Generellt är jag inte så glad i att köpa beg. man vet helt enkelt för lite om vilket liv maskinen levt och om någon get den kärlek som den behöver men om du nu ska köpa beg. är det en regel
Provkör!! mycket och länge och provkör alla möjliga moment som maskinen ska klara. Ta med eget virke och prova med, så att det inte på grund av sån sak inte blir av. plocka isär, öppna luckor och kika runt med lampa och lupp kolla lager och el och lyssna på den. Nu kan det förtås vara svår att veta hur den ska låta men missljud är sällan bra. Tills sist känns maskinen inte helt rätt, köp inte. En taskig beg. maskin kan bli svår att bli av med senare. Men även om det är svårt att hitta bra beg. maskiner är det under alla omständigheter bättre en billiga kina maskiner, dom kommer du garanterat att tröttna på. Så där blir billigt dyrt i längden.
 
Självklart skall man köpa begagnat. Men som mad allt annat man måste veta vad det är man köper. Man behöver alltså kunna maskinen först så man vet vad man skall titta efter på respektive maskin så det hela blir lite moment 22.
Och har man ingen erfarenhet av snickerimaskiner eller vad et nu är för något man vill ha så blir det hela ett litet vågspel.
Att mecka med en maskin är enkelt det är logiska mekaniska saker. Det är sällan som det är något problem med mellansegmentet när det gäller snickerimaskiner typ ejca, moretens. Efter som det oftast är använt på hobbynivå så har dom inte gott så många timmar. Så att ett lager i motorn skulle vara slut är inte vanligt.
Köper man lite större maskiner som många gånger har ett tilltalande pris.Som har ståt i ett snickeri behöver man kolla lite nogare på Tex gummibanden på bandsåg hjulen om dom är slut och man behöver byta dom och låter ett företag byta det så kostar det förhållandevis mycket pengar om man jämför mot vad man köpte bandsågen för.

Det bästa är att kolla in blocket dagligen under några månader. Då lär man sig fort vad maskiner har för värde.
Kolla bara på träsvarvar det finns en uppsjö av dom och samma maskin kan skilja flera tusen i pris beroende på att säljaren inte vet marknadsvärdet.
Och är det många tillbehör till en maskin kan det vara värt att kolla in extra noga för tillbehör kan kosta skjortan att köpa in efteråt. Eller så tror säljaren att med alla dessa tillbehör så måste priset sättas därefter och så visar det sig att dom är totalt värdelösa då blir priset på maskinen helt fel typ exempel är gamla bordsfräsar.

Ett bra tips är ett stetoskop man hör direkt om ett lager är dåligt.

Pär
 
Of topic
Vanpire vad är det för storlek på rikthyvelborden. Verkar vara en väldigt fin maskin. Jag har aldrig set den modellen.
Skulle gärna vilja se lite mera bilder på den gärna med borden i uppfällt läge. Hur ändrar man inmatningsbordet upp och ner läge. Kan man flyta utmatnings bordet upp och ner. Vad är maxhöjden vid planhyvling.
Kan man få tag på sprängskiss på den maskinen.

Pär
 
Jag har arbetat med alla sorters maskiner men aldrig behövt göra någon service utan bara "slagit av och på". Därför är jag tyvärr inte särskilt bevandrad i hur sakerna fungerar. Missljud, slitage och liknande borde ändå gå att upptäcka. Men jag borde väl också ge mig in i att läsa på ordentligt om maskinerna innan jag köper.

När det gäller rikt/plan planerar jag iallafall att åka och titta på den här mortens 330 eller den här ejca lini 37.
 
@ pär h:
Borden är 180 cm och kan höjas var för sig Tror att max hyvelhöjd är 25 cm
Har ingen sprängskiss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.