Hej!

Är helt ny på forumet och helt ny ägare av fritidshus också för den delen. Köpte ett fritidshus i Norrtälje då min sambo kommer därifrån medan vi bor permanent i Skåne. Detta innebär lite transportsträcka för att titta till stugan. Så min fråga: är det någon som har erfarenhet av företag som erbjuder tillsyn av stugor t.ex http://primafss.se/tillsyn.html

Vi vill kunna åka upp några helger under vinterhalvåret och vill därför helst inte behöva ha vintersäkra för mycket. Samtidigt kan det vara en trygghet med "eyes-on".

Hur gör ni?
 
kenstar skrev:
Hur gör ni?
Välkommen till forumet!

Jag har ingen erfarenhet av liknande företag utan litar på att goda grannar rapporterar eventuella "stora katastrofer". I övrigt hoppas jag på det bästa och det har fungerat bra under många tiotals år utan större överraskningar.
 
Som Alfredo redan sagt så är goda grannar guld värt, har heller ingen erfarenhet av dylik tjänst.
Vi har svärmor/svärfar på 5min promenadavstånd till vårat fritidshus så dom ser till stugan regelbundet då vi inte är där, sen så har vi själva bara 25 min bilresa ut till stugan:)
 
jojjeblom skrev:
Som Alfredo redan sagt så är goda grannar guld värt, har heller ingen erfarenhet av dylik tjänst.
Vi har svärmor/svärfar på 5min promenadavstånd till vårat fritidshus så dom ser till stugan regelbundet då vi inte är där, sen så har vi själva bara 25 min bilresa ut till stugan:)
Lyxigt! :)

Får kanske ta ett snack med grannarna annars kommer jag nog prova ovanstående vid något/några tillfällen för känna mig trygg :)
 
Vi köpte vårt fritidshus 3 mil norr om Norrtälje förra sommaren. Vi var lite nojiga hur vi skulle få veta om något hände med huset när vi inte var där. Men efter bara några veckor så hade vi lärt känna några grannar så pass väl att de numera har en nyckel till huset hos sig.
Och att ha en luftvärmepump med smstjänst är guld värt. Dels kan vi sätta på värmen några timmar innan vi åker dit, del kan man se hur varmt det är i huset. Skulle det vara över 10 grader när det är kallare ute så kan man börja ana ugglor i mossen
 
Hej!

Jag gör så här:
Mobilt bredband med USB-modem från bredbandsbolaget, en tillåggstjänst till mitt bredband i sta'n 99:-/mån
En 3g-router, Gillar Dovado Tiny, 600:- Webhallen
Webkamera/or. Jag har en styrbar som jag köpte för flera år sedan på ClasO men tror att jag idag skulle satsa på enklaste modellen från D-link. En kompis har en sådan och de är jätteenkla att sätta upp.du kan kolla på bilden idin mobil t.ex. 600:- Kjell&Co, det brukar vara extrapris på dem ibland.
Tellstick Net för fjärrstyrning av el och temperatur/luftfukt-koll. 950:- Netonnet.
Till ovanstående ett par tempgivare 36-1797 ClasOhlson 99:-/styck
Och ett 3-pack fjärrströmbrytare 408050 på Jula för att starta element med stickpropp eller belysning när man skall till stugan, 99:-

Med ovanstående är jag helt nöjd så länge det finns el och 3g-bredband. Men klickar något av det försvinner naturligtvis kontakten med alla elektronikprylar. Därför har jag kompletterat med ett GSM-larm med kontantkort som jag skickade efter från Honkong. Larmfunktionerna/sensorerna är rätt usla i det här larmet så de använder jag inte. Däremot säger larmet till när det blir strömavbrott så jag kan åka ut och återställa jordfelsbrytaren (det har hänt) och rädda det som finns i frysen. Jag skule kanske satsa på ett Ontech-larm för enkelhetens skull idag. 1500:- Kjell&Co.

Det är ju inte helt gratis men om man slipper åka en eller två gånger per år är det kanske försvarbart. Det går att satsa endast på Ontech-larmet om man bara är rädd för strömavbrott och det räcker med ett element att styra + temp på ett ställe. men 3g-bredbandslösningen ger så mycket snyggare och flexiblare hantering enligt mig!

Som sagt, så här kan man göra, Det går naturligtvis att skala bort lite eller lägga till annat men det här är en fungerande, och för mig, tillräcklig lösning! Som parentes kan man kanske tillägga att jag är förtjust i teknik o elektronik ;)
 
Kolla om ni har grannsamverkan i stugområdet. Då brukar det finnas någon hökgubbe som har koll på allt o alla som rör sig i området och kanske finns det någon där som ni kan ringa till ibland och titta till stugan.
 
Korvgubbe
Finns det åretruntboende i närheten? I så fall tycker jag du ska ta första bästa tillfälle och bjuda dem på något gott och göra er vän med dem. Det är stor chans att de håller bra koll i området, promenader med eller utan hund, ser vilka bilar som kommer och liknande. Att vara tjenis med sådant folk lönar sig alltid!
 
Glömde bort denna tråden men tänkte att jag gör en uppdatering, tog råd från ovanstående och bjussa grannarna på lite gott dricka och eftersom de är lokala så bor de oftare i området. De kommer hålla lite koll på min stuga med.

Tog för övrigt in hjälp med att köra grovsopor av företaget jag nämnde istället för att hyra släp själv. Det kändes tryggt, visade sig att han var skåning kanske var det därför jag kände mig trygg :) Vart inte så dyrt och sparade min rygg. Kommer använda honom för eventuell snöskottning.

Nyfiken på det där med webbkamera mm, ska undersöka det lite mer har kollat upp att det finns täckning för mobilt bredband och det finns möjlighet till adsl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.