Så har precis köpt en funkishus från -03, som är byggt av JM.
Huset är inte bes, nu när vi köpte så ska man göra nån typ av bes .
Huset är som nytt, är slutbes av Jm förra året.

Mäklaren som sålde huset, tycker inte man ska behöva bes. ( det är inte nått lurt med huset, då vi känner säljarna.....)

Mäklaren som vi använder att sälja vår nuvarnde boende, tror inte heller att man kommer hitta nått på detta hus. Men han tycker dock att så det ska var 100% rent juridiskt ska man bes!.

Är det så viktigt att man verkligen anlitar en riktig bes man när man köper ett sånt här nytt hus?

Vet att det finns många som fuskar med detta fast det är äldre hus man pratar om.

Vad hade ni gjort i vårat fall??..... :-/
 
Om jag förstått det hela rätt behöver man göra en överlåtelsebesiktning för att kunna teckna en dolda fel försäkring.

En besiktning går på 7000 spänn.....
 
Om du just har köpt det så är det kanske lite sent att tänka på en besiktning. Vad står det i köpeavtalet, har du något villkor ifall en besiktning skulle upptäcka fel?

Tycker nog att man alltid bör besiktiga. Åtminstonde om det är ett hus till något nämvärt pris.
 
hempularen skrev:
Om du just har köpt det så är det kanske lite sent att tänka på en besiktning. Vad står det i köpeavtalet, har du något villkor ifall en besiktning skulle upptäcka fel?

Tycker nog att man alltid bör besiktiga. Åtminstonde om det är ett hus till något nämvärt pris.

Vi har skrivit in i avtalet att vi får göra en bes innan handpenning läggs.

Problem är att min Sambo tycker detta är en onödig utgift eftersom huset är så nytt,

Hur ska jag övertala henne..... :-/
 
Besiktiga. Och se till att gå med besiktningsmannen runt huset medans han håller på. Oavsett om du hittar några stora fel eller inte är 7000kr en billig investering för att lära dig alla småtips. T.ex. att du inte ska ha växter nära huset, du kanske ska tänka på att avleda vatten från några stuprör, det finns alltid några konstruktioner som inte är så smarta, etc.
 
Kolla först upp vilka garantier som gäller från JMs sida. Numera håller många av de stora byggföretagen med förlängda garantier just för att erbjuda tryggt boende. Be också om att få se protokollet från 2 årsbesiktningen som borde ha gjorts förra året. Se till att eventuella punkter där åtgärdats.

Om allt ser bra ut i protokollet och det finns förlängda garantier från JM skulle jag inte bekymra mig om att besiktiga huset.

Edit: Om det finns förlängda garantier så läs det finstilta och se om det är omgärdat med särskilda krav på köparen för att dessa ska gälla. Kontrollera att säljaren uppfyllt kraven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.