Hej,

Jag har ansökt om förhandsbesked och har fått ett grannyttrande jag skall kommentera. Det gäller att han anser vad jag vill göra försämrar utsikten för honom.

Jag har tomten mellan honom och vattnet och han har ca 300 meter till vattnet. Idag finns ett hus på ca 70 m2 i sämre skick och det skall rivas och ett nytt uppföras.

Då det är på samma plats som tidigare tycker jag argumentet om sämre utsikt är dåligt, men det är en grinpick till granne som klagar på det som går. det nya huset är naturligtvis större, men inte på sätt som kommer försämra mer än marginellt för grannen.

Jag har hört att försämring av utsikt inte är något argument som spelar in i kommunens bedömning. Stämmer det?

Är det någon som har tips på vad man bör skriva?

Tack på förhand!:)
 
Utsikten begränsar ej byggrätt. Dock kan grannen alltid överklaga vilket innebär en lång process trots att grannen ej har fog för sin klagan.

Jag viste ej att man skall kommentera grannyttranden, skriv det du skrev i tråden, att förutsättningarna är desamma och att utsikten ej försämras.
 
Ja hur är gången egentligen. Kan vresiga grannar först överklaga förhandsbeskedet genom ett antal instanser och sedan bygglovet i samma instanser en gång till??
 
Vet inte hur det är med förhandsbesked, men bygglovet kan de överklaga först till länsstyrelsen och sedan till domstol, och om de får prövningstillstånd till ytterligare en domstol. Förstörd utsikt verkar inte vara ett gångbart argument om man läser rättsfall på boverkets hemsida, utom möjligen om det utan större besvär går att placera ditt hus annorlunda på tomten (dvs du blockerar utsikten i onödan, skulle lika gärna kunna bygga på annat ställe på tomten). Så har jag förstått det, men jag är ingen expert. Du kan kolla rattsfall själv på boverkets hemsida.
 
Är ju ingen idé att överklaga ett förhandsbesked för grannen. Får du ett positivt sådant så kan du ju direkt ansöka om bygglov.
För din egen del däremot kan det ju finnas skäl att överklaga förhandsbeskedet om det blir negativt.
Edit: Båda besluten är förvaltningsbeslut och kan överklagas om man så vill.
 
Det skulle ju gå att prata med grannen och fråga ansikte mot ansikte hur han tänker sig att du ska bygga för att inte försämra hans utsikt. Dina argument är ju att huset står på samma ställe, att det från grannens vinkel är marginellt större, samt att det är finare än "rucklet" som står där idag.

Du skulle också kunna lova att inte plantera en 15 meter hög gran- eller tujahäck på baksidan, eller rättare sagt, med en lite dumsnäll ton erbjuda att sätta en sådan häck så att han helt slipper se er och ert husbygge. Fast risken är väl stor att det tar hus i h...e då. :wow:
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.