Hej,

Jag håller på för fullt att renovera mitt badrum på ca: 6m2. Jag har slagit ut en vägg mellan en gammal garderob och de nuvaranade badrummet för att göra det större.
Nu till problemet:
Golvet i den gamla garderoben är ca: 5 cm lägre än de i badrummet. Jag har en gjuten betongplatta i badrummet men bara lättbetong i garderoben. Allt ligger på övervåningen så jag antar att jag inte har problem med fukt i golvet.
Jag vill inte gjuta med vanlig betong eftersom den måste ligga i 3 månader innan jag får lägga klinkers...har fått tips om ABS 317 från Optiroc.
Den kostar 220:- säcken och det går åt 6 säckar.
Kan jag lägga en golvspånskiva på 22mm i botten för att spara på bruket, samt blanda i lecakulor för att få ned vikten?
 
Jag skulle lägga golvgips och på slutet avjämningsmassa på hela golvet.
Det blir inte så tungt och det torkar på en dag.
 
Sweli skrev:
Jag skulle lägga golvgips och på slutet avjämningsmassa på hela golvet.
Det blir inte så tungt och det torkar på en dag.

...så du menar att jag skall strunta i att gjuta....?
 
Exakt  ;D
Du har redan bra underlag. Golvgips är billig och bra underlag för klinkers. Skruva den vid några punkter, klistra med PL400 (sitter som berg).
Om du fortfarande har lite skillnad kan du lägga på avjämningsmassa.
Avjämningsmassan kan du använda också till att göra fallet.
Det gjorde vi i vårt sovrum på övervåningen och håller på att göra badrummet nu med samma system där vi har golvvärme och går inte att skruva.

PL400 var lösningen.
 
Det funkar utmärkt att gjuta men det gäller att använda rätt grejer. ABS 318, grovavjämning skall det vara, den torkar på 1-2 dygn.

Jag har gjort precis samma sak, slagit ut en vägg bredvid badrummet. Vi bilade upp hela golvet och grävde ur allt gammalt som låg där eftersom vi ska flytta alla avlopp. Nu ska vi gjuta efter att Lecan kommit på plats.

/ PJ
 
Om jag nu väljer att lägga golvgips - är det skillnad på vägg- reps. golvgips? Att jag frågar är att jag har kvar en del skivor från det att jag satte väggarna (13mm Gyproc)
 
Potatiskungen skrev:
Om jag nu väljer att lägga golvgips - är det skillnad på vägg- reps. golvgips?
Golvgipsen är hårdare. ;)
 
Hallå,

Valde tipset med att lägga golvgips - lysande resultat - sitter som berget. Som sagt PL400 var knepet.

Nu till nästa problem....

Tydligen var inte golvet helt plant så på ena sidan är det endast ett par millimeters skillnad medans på andra sidan är det ca: 1cm. Är det OK att lägga flytspackel för att överhuvudtaget komma i nivå med det gamla golvet där värmematta sedan skall på?
 
Potatiskungen skrev:
Är det OK att lägga flytspackel för att överhuvudtaget komma i nivå med det gamla golvet där värmematta sedan skall på?
OK! ;)
 
PatrikJ (eller annan):

Kan man lägga golvvärme direkt på lecabetongen eller behövs det metallnät först?
 
Hmmm...vi gjorde så här:

Lecakulor som det blandas in lite finbetong i som "klister". Detta får torka 1-2 dygn. Sen är det bara att gjuta med ABS 318, denna går även att börja forma fallet med. Därefter läggs slingor med golvvärmen, sen lite flytspackel (behövs mindre om fallet redan är ganska OK). Därefter tätskikt, fix o klinker.

Det låter lätt fixat nu när jag skriver detta men så smärtfritt gick inte allt IRL !! :surprised:

/ PJ
 
Tack

Verkar som vi har likartede projekt... (låter dig plöja vägen) ;)

Fall: Lyckades du forma till ett fall på hela golvet (typ 1cm/m) eller bara runt golvbrunn?

 
Vi fick väl till början på ett fall, men den slutliga touchen får man fixa med flytspacklet.

Jag hade aldrig gett mig på detta innan och det är skönt nu när allt nästan är klart! Det var ett smutsigt projekt! Så mycket skräp och damm....

/ PJ
 
Puhh sista biten urbilad igår.... natt. F-n vad med damm och skräp!
Så många lager... först klinker på en cementkaka (5cm) därefter en svart, korkliknande massa (5cm) sen ett skikt cement igen (3-4cm) sen kom sanden som avloppen låg i.... till sist själva betongbjälklagen.

Nu avfuktning inför en spännande gjutning efter jul. Satsar på Leca+ABS318+flyt.
/J
 
Ohhh...jag vet! Så skitigt! Vi rev dessutom en vägg till inbyggda garderober för att göra badrummet lite större och bara detta var ju 35 säckar skräp!

Mitt badrum var gjort någon gång på nittiotalet så det var ganska fräscht men alldeles för litet samt utan värmegolv (plus en hiskelig kärringstil!). Så det var klinker, platta (ny) och under den en gammal orginalplatta.

Nu har vi inte 1,5 decimeters språng upp i badrummet som innan utan nu är det tillbaka på ursprunglig nivå - klart trevligt faktiskt!

Jag har bara ett par handtag och lite silikon här o där, sen är allt klart. Vi har dock börjat använda badrummet redan! ;D

/ PJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.