Håller med dig elpaco att riva trädäcket vore det bästa.
Både jag och sambon vill ha kvar möjligheten att ha någon form av altan eller takterass. Det pga att vi får så fin utsikt över trädtopparna från den höjden.

Under altanen är det ingen sol och utrymmet används inte till något idag, så helt klart lutar det åt att riva allt och planera ett uterum/vinterträdgård eller bygga ut och göra en takterass istället i mindre format än det befintliga som du säger ;)
 
L
Jag skulle byggen en stödmur under altanen för att utnyttja ytan bättre och eller få en planare yta.
 
Du läser mina tankar lolight :)
 
poitsu skrev:
Glasräcken och en sarg runt däcket skulle se bra ut ;)

Det som stör mig mest (och kanske grannar också), är att trädäcket är på tok för stort för att vara proportionerligt med huset, och att det står på 7 kryssförstärkta stöttepelare som liknar en byggställning.
Behöver man verkligen ha 7 pelare? Det är förra ägaren som snickat upp däcket, i lärk som svartnar redan efter några månader. Jag tvättar gärna inte räckena en gång till stående på stege med högtrycken :)

Bifogar en gammal bild jag hittade på datorn.
[bild]
Puts jobbet anlitade vi en firma till som både reparerade och putsade tegelfasaden och beklädde garage/hobbyrum med ventec skivor som putsades.
Resten gjorde vi själva så som fönster, dörrar, garageport, takplåt, cederpanelen mm

Pröva att impregnera det med sioo: http://www.sioo.se
Vi hade också ett trädeck i lärk som började svartna, impregnerade det med Sioo, visserligen lite dyrt men väl värt att gjöra detta. Det är ycket snyggare nu, har dock inga bilder eftersom det är vid sommarstugan vi gjorde det.
 
satan vad snyggt.... vill köpa ett 70-tals hus ja med, bara för att man kan få de att se så modernt ut. har du fler bilder? gjort något inne?
 
  • Gilla
poitsu
  • Laddar…
Shit vilket jobb ni har lagt ner.
Riktigt snyggt blev det.
Ni kan få fixa till vårat hus när ni vill;-)
 
  • Gilla
poitsu
  • Laddar…
Snyyyggt!
Håller med om att någon sorts vintergrön häck vore snyggt, max en meter hög. Men lika gärna mörkgrön som ljusgrön.

Och "Altanen" är som sagt hemsk. Riv allt och gör en balkong och sticker ut max en meter. Då borde det räcka bra med tre pelare, eller kanske ingen alls om man gör det på rätt sätt, sånt där kan jag inte så bra. På den balkongen får ni ändå plats med bord och ett stort antal nätta stolar, välj tex fällstolar och slagbord så är det lätt att få undan och fälla upp efter behov.

Där nere får man då en del som är utmärkt att glasa in. Med skjutdörrsparti framåt och ett trädäck i flera nivåer får ni en härlig altan nere istället, där man på sikt kan fälla in en badtunna eller något sådant om man vill. Det är så tråkigt med sådana där stora balkongsaker som helst förstör möjligheterna för bottenvåningen och gör dem till en trist källare/skräpplats.
 
poitsu skrev:
Putsarbetet anlitade vi en firma till. Resten klarade vi själva med mycket hjälp av bekanta och givetvis från byggahus.se!
Vad kostade fasadjobbet och hur stor del av det var Putsfirman?
Bra jobbat!
 
Mycket snyggt :)
 
Tackar för kommentarerna, jättekul att höra :)
Vi ska klura på lite ideer men de lutar åt att halvera storleken av däcket isllafall, riva allt och göra om med någon typ av inglasning undertill. Dock ska lite andra projekt priorieras före. Under vintern blir det ett badrum och förhoppningsvis isodrän och dränering av bottenplan till våren.
Davidw, jag PMar dig.
 
  • Gilla
buicken
  • Laddar…
undine
Skitsnyggt, jag är sugen på att göra det samma med mitt teglade 70-talshus men blev avrekommenderad att köra puts ovanpå pga att tegel andas och om man putsar över kan huset inte andas. Hur löste ni det?
 
Den som avrådde dig verkar inte vet vad hen pratar om. Puts andas! Och putsen vi valde är genomfärgad redan från fabrik vilket gör att putsen andas mycket bättre än de som putsar på traditionellt sett där man målar putsen med silikatfärg efteråt
 
Redigerat:
säger bara WOW!
 
Själv tycker jag mycket om tegel och skulle gärna ha bevarat det - om det gick att få ihop helheten ändå. Entré-bilden (före) tyckte jag var väldigt trevlig (förutom hängkorgarna kanske...). Garagehuskroppen var mindre rolig, och för den delen blev det verkligen ett lyft.

Tycker ni själva inte om tegel? Var främsta tanken att få det att se modernt ut - i motsats till från 70-talet? Eller ville ni bara få en helhet som hängde ihop och var snygg?
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Vilket lyft !!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.