle inte vilja byta till något annat. och skulle jag mot förmodan vilja så har utbildningen gett mig en stor bredd och förståelse för hur städer, hus och diverse processer och sociala samspel fungerar att jag skulle kunna jobba på många olika positioner inom samhällsbyggnadssektorn.

Ursäkta mitt något röriga svar, hoppas det var till nån hjälp och fråga mer om du vill.
/simon
 
Redigerat:
majawrangstadh skrev:
Hur vet man att man har vad som krävs?
Är du lite flummig? Då har du det som krävs!;)
 
Så länge du bara kommer ihåg att hus byggs med räta vinklar och mått i 2400mm modul så har du vad som krävs ;=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.