Hej Daniel
Maila mig så kan jag eventuellt svänga förbi eller be någon av mina killar komma förbi. Energibalansberäkningar och energibesiktningar är det enda vi gör på Eklund & Eklund. Kostnadsfritt - jag är nyfiken. Gör en sökning på vårt namn och energibesiktningar så hittar du våra kontaktuppgifter.
 
  • Gilla
skogsstjrna
  • Laddar…
Låter som väldigt stor förbrukning. Kolla om nätägaren eller elleverantören har någon hemsida med funktionen "Mina Sidor" där man kanske kan kolla förbrukningen tillbaka i tiden.

Har Göteborg Energi som nätleverantör och dom har en grym funktion på hemsidan där man får fram elförbrukningen ca 5 år tillbaka i tiden samt att jag kan se elförbrukningen per månad, dag och timme. Mycket intressant och funktionen låter mig se gårdagens förbrukning redan idag.

Vi bor i gavelradhus på 112 kvm och hade i oktober 415 kwh. Direktverkande el. Inga element påsatta mer än några enstaka dagar då jag eldat i kamin sen mitten av september. Lågenergilampor i stort sett i hela huset och 3 glasfönster på övervåningen så här långt, ny kyl och frys.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wilard
  • Laddar…
Orkar inte läsa igenom allt, men tycker av det jag läst att det är ganska självklart. De som säger sig ha den lägsta förbrukningen har genomgående någon typ av värmepump. Vår bergvärmepump ger tex 5 ggr tillförd energi
 
Tycker att det låter mycket. Vi har ett radhus i Stockholm, 96 kvadrat, elpanna med vattenburen värme samt luftvärmepump. Tror vi hade förbrukat 523 kWh i oktober.
 
Har sedan mitten av augusti tills nu förbrukat totalt 753kWh på värme och varmvatten, nybyggt Älvsbyhus Höner med oinredd övervåning. (102kvm undervåning) 2 pers i hushållet varav en med långt hår :p
 
Nätägaren kan och skall ge dig normalvärdena för orten via ett SMHI system. Begär detta av EON eller den som äger nätet. Annars skall du reklamera mätearen som felaktig.

MVH
oller
 
Vi förbrukade 1600 kWh under oktober. Bor i ett mycket vindutsatt läge, huset är från 1800-talet och på 125 kvm, moderniserat med hyfsad isolering, tre vuxna+tonåring.

Är personligen lite tveksam till betonggolv och murade väggar, sådana material känns kalla och jag misstänker att man gärna kompenserar det via uppvärmningen, framförallt gäller det vid golvvärme där många vill att det ska kännas varmt hela tiden. Intill murade väggar kan det kännas som "kallstrålning". Det är möjligt att de nyare murblocken är bättre. Tunga material är värmetröga, inte minst är golvvärme i betong nästan omöjligt att reglera. Ett dygns strömavbrott brukar klaras utan vidare om värmen varit igång. Värmeinstrålning eller spillvärme från aktiviteter eller människor reducerar heller inte energiförbrukningen i någon större omfattning som kan vara fallet med lättreglerade uppvärmningssystem.
 
R
Låter galet högt på många. Men till trådskaparen, hur såg förbrukningen ut under juni, juli, augusti. I mitt fall var den bara på ett par hundra KWh per månad. Är den fortfarande hög då kanske man ska börja gå igenom sak efter sak för att se så att de inte är på eller drar väldigt mycket.
Jag vet inte hur vanligt de är men jag hade en kortslutning i min utebelysning på tomten, detta drog 5kr/ dag innan jag fixade det.
 
Vi bor i ett 2-plans hus 180kvm i Åkersberga. Vi har en Nibe 750 och golvvärme. Vår totala elförbrukning för aug-okt var 1700kWh. Dec-Feb ligger på knappt 1000kWh per månad. Och detta inkluderar även utomhusbelysning med 24 Halogen spottar på under kväll och natt hela september och oktober.
 
Ut med elpannan snarast möjligt!
En tredubbling av elräkningen under vintermånaderna är inte omöjlig, då är det nog roligare att betala flytt av värmepump när/om det blir aktuellt?
 
Kollade dom två senaste åren och jag snittar runt 1700 kWh för ett hus på 150 + 150 m2 (markplan och källare) som jag värmer med bergvärme. Det ligger i Ljungsbro utanför Linköping och vi dränerade om sommaren 2010. Då sjönk det ungefär 150 kWh för oktober. Har inte kollat för oktober i år.
Måsågott // Tobbe
 
Nu har jag mätt igår och idag vid samma tidpunkt.
Igår vid 12.30 stod det 166597 på mätaren, idag samma tid stod det 166683. D.v.s. en skillnad på 86 kWh.

Nu hade vi visserligen besök så det blev en dusch mer än vanligt och dessutom badade vi bastu.

Steg två tänker jag bli att sätta elpannan på att endast värma kranvattnet och inte golvvärme och radiatorer och sedan se vad förbrukningen blir under en dag.

Är jag rätt ute?
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
86 kWh på ett novemberdygn i Skåne tycker jag liksom 2800 kWh i oktober låter orimligt mycket. Det innebär 3,6 kW medeleffekt över dygnet. Jag tror inte att pannan är skyldig om du inte har ett stort okänt läckage av varmvatten ut i avloppet eller har mycket varmt inomhus. Stänger du av pannan så vet du bättre, men jag tror att du har något annat fel.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Har du pool som du glömt stänga av värmen till? ;)
 
P
danielte skrev:
Är jag rätt ute?
Det tycker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.