Vi har nyss fått en vattenskada i köket efter att rörmokaren hade glömt pressa en koppling till en vattenradiator. Det har läckt vatten in i blinbottnet. Det tog några dagar innan vi märkte det, för golvet lutar lite utåt, och det står ett skåp framför röret.
Det är solklart att det är rörmokarens ansvar, men han har inte företagit sig så mycket. Han har bara ställt dit en avfuktare, och sen skulle han skicka en besiktningsman för att mäta fukten. Men är det så det ska gå till? Vi tycker det vore bäst att han skickade hit försäkringsbolaget, så att de åtminstone kan fastställa skadan - viktigt ifall vi får någon följdskada - och evt. göra några fler åtgärder. Sen ska väl besiktningmannen vara oberoende? Vad ska man göra om rörmokaren inte företar sig något? Vad är det vanliga tillvägagångsättet här?
Och hur är det med ersättningen? Vad kan man begära? Och hur kan man få en ersättning om det inte rör sig om ens eget försäkringsbolag?

Tack så jättemycket för synpunkter!
 
Försäkringsbolaget hade väl också skicka en besiktningsman och den skulle då inte heller vara oberoende.

Protte
 
Sant, men ska inte hans försäkringsbolag komma hit då, för att fatsställa skadan och se till att det blir åtgärdat? Det ska väl inte vara vårt ansvar att försöka lösa det här? Och ifall vi får någon följdskada om något år - då är det väl bäst att försäkringsbolaget vet om det för att börja med? Annars kommer vi nog att råka ut för att betala alla kostnader...
 
lomo saltado skrev:
Sant, men ska inte hans försäkringsbolag komma hit då, för att fatsställa skadan och se till att det blir åtgärdat? Det ska väl inte vara vårt ansvar att försöka lösa det här? Och ifall vi får någon följdskada om något år - då är det väl bäst att försäkringsbolaget vet om det för att börja med? Annars kommer vi nog att råka ut för att betala alla kostnader...
Men är inte ditt försäkringsbolag intresserade att bevaka sina intresse.
Om det inte åtgärdas och regleras av rörläggarens försäkringsbolag så hamnar det kanske i knäet på ditt försäkringsbolag förr eller senare?
 
Tack för svaret! Du föreslår alltså att jag ska ringa mitt eget försäkringsbolag? Och vad tror du de ska göra? Jag antog bara att de inte skulle betala/göra något om det är rörmokarens fel...
 
lomo saltado skrev:
Tack för svaret! Du föreslår alltså att jag ska ringa mitt eget försäkringsbolag? Och vad tror du de ska göra? Jag antog bara att de inte skulle betala/göra något om det är rörmokarens fel...
Nej, inte att dom betalar men kanske kan råda/vara behjälpliga så du inte blir bortdribblad av röris eller hans försäkringsbolag.

Röris ovilja att koppla in sitt försäkringsbolag kan bero på att han har en väldigt hög självrisk som i sig kan öka om han har många skadetillfälle. Därför försöker han invagga dig i tron att allt blir bra. Vilket det kanske inte blir om man inte torkar ut ordentligt.
Det finns speciella bolag som sysslar med fuktskador. I södra sverige tex OCAB. Möjligen att dom har gått samman med Anticimex men osäker på detta.

Är du helt säker på att röris verkligen har en giltig försäkring??!!
 
Redigerat:
C
Så här skall det gå till: Du anmäler skadan till ditt försäkringsbolag,de reglerar skadan,d.v.s. betalar för den reparation som görs. Från kostnaden för reparationen drar de din självrisk och betalar överskjutande belopp till reparatören. Du skall kräva självrisken från rörmokaren.Möjligen kräver ditt försäkringsbolag rörmokaren, eller hans försäkringbolag,på vad de betalat för reparationen. Rörmokaren avgör själv om han vill anmäla det inträffade till sitt försäkringsbolag. Om han anmäler skadan till sitt bolag tar hans bolag ställning till om han är ersättningsskyldig och betalar I så fall ersättning från hans försäkring till ditt bolag och till dig efter avdrag av rörmokarens självrisk. Alltid vid en skada skall I första hand befintlig objektsförsäkring utnyttjas.MEN även det är förstås frivilligt,vill du inte anmäla skadan till ditt bolag så kan du givetvis avstå,precis som rörmokaren har möjlighet att avstå från att anmäla till sitt bolag.

Säkert har rörmokaren en självrisk på minst 20% av basbeloppet

carra f.d. skadereglerare o skadechef
 
  • Gilla
D09 och 3 till
  • Laddar…
hej carra, tack så jättemycket för utförligt svar. Då vet jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.