Hej!

Jag installerade bergvärme i jan 2012 och har hela tiden haft för avsikt att följa upp förbrukning/produktion på den, av olika anledningar så har det inte blivit så förrän nu. Finns det något bra sätt att kolla hur mycket el min bergvärmepump drar för att producera den energin som jag kan läsa av i mätaren?

Jag har nu på en vecka producerat 380 Kwh värme och 109 Kwh varmt vatten, alltså 489 Kwh totalt på en vecka. För att veta vad detta kostar mig så behöver jag ju veta hur mycket ström som bergvärmepumpen har dragit under denna tiden.

Finns det någon allmän siffra man räknar med eller måste man sätta en elövervakare på just bergvärmepumpen?

Jag har en enplansvilla på 108 M2 boyta plus ett uppvärmt garage på 36 m2. Vi är 2 vuxna och 2 barn i hushållet och vi snålar inte på vattnet när vi duschar eller badar.

Min bergvärmepump är en: IVT Greenline E6-E17.

Tack på förhand
//Peter
 
RetepG skrev:
Jag har nu på en vecka producerat 380 Kwh värme och 109 Kwh varmt vatten, alltså 489 Kwh totalt på en vecka. För att veta vad detta kostar mig så behöver jag ju veta hur mycket ström som bergvärmepumpen har dragit under denna tiden.
Och var exakt har du mätt denna "produkt" ? Hur ser denna mätutrustning ut? :confused:
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Jag har skrivit av displayen i bergvärmepumpen helt enkelt, alltså varje morgon har jag skrivit av hur mycket energi den har producerat. Ingen utrustning alls.
 
Finns det ingen beskrivning i manualen hur detta beräknas?

Om du vet COP (värmefaktorn) kan du dividera denna med vad den "producerat" och få fram vad du matat in.
Ex. COP 4/ Produkt 400 kWh = In 100 kWh. (COP varierar efter driftsförhållande men du kan iallafall få en ungefärlig indikation)
 
Tyvärr så hittar jag inget om detta i manualen.
 
Det enda sättet som blir riktigt rätt är att montera en elmätare som mäter förbrukningen, en bra beg mätare får du för några hundralappar. Är du lite händig kan du montera den själv eller så lejer du en elektriker som kopplar in den på en timme.
 
Går det inte att läsa av gångtimmarna för kompressor, tillsatser och varmvattenproduktion?
 
Hur mycket ström vp drar beror på dels framledning dels brine temp så vill du veta så får du köpa en elmätare och montera före vp. köp en som kan mäta momentan förbrukning ganska kul att se hur förbrukningan ändras vid tex vv produktion.
 
ullberg
Här kan du läsa vad IVT specar för COP på din pump: C6-C11 E6-E17 - IVT värmepumpar

Men personligen hade jag varit mer intresserad av att kontrollera att deras angivna information stämmer, och för det behövs, som nämnts ovan, en separat elmätare (jag förstår det som att denna pump inte själv mäter hur mycket den förbrukar).

Sen kan du dividera dessa värden med varandra för att få fram den verkliga COP:en. Dock ska man vara medveten att även de siffror du fått fram ur pumpen är behäftade med en hel del osäkerhet, 5-10% enligt IVT själva (p11 ovan). Så ett perfekt värde får du ändå inte.

/U
 
Ok, det var som jag trodde. Tack för alla svar, nu till att ringa elektrikern och be honom installera en elmätare. :)
Man kanske skulle passa på att installera en som mäter alla faser så man kan se vad man drar i ström i de olika delarna i huset... :)
 
Elmätaren måste mäta alla 3 faserna för vp går på 3 fas.
 
Om det är en extra mätare du söker, så säljer Kjell&Co begagnade mätare för ca 500:-


RetepG skrev:
Man kanske skulle passa på att installera en som mäter alla faser så man kan se vad man drar i ström i de olika delarna i huset... :)
Kan du utveckla detta?

Värmepumpen går väl på 3 faser?

Men skall du koppla in fler säkringsgrupper på samma mätare då blandar du ju in fler förbrukningsställe och kan inte särskilja VP-förbrukningen som väl var ditt primära mål? :confused:
 
Jag ska försöka, men jag vet inte riktigt vad jag pratar om så det kan vara det som är hela felet. :)

När jag drog om all el hemma så pratade elektrikern om att jag hade plats över i centralen så att om jag vid ett senare tillfälle ville så kunde han installera en mätare åt mig som höll koll på elförbrukningen och kunde skicka den till datorn. Jag antog att den kunde mäta det individuellt så att den höll koll på förbrukningen på varje fas, samt även kollade vad som gick mot värmepumpen. Det kanske inte funkar så?
 
RetepG skrev:
Jag har skrivit av displayen i bergvärmepumpen helt enkelt, alltså varje morgon har jag skrivit av hur mycket energi den har producerat. Ingen utrustning alls.
Jag vill lyfta denna lite avsomnade tråd igen.

Ovanstående citat indikerar någon slags mätare på "producerad" energi från VP.

Vilket VP fabrikat har denna mätning?

Hur mäts detta värde och hur verklighetsförankrat är värdet?
 
490 kwh låter mycket för en veckas förbrukning, men allt beror ju på dina förutsättningar.
Antal personer i familjen, temperatur ute, isolering, 3 glas fönster m. m.

För mig går det ca 250 kwh timmar i veckan nu i November, inklusive hushållsel, dock bor jag ensammen i radhus med bergvärme från CTC.

På min pump kan man iaf mäta drifttimmar per dag, ligger på ca 12 timmar nu när temperaturen är vid 0 -> -5 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.