Hej!

Då jag själv inte hade koll på gällande branschregler för vattendragning vid renovering av mitt badrum så anlitade jag Värmebolaget i Alingsås.

Detta skulle jag inte ha gjort.

Dom hade dragit vattenrör rakt igenom golvet, trots att detta inte är tillåtet enligt "Installationsregler Säker Vatteninstallation 2007:1"

Nu när jag påpekar detta för Värmebolaget så hävdar dom att dom inte gjort något fel, trots att jag visade dom vilka regler dom har att följa.
Dessa regler hade dom aldrig hört talas om vilket jag tycker är konstigt med tanke på att dom är medlemmar i VVS Företagen, vilka har varit med och tagit fram reglerna.

Så, om du bor i Alingsås och behöver hjälp med VVS-installationer, vänd er till någon annan än Värmebolaget.

Mvh
Johan Landqvist
 
Hej Johan,

Detta är ju ett gammalt inlägg men det finns ju kvar och påståendet är oemotsagt så jag tycker det behövs en kommentar.

Jag tror du har fel. Såhär står det:
• Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning ska utföras utan fogar.

Dvs om man använder heldragna rör så är det inget problem. Jag har sett många installationer som görs både inne i vägg och i bjälklag, men med heldragna rör givetvis, så jag blev lite förvånad över det du skrev. Därför läste jag i "Branschregler 2007:1 - Säker vatteninstallation" och där står det som jag kopierat in ovan. Dvs du har fel och installatören rätt. Förutsatt att han inte skarvat rören i bjälklaget givetvis, men det har jag mycket svårt att tänka mig.

/Per
 
Hej Per, jag tror du missförstod Johan.

När Johan skriver "dragit vattenrören rakt genom golvet" så tror jag han menar att rörläggaren har dragit upp rören genom golvet å därmed passerat golvets tätskikt.
 
Precis som Demmpa skriver så är det inte rätt utfört om rören bryter tätskiktet i golv. Ibland så är man så illa tvungen vid renoveringar men då skrivs en avvikelse.

I övrigt tycker jag det är på sin plats att varna för ett företag som gör badrumsrenoveringar som inte hört talas om sina egna branschrekommendationer, säkert vatten...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ni har nog rätt båda två. Golvet var "färdigt" och rörmokaren gjorde hål i golvet för att dra upp rören. Jag håller också med om att de måste känna till gällande regler för arbetets utförande. Horribelt om det verkligen är så att de inte gör det. Egentligen obegripligt med tanke på att detta är firma som funnits i Alingsås i säkert bortåt 50 år.
Jag är inte så hemma på att dra rör genom befintligt golv, har mest erfarenhet av nybyggen, men nog borde det finnas lösningar för att göra det på ett bra sätt så att man kan reparera tätskiktet efter att rören dragits igenom. Något slags hylsa eller silicone eller något...?
 
pelj skrev:
Ni har nog rätt båda två. Golvet var "färdigt" och rörmokaren gjorde hål i golvet för att dra upp rören. Jag håller också med om att de måste känna till gällande regler för arbetets utförande. Horribelt om det verkligen är så att de inte gör det. Egentligen obegripligt med tanke på att detta är firma som funnits i Alingsås i säkert bortåt 50 år.
Jag är inte så hemma på att dra rör genom befintligt golv, har mest erfarenhet av nybyggen, men nog borde det finnas lösningar för att göra det på ett bra sätt så att man kan reparera tätskiktet efter att rören dragits igenom. Något slags hylsa eller silicone eller något...?
Nu spekulerar vi ju bara men om rörmokaren gör hål i golvet för sina rör är det ännu värre och dåligt planerat. H*n skulle gjort klart all rördragning innan väggar och golv stängs.

Det är få tätskikt där tillverkaren garanterar funktionen om det repareras. Det är A och O att tänka efter före när man bygger våtutrymmen. Det säger ju sig självt att man inte vill ha hål i golvet där det är vatten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.