Är det för kallt för att göra det nu? Det handlar om ca 3m2.
 
Det står på burken, frågan är nog mer hur torrt det är
 
Handlar det om att grundmåla det nu eller låta det stå ute omålat över vintern hade jag helt klart grundmålat nu...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Måla på du.
 
Det låter bra, tack för hjälpen :)
 
Jag kör den helt säkra metoden och bygger inte upp något eller byter panel eller liknande under denna årstid om det betyder att detta måste målas eftersom det är både kallt och har hög luftfuktighet vilket inte är idealläge för målning.
Men varje person får ju välja och komma fram till ett beslut som den tycker är ok men för mig brukar målandet, om det är ovanligt varmt och torrt vara tabu efter september annars augusti.
Ett annat tips är att om man grundmålar ska man helst måla så snart det går efter detta för att säkra garanti och kvalitet på sitt arbete (är ju inte kul att behöva måla om ganska snart även om det bara handlar om 3 kvm)
Kan meddela att jag inte är något proffs men målat väldigt mycket och har aldrig haft problem med mögelsporer och har ännu inte målat om den byggnad som stått målat längst (snart 9 år) av det som jag äger idag.
 
Absolut är det så, men som frågan var,

Grundmåla i oktober eller låta det stå helt omålat över vintern så hade jag grundmålat alla dar i veckan
 
Det går ju faktiskt att båda grundmåla och stryka första lagret färdigfärg innan man spikar upp panelen. Blir bättre resultat också. Jag skall börja med detta i nästa vecka på min friggebod!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.