???Tjena.Har tänkt att lägga om taket i sommar/tidig höst.Någon som vet vad det krävs för dimensioner på takstolar?.Spännvidden kommer att hamna på runt 9meter,jag är en fullständig gröngöling på sådant här,men själv är bäste dräng har jag hört.behöver man kontrollera hållfasthet i väggar o dylikt,(en tilläggsisolerad västkuststuga).Jag förstår att den som vill ta sig an och svara på detta skulle vilja ha mer uppgifter,men jag tänkte bara på ett ungefär
 
Bob_the_builder
Köp färdiga takstolar! Alla jag har pratat med som gjort egna avråder från det. MASSOR av jobb och dyrt virke.
Dimensionen på virket borde hamna runt 45x195 (kanske lägre med spikplåt som trycks i maskinellt).

Ett riktvärde brukar vara 100 kr/spännviddsmeter, i ditt fall 900 kr per takstol. Tillkommer gör naturligtvis transport och lyft, så försök hitta en lokal tillverkare.

Att ytterväggarna skulle behöva förstärkas låter mycker osannolikt. Hus byggs med tjocka väggar för att få plats med mycket isolering, inte för att bära taket.
 
tackar för tipset
 
Om jag rev allt från huvudhöjd och uppåt skulle jag se till att det när andan faller på är möjligt att öppna upp uppåt och få fritt ända upp till nock. Dvs bygg med ett fetto till limträbalk och konstruera resten på lämpligt vis.
 

Hej Nissehult!

Du kanske såg min egen fråga kring detta något längre ner i listen? Om inte så fick jag tipset om följande länk för takstolar:

http://www.takstolsfabriken.se

Mvh Stefan :)
 
Håller med MathiasS här.
En limträbalk till taknock och Kertobalkar som vilar på limträbalken och en stående regel på hammarbanden. Kanske lite oklart uttryckt men du förstår nog vad jag menar?
Dock bör du rådfråga en konstruktör om dimensionen på limträbalken och de tvärgående Kertobalkarna som beror på spännvidden och takvinkeln.

mvh
David
 
Angående dimensioneringen av limträbalken verkar det som om limträbalksleverantören (tillverkaren) kan hjälpa till med detta. Jag har själv en limträbalk som ligger på takstolarnas underarmar för att säkerställa att ingenting säckar när jag plockar bort bärande väggar. Även om man hade svårt att räkna på just mitt lastfall så verkade man ha koll på vanliga takkonstruktioner och krav för dessa. Gratis är det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.