Vi bygger just nu ett växthus som kommer att stå på en låg tegelmur. Vi har grävt ut ca 80 cm och murar nu upp med lecablock. Min fråga till er är om vi kan fylla tillbaka med jord eller om man måste fylla med något mer dränerande material runt muren?

Det är som sagt ett växthus så dränering är kanske inte superviktigt men jag vill ändå inte att det skall sätta sig eller vad som nu kan hända om man fyller med jord. Vi har ganska lätt sandblandad jord.

Tacksam för era synpunkter och erfarenheter!

Är ny här och postade även under "grund och markarbeten" innan jag insåg att det fanns en särskild tråd för växthus.
 
Det som är mest intressant är ju vad du har för material under blocken, det är framförallt där du kan förhindra ev. sättningar. Klart att det är något bättre att fylla upp med ett dränerande material, men i detta fallet spelar det nog inte jättestor roll.
 
Tack för ditt svar! Under blocken har vi markduk och sedan ca 5 cm grus.
 
Tycker att man skall dränera alla "gropar" som ligger lägre än omgivande mark. Du kommer garanterat få stående vatten runt grunden om man inte försöker leda bort det.
Gjorde själv det misstaget att tro marken runt växthusgrunden skulle suga upp vattnet men icke, blev bara att bita i det sura äpplet och lägga ner dränering och leda bort vattnet. (Skrev om det i en annan tråd jag skapade om bygget av ett växthus.)
 
Beror ju på hur väldränerande er jord är. Lätt sandjord indikerar att ni förmodligen inte behöver dränera, men det beror ju också på genomsläppligheten på underliggande lager. Om ni tror/tycker att hela tomten verkar lika dränerad, dvs inga surhål med klafs och stående vatten el gungfly så kan ni gräva en 85 cm djup grop ett par meter bort från växthuset och inspektera nu under höst vinter och vår. Blir det stående vatten i gropen så behöver ni förmodligen dränera, annars inte.

Vi har stabbig lerjord där det bildas pölar i alla sänkor efter mycket regn. Tar dagar för vattnet att dränera ner sig i jorden. Så här på höst och vinter innan tjälen är gräsmattan som ett gungfly. På sommaren när det är torrt och marken härdat är den som betong. Nämner som exempel så har ni något att jämföra med.

Ser nu att jag skrivit dränera, vilket faktiskt inte var er fråga, men det är ingen nämnvärd skillnad. Får ni aldrig stående vatten längre än, säg 12 timmar, el svampig gungflymark så har ni en väl genomsläpplig jord/mark som duger bra som den är.
 
Korvgubbe
Jag hade återfyllt med grus, merkostnaden är försumbar i sammanhanget likaså arbetet. Betydligt roligare att ha köpt grus i onödan än att få problem längre fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.