Jag och min sambo skall i aug. påbörja ett lösvirkesbygge i 1,5 plan.

en fundering (....bland ca 200.000 st andra :p ) är hur jag skall lösa mitt brunns-behov.

Jag kör motocross, detta resulterar allt som oftast i en rejält skitig mc som behöver tvättas, min tanke är ngn form av rejäl brunn med ett grovt galler framför garaget.

ngn som har ideér kring detta ?

Mvh
/Andreas
 
Gjut en smörjgrop i miniatyr 1 x 2 m, djup: 30 cm. Gör botten med fall mot en golvbrunn. Lägg en ram med galvade vinkeljärn på muren. I ramen lägger du gallerdurk t.ex. http://www.vytab.se/gallerdurk.asp
 
Oljeavskiljare då? Låter som om det finns en del miljöhänsyn här. När man tvättar en bil så får egentligen inte bilschampoot rinna ned i dagvattenbrunnen. Än värre med en skitig MC. Kolla med kommunen!
 
kalleanka70 skrev:
Kolla med kommunen!
Ibland ska man inte fråga för mycket!! ;D
 
Immobil: vad händer då i smörjgropen med all lera/stenar, blir det inte stopp i brunnen ?

kalleanka 70: det rör sig inte om olja, mest om lera och gegga
 
Andreas8 skrev:
Immobil: vad händer då i smörjgropen med all lera/stenar, blir det inte stopp i brunnen ?
Du får ha en sil på brunnen så i varje fall inte stenarna följer med ner. Sedan får du ta som vana att skyffla ur gropen emellanåt. ;)
 
För att förhindra att jord/lera och småsten m.m. åker ner i avloppet kan man placera avloppet en bit upp på någon av "smörjgropens" väggar.

Därigenom får man en liten bassäng där jord, lera och småsten har möjlighet att sjunka ner till botten innan vattnet går ut i avloppet. Nackdelen med den här lösningen är att det alltid kommer att finnas vatten i smörjgropen men det kanske inte spelar så stor roll.

mvh patrik
 
tack för alla svar/ideér, nu fick man lite mer att fundera på istf att sova :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.