Hejsan,

jag har köpt en gammal kökssoffa som jag ska ta bort färgen på. Min fråga är vilket sätt är det bäst för att få borta färgen; slipa eller använda värmepistol? Nästa fråga är vilken sorts olja ska jag använda? Någon som har lite tips!

/Ullis
 
Jag är långt ifrån någon expert men vi har på gamla bord och stolar använt tapetklister och kaustiksoda. Fick det tipset av en möbelsnickare. Funkade jättebra och minimerade risken att slipa/skrapa sönder trädetaljer.
 
djpa skrev:
...vi har på gamla bord och stolar använt tapetklister och kaustiksoda.
??? Utveckla! Hur gör man? Jag har aldrig hört talas om denna metod.
 
Värmepistolen....
Hur kan man få reda på om färgen reagera på värme? Är det bra fram med tändstickan? Jag vill ju inte gå o köpa en dyr värmepistol o sedan att det inte fungerar. Fungera värmepistolen även på att ta bort lack? Har ett furubord också som jag ska ta bort lack o olja in så att det blir lika fint som soffan.

Lite nyfiken på tapetklister och sodan.......Skulle det funka att ta bort lack på bordet?

/Ullis
 
Lilla_vargen skrev:
???  Utveckla! Hur gör man? Jag har aldrig hört talas om denna metod.
Är väl vad man brukar kalla "luta av" möbler, eller??tapetklistret använder man för att få lösningen "geggigare" så att det går att få den att ligga kvar på tex. vertikala ytor, om det är tjockt med färglager så måste det ligga på ett tag och lösa upp innan man skrapar.

MVH/Christina.
 
Ullis skrev:
Fungera värmepistolen även på att ta bort lack? Har ett furubord också som jag ska ta bort lack o olja in så att det blir lika fint som soffan./Ullis
Det går alldeles utmärkt att ta bort lack med varmluftspistol. Så här års går varmluftspistolerna varma ( ;D) ute vid båtuppläggningsplatserna, då alla träbåtsägare skrapar rent sina lackade träbåtar, för att sedan olja in dem och lacka på nytt.

Om den framtida ytfärgningen inte är pigmenterad, måste man dock vara försiktig med varmluftspistolen, så att man inte får brännmärken. Det skulle inte se så snyggt ut på en bordsskiva... Brännmärken betyder inte att träet brinner upp, bara att det blir lite mörkare/svartare på en fläck som man hållit pistolen mot en liten aning för länge (det handlar om sekunder). Är du rädd för detta, kanske det trots allt är säkrare att offra några slippapper och slipa ren skivan istället för att bränna/skrapa ren den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.