Jag kollade på en elfaktura och såg att den var beräknad på en 20A-säkring.

Huset värms med elpatron i nuläget, men kommer i veckan "uppgraderas" till pelletspanna.
Beräknad årsförbrukning är 6190 kWh, men det beror nog på att tidigare ägaren inte levde hela senaste beräkningsåret..om man inte räknar bakåt mer än ett år när snittförbrukningen beräknas?

Frågan är - behövs 20A, eller kan jag säkra ner o spara pengar här?
 
Med pelletspanna borde du absolut kunna gå ner till 16A och därmed spara pengar.
Så länge grupperna (främst torktumlare, diskmaskin, miro, tvättmaskin) ligger hyfsat bra fördelade så ska det inte vara nåt problem.
 
Du kan säkert klara dig med 16 om du värmer huset med pellets. VI har ett hus på 120+115 m[SUP]2[/SUP] som värms med bergvärme. Fram till i somras så hade vi bara 16A på huvudsäkringarna och det fungerade generellt sett bra. Vi fick dock problem med att köra diskmaskinen och tvättmaskinen samtidigt då de ligger på samma fas. Även vattenkokaren gick på samma grupp som resten av köket så var man lite obetänksam när man ville göra kaffe så blev det svart i huset. Vi tröttnade till slut på att dra en eller ett par huvudsäkringar i månaden och valde att säkra upp till 20A. Vi hade ju naturligvis kunnat se till att tvättmaskinen, diskmaskinen och vattenkokaren låg på olika faser så hade det gått mycket bättre utan att säkra upp.
 
Mikael_L
Här är det 16A till 100kvm hus med 65 kvm oinredd övervåning (som under vintern ligger på nedåt 15°C).
Uppvärmning med IVT490 frånluftsvärmepump.

Det har funkat hittills. Jag använder mig av pumpens servicemeny och begränsar max effekt på elpatronen.
Maxeffekten har nog legat på runt 1kW, absolut aldrig över 2kW någonsin. Jag vill ju hellre att kompressorn jobbar hela tiden.
Jag eldar ca 1m3 (kanske lite drygt det) ved i kaminen varje vinter.

Energimässigt (kwh) så räcker ju 16A hur bra som helst, det är ju effektmässigt (kW) som det lever lite farligt.
När både spis, diskmaskin, elpatron, dammsugare, vattenkokare och någon maskin går samtidigt är det ju ganska lätt att hamna en god bit över 16A i förbrukning på någon fas.
OK, 16A huvudsäkringarna klarar säkert 20-25A i någon halvtimme och så, det är väl det man förlita sig på. :)
 
Elptaronerna måste ju sitta kvar som backup, men med effektvakt till dom så skall det inte vara några problem att säkra ner.
I samband med installationen kan det vara bra att se över fördelningen av storförbrukare mellan faserna så att inte tvättmaskin, diskmaskin och vattenkokare sitter på samma...
 
Om det är porslinssäkringar du har så kan du enkelt kolla genom att sätta dit 16Amp säkring och se en tid om de håller.
Detta är ju särskilt lämpligt nu när December närmar sig med förmodligen lite högre elförbrukning än normalt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
[...]
Energimässigt (kwh) så räcker ju 16A hur bra som helst, det är ju effektmässigt (kW) som det lever lite farligt.
När både spis, diskmaskin, elpatron, dammsugare, vattenkokare och någon maskin går samtidigt är det ju ganska lätt att hamna en god bit över 16A i förbrukning på någon fas.
OK, 16A huvudsäkringarna klarar säkert 20-25A i någon halvtimme och så, det är väl det man förlita sig på. :)
Någon halvtimme tror jag inte att de håller. Hos oss brann porslinssäkringen när vi körde diskmaskin och vattenkokare samtidigt. Tillsammans drar de ca 20A (2,3kW vardera). Vattenkokaren tar ju bara 2-3 minuter på sig att koka vatten och den tiden räckte för att lösa ut säkringen.
 
En 16A-säkring ska normalt klara 20A i flera timmar så det måste funnits fler förbrukare om den gick efter bara ett par minuter. Om man tittar på karaktäristiken behövs det över 30A för att lösa ut en 16A-säkring efter 3 minuter.
 
Mikael_L
Janus82 skrev:
Någon halvtimme tror jag inte att de håller. Hos oss brann porslinssäkringen när vi körde diskmaskin och vattenkokare samtidigt. Tillsammans drar de ca 20A (2,3kW vardera). Vattenkokaren tar ju bara 2-3 minuter på sig att koka vatten och den tiden räckte för att lösa ut säkringen.
Enligt datablad ska en 16A gLgG från Siemens klara ca 25A under 16,7 minuter (10^3 s = 1000 s = 16,7 min).
Siemens_diazed_gLgG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.automation.siemens.com/bilddb/index.aspx?attID9=5SB2
http://www.elkontrol.com/downloads/siemens/8_1.pdf
 
Janus82 skrev:
Någon halvtimme tror jag inte att de håller. Hos oss brann porslinssäkringen när vi körde diskmaskin och vattenkokare samtidigt. Tillsammans drar de ca 20A (2,3kW vardera). Vattenkokaren tar ju bara 2-3 minuter på sig att koka vatten och den tiden räckte för att lösa ut säkringen.
Låter otroligt att en 16A (porslins)säkring löser ut pga diskmaskin och vattenkokare ligger på samma fas/säkring. Mina föräldrar kör med både kaffebryggare (1000W) och vattenkokare (2300W) på samma 10A dvärgbrytare, det funkar (har funkar i över 10 år), man hör på dvärgbrytaren att den är nära utlösning.
 
Nu skall vi väl påpeka att det finns snabba och tröga säkringar. Mikaels kurvor gäller givetvis tröga.
 
Mikael_L
Nja, kurvorna gäller (som jag skrev) gL/gG.
Vilken är en säkring som är trög i överströmsområdet och snabb i kortslutningsområdet.

En vidareutveckling av forna tiders snabba/tröga. Denna typ ersätter i princip båda.

och gL/gG är i princip det enda du kan köpa på affärerna idag.


(Nu ska jag erkänna att jag är ute aningen i tassemarkerna och gissar lite, men GK100, elmont eller någon annan lär väl läxa upp mig då ... ;))


edit:
Hmmm.
Tja, jag känner på mig att jag förenklade det där med gL/gG lite.
Det jag skrev känns taget från:
http://www.ifoelectric.com/glgg.htm
Men bokstäverna i gL/gG verkar inte riktigt betyda det ändå ....
 
Redigerat:
Mikael_L
Demmpa skrev:
man hör på dvärgbrytaren att den är nära utlösning.
Det låter aningens snuskigt. Kan du inte bara låta den vara i fred?
:cool:
 
  • Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Hmm. Skumt!
Det är klart att det fanns fler förbrukare än bara diskmaskin och vattenkokare men det var flera gången som säkringen löste när vi drog vattenkokaren. Jag antar att det måste vara laster på de andra grupperna som gjorde "grovjobbet" och att vattenkokaren då bara var den sista droppen. Generellt så har vi tyngdpunkten av våra förbrukare koncentrerad till L2 så med lite smartare fördelning hade det nog inte varit ett så stort problem.

Till TS kan man väl säga att det med all sannolikhet kommer att fungera bra med 16A säkring och att om det inte gör det är det inte värre än att hen då kan säkra upp igen.
 
Mikael_L skrev:
och gL/gG är i princip det enda du kan köpa på affärerna idag.


(Nu ska jag erkänna att jag är ute aningen i tassemarkerna och gissar lite, men GK100, elmont eller någon annan lär väl läxa upp mig då ... ;))


edit:
Hmmm.
Tja, jag känner på mig att jag förenklade det där med gL/gG lite.
Det jag skrev känns taget från:
[länk]
Men bokstäverna i gL/gG verkar inte riktigt betyda det ändå ....
Njaaa.. på ICA kanske, men visst går dom att köpa.

Sedan vet vi ju inte vad det var för säkring i fallet med vattenkokaren och diskmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.