När jag gjorde mitt badrum så gjorde jag enligt alla konstens regler med armeringsnät i botten (häftat mot spångolvet), elvärmeslingan var sedan fäst med buntband ovanpå armeringsnätet.

När sedan hantverkaren som flytspacklade kom så morrade han lite om att det var bättre med armeringsnätet ovanpå golvvärmeslingan. Han sa att han hade varit med om att slingan flöt upp i spacklet annars. Nu var ju min slinga övernitiskt fäst med buntband så hos mig gick det bra ändå, men jag förstår hans poäng.
 
Nätet ska häftas mot spånskivan i normalfallet
 
Lite lustigt att mitt gamla golv var flytspacklat ca 4 cm direkt på en plast uppepå spåntat trägolv utan golvspån eller armering. Fanns inte en enda spricka. I vårt förra badrum flöt jag bara så att slangen täcktes direkt på trägolvet sedan fuktspärrade jag och lade plattor. Det blev också jättebra och funkade.

Klart man ska följa regler men man behöver nog inte ligga vaken på nätterna och vara rädd för problem.

Verkar som om branschen vill att vi ska ha lite småångest och vara rädda så att vi köper lite extra produkter. Försäkringsbolagen vill såklart att man har hängslen och svångremmen på. Ju klurigare regelverk de har ju lättare kan de ju hitta något litet fel som gör att de kan krypa ur sitt ansvar om olyckan är framme.

Men jag följer också reglerna så långt det är möjligt. :)
 
Är det inte så att de flesta spackel blir självbärande över 30mm? Det bör väl inkludera armering dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.