Håller på och bygger ett garage. Nu börjar vintern närma sig så jag kommer montera en takskjutport inom kort.
Nu står jag undrandes hur jag skall utföra skarven mellan insidan av ytterväggen, garageportsinfästningen samt fodret på ytterväggen?

Garaget kommer vara isolerat och på insidan av väggarna kommer det sitta OSB+gips. Behöver jag göra något speciellt i skarven där garageporten löper eller räcker det med att sätt foder som fuktskydd? Är rädd för att det skall krypa in fukt i glipan mellan porten och fodret och förstöra gipset.
Bifogar en (primitiv) bild på skarven sedd uppifrån.

Tacksam för svar.

Byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte sätta ett inre foder, som täcker skarven mellan "salningen" märkt Foder och gipset om du är orolig för fukt?
Det går ju att lägga en sträng utetät mellan salningen och det nya fodret så det blir riktigt tätt.

Och så skruvar du portskenan på fodret i stället för direkt på gipset.

Så här alltså:
 
  • foder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • foder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nazareth
  • Laddar…
Tack för svaret!
Ärligt talat har jag inte tänkt på det :banghead:
Är nybörjare på husägande och nybyggnation. Har bara renoverat innan.
Tackar!!! Nu kan jag sova gott :D
 
Vad roligt att kunna vara till hjälp :)

Lycka till med portmonteringen!

Till mitt förra garage, som hade en Car-In vikport från början (som någon backade på)
köpte jag en takskjutport från Wayne Dalton.
På paketen stod det "Installs in 30 minutes or less".

Det tog mig brutto cika två månader :surprised:
 
Ojdå! Även om 30 minuter låter som en glädjesiffra bortom all rimlighet så låter ju 2 månader lite långt :)
Kan tänka mig att du var i samma situation som en annan. Fullt upp med med allt och lite till. När tiden väl finnes så tar man det hellre lite soft då det är enda ledigheten man får :D

Detta garagebygget har jag tidsplanerat så tillvida att ingen stress skall förekomma. Har haft ett par hållpunkter men annars bara byggt när motivationen funnits. Tycker det fungerat ganska bra även om det ibland slöats lite väl mkt :surprised:
Enda bakslaget i projektet var att leveransen av takstolarna blev fördröjd i ca 4v med 2v stando i bygget som följd samt lite omkast i byggandet som senare skulle visa sig vara problemskapande.

Men som sagt nu ska porten snart vara på plats och sen har jag ju all tid i världen :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.