Gäller säljarbesiktning som Anticimex gjort på ett 60-tals radhus som vi är intresserade av. Gillar läget och priset är något lägre. Men huset är inte renoverat. Hur allvarligt är det? Så tacksam för råd! I mäklar beskrivningen står det " litet renoveringsbehov".

Följande står under risk för skador:

-Fasad: Äldre putsad fasad. Sprickor kan medföra risk för frostskador
-Golv i suterrängvåning: Uppreglat golv på betongplatta kan medföra skador. Relativ luftfuktighet 58 %.
-Väggar suterrängplan: puts, kakel släpper vilket indikerar att utvändig fuktspärr inte fungerar. Utvändigt fuktskydd behöver förbättras.
-Badrum: Äldre våtrum, sprickor i kakel noteras, rostig gutjärnsbrunn
-Tvättstuga: Äldre badrum/våtrum, bomsläpp mot vägg, rostig gutjärnsbrunn
-Tak samt takbeläggning äldre: Missfärgning noteras mot undertakspanel . Fuktkvot i underlagstak 18 %.

I övrigt inga stora anmärkningar mer än att elen och allt annat är gammalt.....
 
O
Tja... det betyder att du köper ett hus från -60 talet.... där ingen gjort något....
Källaren måste göras om eller rivas ut....
Badrummet måste göras om
Tvättstugan börjar lämna in.... dock kan du kanske fortsätta använda den...
Du behöver dränera om huset inom kort....
Vill du ha ett hus som du måste renovera så verkar det inte vara så hemskt....

Bry dig inte om vad besiktningsmannen säger om el...

Om ni köper huset, se till att göra en egen besiktning....
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Åh, tack för ditt svar.

Vi är inte särskilt händiga, har småbarn och jobbar mycket. Vi tänker ta in hantverkare till de stora sakerna. Det finns mer renoverade hus i området oftast med nya badrum eller värmesystem, men mycket sällan med nya tak eller dränerat. Oftast är det ytskiten som är fixade på dessa 60-tals hus. Det säljs då för ett flera hundra tusen mer.

Vad tror ni är klokast?
 
Hemmakatten
Det klokaste är att hitta ett hus som har nytt tak och/eller är omdränerat men samtidigt med gamla ytskikt (tapeter, golvmm). Sådana dyrbara renoveringar som tak och omdränering har visat sig ge liten eller ingen effekt på försäljningspriset. Köpare går helt enkelt på "känslan" när man köper hus och faller lättare för ett hus med fina golv och sovrum och helst möblerat med möbler som är "inne". Att huset har ny el indraget eller nytt värmesystem brukar inte vara det avgörande.

Men det är här ni har chansen. Försök se bortom ett gammalt kök eller slitna golv och hitta ett hus som har mycket av det strukturella fixat. Måla och tapetsera om är enkelt och billigt. Inte heller ett nytt kök behöver kosta så mycket.
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Som ovanstående skriver - ett hus med renoveringsbehov :)
Dock hade jag funnit det säkrare att köpa ett sådant hus för ett par hundra tusen lägre pris, än ett hus där folk gjort saker man kanske inte kan se, alternativt fuskat med/struntat i de tråkiga sakerna.

Det viktiga i det hela är dock att ni gör så noga undersökningar ni kan - men räknar med att totalrenovera.
Tänk på att det även kan behöva bytas avloppsrör i huset, sk. "stambyte". Det man då bör kontrollera är om bjälklaget är av trä eller betong.

Vissa renoveringsfirmor kan följa med ut till huset innan köp och göra en grov uppskattning av vad tak, badrum etc kan kosta att åtgärda.

Satsa på dränering, badrum och tak i ett första skede så ni har torrt om fötter och huvud. Därefter kan man börja fundera på tapeter och golv :)
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Tycker du ska prata med någon som kan sådana här saker.
Be denna att förklara vad som menas.
Min erfaren het från mitt husbyte för 5 år sedan var att, som besiktningsmannen sa till mig "jag skriver dit det för jag måste hålla min rygg fri".
Med andra ord kan mycket som nämns vara av mindre vikt.
Mitt hus som jag sålde och det jag köpte hade EXAKT samma punkter i protokollet.
T,ex, Varför ska man tilläggsisolera taket för att spara energi, det var ju redan gjort!
Nej!
Ifrågasätt och följ upp med någon annan.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vi kommer troligen lägga bud på radhuset. Men drar det iväg i pris så inväntar vi ett hus som är mer välskött som hemmakatten föreslog.

Om vi skulle vinna budgivningen är det värt att göra en omfattande jordbalksbesiktning? Vi räknar ju med att huset är gammalt och tänker inte pruta på sånt som beror på ålder. Det är ju en viss prisskillnad jämfört med vanlig överlåtelse besiktning.

Tack så jätte mycket för era svar!
 
Om ni inte är så hemma på det här med hus och inte känner nån som är...och tänker köpa ett renoveringsobjekt (som detta verkar vara), så skulle jag råda er att göra en jordabalksbesiktning.

Men det hela handlar ju också om ekonomi, hur mycket pengar och tid ni har att chansa med och hur mycket huset kostar? Verkar ju vara i Stockholm, så jag gissar 2-4 millar för detta radhus?

Att helt leja bort dränering, stambyte, nivell/platongolv i suteräng, badrum, kök, tak, lite eljobb kostar många sköna hundratusen... Sen kanske inte allt måste ske de första året, men troligt inom nästa två. Dessutom gäller det att hitta bra hantverkare som har tid.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Tack för era svar. Det blev rejäl budgivning på renoveringsobjektet som såldes för mer än vad ett nyrenoverat gick för i våras. Priserna har verkligen gått upp och vi hänger inte med. Får leta vidare och försöka vänja oss vid högre priser.
Och kanske värdera om vår lägenhet.
 
Nyfiken, var fanns detta hus???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.