D09
Träffade en gammal brandgubbe som arbetat med riskhantering kring brand.

Han berättade att när man byggde som jag uppfattade det miljonprogrammet ( som jag uppfattade det ) så hade man lite skumt tankesätt.

T ex taket var en spänd plastduk och dörrhandtag var av plast.

Detta resulterade vid brand att plasttaket sjönk ihop vid värme och rasade ner och förhindrade utrymning.

Likaså plasthandtagen gav upp vid värme och när man skulle öppna dörren så lossade det helt enkelt och personerna blev isåfall innelåsta.

Tycker det låter helt sjukt.

Någon som hört detta innan eller har andra saker i hemmet som är en risk vid brand?
 
Plast foder runt dörrar och fönster var populärt på 80-t tror jag och dom vissa sej vara brandfarligt.
Idag är det frigoliten som har visat sej vara brandfarligt och tror personligen att plast fönsterna inte är så bra men har inget bevis för det.


Cellplast – en tickande bomb: http://www.brandsakert.se/2011/0617/cellplast-en-tickande-bomb
 
D09
Just d, plastlister nämnde han också.

Då borde t ex alla dekorgrejor i frigolit vara luriga.
 
Takduken kan jag tycka låter lite lurig, men ärligt talat, om handtaget hunnit smälta...hur mår du i ett sådant rum?
Det låter som ett problem som rökdykarna kan ha.

Det är ett jävla tjafs om cellplast.
Finns det några brandfall där det faktiskt brunnit i cellplast i ett färdigt hus? Den brukar vara rätt väl inbyggd.
 
Plast åldras samt vid brand utvecklas farliga gaser. Vi har den överallt i våra hem. Vi bör noga överväga var och med vad vi kan ersätta den med för materiel som ersättning
 
D09
pjfj skrev:
Takduken kan jag tycka låter lite lurig, men ärligt talat, om handtaget hunnit smälta...hur mår du i ett sådant rum?
Det låter som ett problem som rökdykarna kan ha.

Det är ett jävla tjafs om cellplast.
Finns det några brandfall där det faktiskt brunnit i cellplast i ett färdigt hus? Den brukar vara rätt väl inbyggd.
Skulle väl vara om det brinner på andra sidan dörren.

Sant, nog ett problem för rökdykare.

Gällande cellplast så berättade min konstruktör att han ritade ett hus i cellplast ( som en kul grej ) sen såg man en tidningsartikel ang en brand..

Gissa vilket hus ha ha
det brann ner redan i byggstadiet.

Den cellplast jag har hemma ligger under mark så den är nog inte speciellt farlig.

Däremot alla plastgrejor som ligger löst inne som orsakar farliga gaser.

By the way. ( OT ) ImageUploadedByByggahus.se1384610891.164899.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skål! Nu är det lördag!
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Generellt är det väl så att användningen av plast i våra hem har ökat de senaste fyra årtiondena såpass mycket att det idag tar cirka 7-8 minuter (lite osäker på exakta siffror) för ett normalt vardagsrum att gå från "ett ljus som trillar i soffan" till helt övertänt.
Sen är det nog bra att ta bort såna där uppspända plastvävstak. Ingen hit när det ramlar ner så man blir täckt av smältande brinnande plastsjok.
 
  • Gilla
konjry
  • Laddar…
D09
Jordfelsbrytaren borde vara en av dom större livförsäkringarna kring brand idag

T ex nu har man så mycket elgrejor kopplade med adaptrar etc och som står på stand by

T ex mobiltel, data etc

Råkade ut för en grej för en ca vecka sen

Märke på morgonen att mobilen inte var laddad, tog då med laddaren till jobbet och skulle ladda lite innan.

Stoppade den i vägguttaget och så sprutade det gnistor ut den och lyset försvann i taket och i kontoret brevid.
( hörde genom väggen "- hääär blev det mörkt" )

Hade man inte haft jordfelsbrytare hemma eller på jobbet hade den nog tagit eld brevid sängen ( när man sover ).
 
Det där att det spända plastaket ramlade ned och hindrade utrymning, det var värre än så. Det ramlade ned och krympte ihop runt de som försökte ta sig ut.
 
pjfj skrev:
Takduken kan jag tycka låter lite lurig, men ärligt talat, om handtaget hunnit smälta...hur mår du i ett sådant rum?
Det låter som ett problem som rökdykarna kan ha.

Det är ett jävla tjafs om cellplast.
Finns det några brandfall där det faktiskt brunnit i cellplast i ett färdigt hus? Den brukar vara rätt väl inbyggd.
Ja det finns det. I ett hyreshus i Örebro började cellplasten i fasaden att brinna bl.a. Det finns fler exempel och det brinner fort när det tar sig.
 
kulle
D09 skrev:
Jordfelsbrytaren borde vara en av dom större livförsäkringarna kring brand idag

T ex nu har man så mycket elgrejor kopplade med adaptrar etc och som står på stand by

T ex mobiltel, data etc

Råkade ut för en grej för en ca vecka sen

Märke på morgonen att mobilen inte var laddad, tog då med laddaren till jobbet och skulle ladda lite innan.

Stoppade den i vägguttaget och så sprutade det gnistor ut den och lyset försvann i taket och i kontoret brevid.
( hörde genom väggen "- hääär blev det mörkt" )

Hade man inte haft jordfelsbrytare hemma eller på jobbet hade den nog tagit eld brevid sängen ( när man sover ).
Nu tror jag inte att jordfelsbrytaren var inblandad i det fallet utan snarare säkringen som gick.

Missuppfatta mig rätt jordfelsbrytare är bra, men är överskattad.
Jag liksom många andra har bara jordade utag i kök, badrum, utsidan plus ev. något annan rum.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
spiskrok skrev:
Nu tror jag inte att jordfelsbrytaren var inblandad i det fallet utan snarare säkringen som gick.

Missuppfatta mig rätt jordfelsbrytare är bra, men är överskattad.
Jag tror inte heller att JFB skyddade i detta fall. Sen vet jag inte om det får mig att tycka att JFB är överskattad. Visst, en JFB skyddar inte på något sätt mot alla tänkbara fel, och tror man det så överskattar man nog en JFB. Dock kan jag tycka att den låga prislappen, i kombination med den väsentligt förbättrade elsäkerheten, motiverar en JFB i mer eller mindre alla bostäder.
 
Nu får någon gärna rätta mig, är det inte så att JFB är ett personskydd tex man glömmer en skarvsladd ute i regnet och när man sedan går ut i det blöta gräset vid sladden får men en stöt om man inte har en JFB.

Säkringen är mer ett brandskydd ex det blir kortslutning i kaffebryggaren den börjar ryka men säkringen löser ut.

De flesta aparater som finns i hemmet är inte jordade således påverkas inte JFB av fel i denna utrustning
 
Redigerat:
Matti_75 skrev:
Ja det finns det. I ett hyreshus i Örebro började cellplasten i fasaden att brinna bl.a. Det finns fler exempel och det brinner fort när det tar sig.
Vid brand i fasad med cellplast kan man ju alltid hoppas på att man enstegstätat fasaden utan luftspalt, så att gipsskivorna bakom cellplasten är så vattenmättade att branden inte tar sig ;)
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.