:-/
Hej!

Undrar bara helt enkelt, finns det nån här inne, eller nån som känner nån som fått tag i en tomt i göteborg m.omnejd som har åkt omkring och hittat tomt som de erbjudit sig köpa av nån markägare?
Har funderat på att göra såhär, men innan man ens satt sig i bilen känns ju den tanken helt omöjlig. Samma vad gäller blocket, finns det ens en möjlighet att man får svar om man sätter in en annons. Och dessutom, vad begär privatpersoner?
Snälla skriv gärna ni som har erfarenheter eller hört er för, hur stora är chanserna? Visst, prova skadar väl inte, men det känns helt omöjligt ju. Skulle kanske bli lite mer possitiv om man fick höra att endel lyckats hitta tomt på dessa sätt.
Vi är ju intresserade av tomter i väst eller sydväst.... fast såklart överhuvudtaget runt göteborg också.

Mvh
Susie
 
W
ja sådanna känner jag, bla mig själv. ;)
Känner iförsig bäst till områdena runt kullavik, särö och däromkring. Det är nog inte så stor chans att få igenom en styckning av en markägare, inte pga markägaren men komunen går inte med på det. De vill inte att det styckas upp så mycket just nu. Däremot finns det massor av outnytjade bygrätter i grymma lägen men även i lite sämmre lägen. Fixa tag i lite tomtkartor och prata med komunen så kan du hitta dessa. De flest sitter ju på bygrätterna av en anledning, ge till barnbarn etc men en del kan ju vilja sälja. Det är ju pengar som styr, ge dem vad de vill ha, allt är tillsalu det är bara frågan om vad du tycker det är värt. Du kan nog inte göra något klipp av privatpersoner, alla är så insatta i priserna. Men på detta sätt kan du hitta drömtomten med du får betala oxo, de släpper dem inte hur lätt som helst direkt.

Lyck till.
 
Hej Wester!

Tack så himla mycket för dina tips!
"Fixa tag i lite tomtkartor och prata med komunen"-
Har jag förstått rätt tro, ska jag vända mej till kommunen för att få tag i tomtkartor över ett visst område som intresserar mej? Därefter kolla vad som finns på dessa områden, tex ha tur att hitta en gammal sophög, och sen vända mej till den som äger tomten? Eller menar du att kommunen äger tomterna och att man kan ge dem bud?

Mvh
Susie
 
W
Nej komunen äger inte tomterna och det är oftast igen sopphög heller ;). Det är ibland så att ett hus som ligger på en rätt stor tomt ofta är mer än en tomt, det kan vara två eller fler med byggrätter bara det att ägaren vill ha det som än så länge. Detta kan du ju se genom att titta på en tomtkarta, då kan du ju se obebyggda tomter som ligger lite här och var, och ofta kan de ha en byggrätt, specielt i detaljplanerade områden.
Du kan även fråga komunen var det finns outnyttjade byggrätter när du ändå är där och skaffar kartor
 
Hej igen!

OK! Tack! Har lite fler följdfrågor ifall du orkar svara igen ;)
Ang. dessa tomtkartor då som kommunen har:
-Är det en karta / tomt eller över ett större område med tomer?
-Detaljplanerade områden, vad innebär det mer exakt?
-Framgår det på kartorna ifall byggrätt finns?
-Betalar man för dessa kartor?
-Om man ser endel tomter som verkar intressanta och som har byggrätt, vad blir nästa steg? Kontakta personen som äger tomten och lägga ett bud och kolla ifall de skulle kunna tänka sig att avstycka tomten? Hur sjutton, tar man kontakt på bästa sätt, känns ju som att man verkligen vill ge ett bra intryck från början. Per brev eller?
Om personen kan tänka sig att sälja endel av tomten, är det fritt fram då? Eller måste kommunen godkänna detta osv?
-Ang, outnyttjade byggrätter, ger kommunen ut kartor på dessa? Är det ingen typ av kö på dessa tomter? Om man skulle vara intresserad av en tomt av dessa ( om det ens finns några), kontatar man kommunen då och så får man ett pris på tomten då?

Wester,
Du själv hade ju hittat tomt på det här sättet, var det svårt tyckte du? Hade du många "kontakter" eller hur gick det till? Berätta gärna om du vill? Är det enklare än vad man tror? Hur lyckades de andra? Vad är rimligt pris i dessa delar av GBG, typ Kullavik. Berätta gärna mer om dina erfarenheter, det betyder massor för oss som ska ge oss ut och har som mål att lyckas.
Som sagt massor med frågor, men man måste ju börja nånstans, annars känns det som man bara åker omkring o kollar o kollar men aldrig kommer nånstans utan bara drömmer.
Ha det gott! Tack för hjälpen igen! :D

Mvh
Susanne
 
W
Hej igen!

OK! Tack! Har lite fler följdfrågor ifall du orkar svara igen  
Ang. dessa tomtkartor då som kommunen har:  
-Är det en karta / tomt eller över ett större område med tomer?
Du bestämmer hur stort område du vill ha så skriver de ut en karta åt dig, men
ta inte för stort då det är svårt att se fastighetsbeteckningarna då.

-Detaljplanerade områden, vad innebär det mer exakt?
Att områdena är planlagda, alltså det finns klara regler hur stort du får bygga samt massa andra tekniska krav som tex minsta taklutning, avstånd från grannar etc. Även mista tomtstorlek som man får stycka mm finns nedskriva. Kontakta komunen för att få reda på detaljplanen för just det området ni är intresserade av. Det finns även kartor på kungsbacka.se som visar vilka områden som är detaljplanerade. Det är mycket svårt att få till en avstyckning i ett icke detaljplanerat område i kungsbacka nu. (Nu talar jag om de attraktiva områden som särö, kullavik, malevik mm)
-Framgår det på kartorna ifall byggrätt finns?
Nej det gör det inte det får ni fråga byggnadsnämnden om-Betalar man för dessa kartor? Ja ibland och ibland är de snälla och fixar dessa gratis.
-Om man ser endel tomter som verkar intressanta och som har byggrätt, vad blir nästa steg? Kontakta personen som äger tomten och lägga ett bud och kolla ifall de skulle kunna tänka sig att avstycka tomten? Hur sjutton, tar man kontakt på bästa sätt, känns ju som att man verkligen vill ge ett bra intryck från början. Per brev eller?
Om personen kan tänka sig att sälja endel av tomten, är det fritt fram då? Eller måste kommunen godkänna detta osv?
Ja detta är ju det svåra, hur övertygar man personen i fråga om att just du ska få köpa den tomten (ev avstyckning). Vi kontaktade faktiskt personligen och prata om att vi ville flytta till detta området och sedan beskrev vi hur vi letade tomt. Vi sa även att vi inte behövde ha tomten nu utan kunnde vänta ett tag samt hintade om hur mycket pengar man ev skulle kunna betala. Lixom så ett frö i deras huvud, sedan kontaktade de faktiskt oss för en vidare diskussion. Brev kan ju funka på samma sätt, jag försöker konstant med olika typer av kontakter för att komma över tomter i dessa områden men det är inte lätt. Om det är en befintlig tomt med byggrätt har komunen redan godkännt detta en gång i tiden och då är det bara att köra är det bara en tomt så blir det att kålla med komunen om det överhuvudettaget går att få bygglov på tomten i fråga innan man köper den.
-Ang, outnyttjade byggrätter, ger kommunen ut kartor på dessa? Nä de har inga speciella kartor förutom de vanliga tomtkartorna men de kan nog hjälpa er att visa var vissa finns.
Är det ingen typ av kö på dessa tomter? Om man skulle vara intresserad av en tomt av dessa ( om det ens finns några), kontatar man kommunen då och så får man ett pris på tomten då? Komunen har iget med detta att göra igentligen då marken är privat.

Wester,
Du själv hade ju hittat tomt på det här sättet, var det svårt tyckte du? Ja det är inte dirket lätt men det är ett sätt så gått som något. ;) Hade du många "kontakter" eller hur gick det till? Berätta gärna om du vill? I mitt fall vissta jag om att en tomt hade en byggrätt som inte användes, diskuterade med ägaren fram och tillbaka under lång tid tills han kom "på" att sälja var en bra ide. Är det enklare än vad man tror? Nej det är det inte man måste ha tur och prick in rätt tillfälle när de ev känner för att sälja, alla är väldigt medvetna om vilken guldgruva de sitter på. Hur lyckades de andra? Vad är rimligt pris i dessa delar av GBG, typ Kullavik. 1.8 till 6 miljoner, ja igentligen hur mycket som helst med de flesta som ligger på västsidan av väg 158 kostar mellan 1.8 och 3 miljoner om de inte har bra havsutsikt eller något sådant. Berätta gärna mer om dina erfarenheter, det betyder massor för oss som ska ge oss ut och har som mål att lyckas.
Som sagt massor med frågor, men man måste ju börja nånstans, annars känns det som man bara åker omkring o kollar o kollar men aldrig kommer nånstans utan bara drömmer.
Ha det gott! Tack för hjälpen igen!  

Mvh
Susanne
 
Hej Wester!

Ja jag såg just Emils annons för nån dag sedan på blocket, men antar att du har sett den redan. Tack för all info, vi ska kontakta kommunen så fort vi har fått vårt lånelöfte etc här i dagarna. Jag tror dock att dessa områden är lite för dyra för oss att köpa tomt i....... men visst kan det väl finnas undantag, men vi ska förstås kolla i lite mindre exklusiva områden också..... osv osv. Det verkar som sagt vara ett heltidsjobb.

Hej Emil,
Tack så mycket! Tyvärr är det priset alldeles för högt för oss, vi får nog kolla i lite :-[andra områden kan tänkas.... Tack ändå!
 
Puffar upp den här tråden....
Inga andra som är ute på vägarna i Götet o letar? Ingen som har nåt possitivt och berätta?
 
Har du något själv att berätta?
Vore kul att höra ni har gjort sedan november förra året.
Jag åkte runt och kollade efter gamla fallfärdiga sommarstugor och har nu en dialog med en tomtägare som kanske kan leda till köp.
Man kan följa min kamp på min blogg.
Bor iofs i Uppsala (men har flera släktingar i Kullavik som förmildrande omständighet:))
 
Vill inte vara en tråkmåns men jag tror det är rätt kört för er om ni inte har 2.5-3 miljoner att hosta upp för en (mindre) tomt. Taktiken att hitta en gammal tant som sitter på ett guldägg och som vill sälja till vrakpris bara för att hon gillar er är nog långsökt, särskilt i västra Göteborg. Folk vet mycket väl vad de sitter på som redan nämnts. Vi har själva letat i just västra Göteborg under några år, dock inte genom att åka runt, men via nätet och kontakter. Helt utan resultat, iaf till ett vettigt pris. Det slutade med att vi köpte en kåk istället...
 
Hej!

Cian, vi har sen November kollat annonser, hemnet/blocket/GP mm varje dag både på hus och tomter. Även försökt via endel kontakter, vi har fortfarande en ägare som vi inte kontaktat, mest pgv att vi redan såhär i förhand vet att det blir väldigt svårt att övertala ägaren särskillt till att ta ett bud på 1,2-1,3 milj. :(
Esox71>> Ja jag vet, jag fattar ju att det är näst intill omöjligt, särskillt eftersom pengarna helt enkelt inte är tillräckliga. Annars hade det ju aldrig varit nåt problem! Allt är ju till salu bara man betalar rätt pris;)(näst intill *skratt)....
Men vi tänker ialla fall försöka så vi vet att vi har åtminstone gjort det vi kunnat. Därefter får man ju se vad som händer och hur man kanske behöver tänka om. Vi kollar dock hela tiden efter hus också....
Igår var vi alla fall ute på vägarna.... och har väl sett ca 10 olika tänkabara ställen att bygga på.... men vi har ju inte kollat detaljplaner ännu *skratt* då försvinner väl 9 av dem .... nejdå, men vi ska fixa lite tomtkartor och kontakta ägarna. Där ligger vårat läge just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.