Ja, livsstilen betyder mycket!

Somliga har 50 spotlights i taket och plasma-TV,
andra har en frysbox full med hundmat,
åter andra sitter i mörkret och mediterar.

Det är klart att det blir olika med förbrukningen, något "normalt" finns egentligen inte.

Jag har en vanlig billig mätare från Clas Ohlson, den duger gott till de förbrukare som betyder något.


PS
Hundarna måste kosta en rejäl slant hålla.
Det kanske får elförbrukningen att hamna i skymundan ;)

Själv har jag höns och de äter vad de hittar själva + lite havrekross.
Men de betalar tillbaka med ägg :)
 
Vi bor i enplan med källare 100+100 kvm, två vuxna, två barn (7 år) och en bäbis på några månader. Årsförbrukningen på hushållselen ligger mellan 4000-4500 kWh.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, livsstilen betyder mycket!

Somliga har 50 spotlights i taket och plasma-TV,
andra har en frysbox full med hundmat,
åter andra sitter i mörkret och mediterar.

Det är klart att det blir olika med förbrukningen, något "normalt" finns egentligen inte.

Jag har en vanlig billig mätare från Clas Ohlson, den duger gott till de förbrukare som betyder något.


PS
Hundarna måste kosta en rejäl slant hålla.
Det kanske får elförbrukningen att hamna i skymundan ;)

Själv har jag höns och de äter vad de hittar själva + lite havrekross.
Men de betalar tillbaka med ägg :)
Ja, just hundarna är en utgiftspost jag brukar försöka hålla över när jag tittar på hushållsbudgeten och den är definitivt större än våra elkostnader. Dock är den lite lägre nu sedan vi skaffat en extra frysbox och kan köpa 120kg fryst mat åt gången. :)

Än så länge har de varit väldigt dåliga på att betala tillbaka några pengar alls. Får se över möjligheterna att skicka ut dem och dela ut tidningar på morgonen kanske.
 
Som en liten parentes så gick jag i samband med dessa funderingar igenom våra elfakturor från det senaste året och kom då fram till att vi betalar ca 1,60kr/kWh för vår el, med allting inräknat. Är rätt så säker på att jag brukar läsa folk skriva om elkostnader på 1kr/kWh här på forumet. Betyder det att vi har ett uruselt elavtal, ett uruselt elnätsavtal, eller att andra skarvar lite med sanningen/är dåliga på matte?
 
leversnitt skrev:
Som en liten parentes så gick jag i samband med dessa funderingar igenom våra elfakturor från det senaste året och kom då fram till att vi betalar ca 1,60kr/kWh för vår el, med allting inräknat. Är rätt så säker på att jag brukar läsa folk skriva om elkostnader på 1kr/kWh här på forumet. Betyder det att vi har ett uruselt elavtal, ett uruselt elnätsavtal, eller att andra skarvar lite med sanningen/är dåliga på matte?
Jag tycker det låter hyfsat.
Jag har något liknande, 1,45 kr/kWh i oktober i år. På ett helt år vet jag inte.
Men nätavgiften varierar nog mycket mellan bolagen, och jag tror mitt lilla lokal är rätt billigt.

energipriset kan du kolla här: http://www.compricer.se/
Om du också knackar in ditt telefonnummer så ringer de upp och övertalar dig att byta bolag :)

Men allvarligt tycker jag det är en bra tjänst med trevlig personal.
Så jag har numera något som heter Sveriges Energi som leverantör.

Prova, det kostar ju inget!
 
leversnitt skrev:
Som en liten parentes så gick jag i samband med dessa funderingar igenom våra elfakturor från det senaste året och kom då fram till att vi betalar ca 1,60kr/kWh för vår el, med allting inräknat. Är rätt så säker på att jag brukar läsa folk skriva om elkostnader på 1kr/kWh här på forumet. Betyder det att vi har ett uruselt elavtal, ett uruselt elnätsavtal, eller att andra skarvar lite med sanningen/är dåliga på matte?
Räknar du med de fasta avgifterna då? Om du gör det så får du siffror som är ganska meningslösa. De går inte att jämföra med andras elpris och de talar inte om hur mycket pengar du sparar på att spara el. Enda gången det är intressant att räkna med de fasta avgifterna per kWh är om du överväger att koppla bort dig från nätet och göra din egen el.

Den rörliga delen av mitt elpris ligger för närvarande på 1,12 kr/kWh inklusive överföring. Räknar jag med fasta avgifter varierar det mellan 1,36 och 2,64 beroende på vilken månad i år jag tittar på.
 
A
Kolla ventilationen om den har en elvärmare. Om den termostaten är felställd kan värmaren vara på stora delar av dygnet och dra kanske 1kW eller så, det blir snabbt dyrt.
 
bra-byggare skrev:
Kolla ventilationen om den har en elvärmare. Om den termostaten är felställd kan värmaren vara på stora delar av dygnet och dra kanske 1kW eller så, det blir snabbt dyrt.
Om jag öppnar luckan till saken som sitter och låter i tvättstugan så finns där en etikett där det står:
Totaleffekt 800W
Elementeffekt 600W
Fläkteffekt 200W

Så det kan väl eventuellt vara som du säger. Får försöka få hit någon som kan sånt här som kan titta på vad det är vi har installerat egentligen.
 
Y
eller så tar du ett kort och visar oss.
på tjejens värmeväxlare satt en väldigt liten svart vridknapp som stod på max.
 
Eldar du 800W enbart på ventilationen varje timme så springer det iväg lite.
 
-=fullmoon=- skrev:
Eldar du 800W enbart på ventilationen varje timme så springer det iväg lite.
Ja. Nu sitter det åtminstone tre olika rattar på den där saken, så jag utgår ifrån att den inte går på max hela tiden, men ändå.
 
200W som enbart fläkten drar innebär 4,8 kWh på ett dygn. Det är 40% av de uppmätta 12 kWh. På det kommer frysarna och kylskåpet. Det återstående börjar bli rimligt att förklara med en eventuell router och lite standby-förbrukning.
 
A
200W är om fläktarna går på max. Det kan vara 2 fläktar och en ratt till varje, sedan kan en ratt vara till termostaten till värmaren. Du kan markera rattarnas läge och sedan vrida på dem en efter en. Ändras fläktljudet är den ratten till någon fläkt. Om du har en ratt som inte ändrar fläkthastigheten och ventilationsaggregatet är kopplat med vanlig stickkontakt kan du köpa en såndär billig stickproppselmätare och sätta mellan eluttaget och stickproppen. Ställ sedan elmätaren att visa effekt i Watt och se om den visar omkring 600W för i så fall är värmaren påslagen. Prova att vrida på ratten och se om effekten minskar. I så fall har du hittat orsaken till elförbrukningen och även lösningen.

Man kan eventuellt höra ett litet klick när man ändrar på ratten när värmaren slås av och på när man vrider på ratten.
 
bra-byggare skrev:
200W är om fläktarna går på max. Det kan vara 2 fläktar och en ratt till varje, sedan kan en ratt vara till termostaten till värmaren. Du kan markera rattarnas läge och sedan vrida på dem en efter en. Ändras fläktljudet är den ratten till någon fläkt. Om du har en ratt som inte ändrar fläkthastigheten och ventilationsaggregatet är kopplat med vanlig stickkontakt kan du köpa en såndär billig stickproppselmätare och sätta mellan eluttaget och stickproppen. Ställ sedan elmätaren att visa effekt i Watt och se om den visar omkring 600W för i så fall är värmaren påslagen. Prova att vrida på ratten och se om effekten minskar. I så fall har du hittat orsaken till elförbrukningen och även lösningen.

Man kan eventuellt höra ett litet klick när man ändrar på ratten när värmaren slås av och på när man vrider på ratten.
På framsidan sitter en ratt med tre lägen och en fläktsymbol och vrider man den så hör man tydligt hur surrandet ökar eller minskar. På baksidan finns ytterligare två rattar (eller reglage av den typen som finns på gamla ugnar ungefär) men det är trångt så jag kan tyvärr inte se vad det står på dem. Kanske kan dessa justera värme och annat. Får försöka pilla upp en spegel och en ficklampa och se om jag kan läsa någon etikett eller liknande.

Har jag förstått det här rätt så ska ventilationen vara inställd på just vårt hus och värmesystem. Ska jag då inte hålla på och ändra på de här rattarna? Vad riskerar jag att förstöra?
 
A
Om du markerar rattarnas läge innan du börjar vrida på de kan du alltid återställa ifall du är fel ute.

Bilder och beteckningar på ventilationssystemet vore nog bra också så blir det lättare för någon att hjälpa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.