Vi bygger, på verklig totalentreprenad, med en husleverantör/entreprenör som vi är mycket nöjda med. Problemet vi har haft är med diverse leverantörer (stora etablerade firmor) som vi anvisats av vår entreprenör och sen varit och valt diverse material hos. Vi handlar enbart av entreprenören så vi har inga egna ekonomiska mellanhavande med underleverantörerna.

tex

-antalet infällda spottar i köket blev fel, kökslev säger att det är vårt fel då vi räknat dem på illustrationen och levt i villfarelsen att posten i beskrivningen var en samlingspost.
- golvleverantören levererade naturoljat istället för vitoljat till arbetsplatsen. Felet upptäcktes när snickarna lagt in 60kvm, dvs för sent. Golvleverantören säger att det är entreprenörens fel som tagit emot materialet.
- Kakel levererade ett kakel som (något överdrivet) var brunt med oljefläckar istället för ljust till ett butikspris av 750:-/kvm. Kakelleverantören hävdar att entreprenören inte skulle satt upp plattorna eller sorterat ut de dåliga (då skulle han bara se dem som blev utsorterade), varför det är entreprenörens fel. Jag var själv och kollade att texten var rätt på lådorna men jag öppnade inte dem och såg att det var andrasortering.

Är verkligen entreprenörer så här rättslösa mot sina leverantörer? I min egen yrkesverksamhet anger branschreglerna att en accept betyder i princip ingenting då man alltid måste ta ansvar för de uppgifter som lämnats.
 
C
Såvitt jag vet ligger det till så här...

Till att börja med är ju en av fördelarna med totalentreprenad att du som beställare endast har en avtalspart, och därmed, ren teoretiskt iallafall, slipper engagera dig i pajkastning om vem som gjort fel. Om det nu är så att du "bakom ryggen" på entreprenören har avtalat något annat, så kan du ju å andra sidan knappast belasta entreprenören om det blir fel. Så huruvida du kan luta dig tillbaka och låta entreprenören reda ut detta eller inte beror på om det är denne som står för avtalen (dvs beställningarna) mot berörda underleverantörer.

Annars är det köplagen eller konsumentköplagen som är tillämplig.

Spottarna:

Lagen säger:
"Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet."
Om du tagit del av ritningar eller annat material som beskriver varan, och det inte tydligt framgår att detta eventuellt inte motsvarar vad som kommer att levereras, så har du alltså rätt att begära att säljaren kompletterar enligt vad som utfästs.


Golv och kakel:

Lagen säger:
"När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed."
"Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation)."
och med vissa undantag
"Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad."
Så leverantören har rätt i att felet borde upptäckts tidigare, och du får nog svårt i detta fall att få någon ersättning för det golv och kakel som du redan "smackat upp".

Faktum är att köparen har ganska långtgående rättsligt skydd, men det bygger lite på att man känner till och uppfyller sina skyldigheter också.

/C
 
Självklart ska du gå på din avtalspart, dvs totalentreprenören.

Framförallt gälgger Konsumenttjänstlagen. Nytt från i år är bland annat särskilda regler om småhusentrepenad.

Reglerna om fel påminner om dem i Konsumentköplagen, en viktigt punkt är att fel föreligger om tjänsten inte utförts "fackmannamässigt" och säljaren inte tillvaratagit köparens intressen. (vilket för övrigt alltid gäller i avtalsrelationer)

Om säljaren inte följer ritningar, underlåter att kontrollera kaklet eller tom. sätter upp kakel som inte överrensstämmer med vad ni har avtalat kan han knappast anses utföra arbetet fackmannamässigt.
 
Jag kanske inte uttryckte mig solklart;

Jag har en solklar avtalssituation med entreprenören. Inget av ovanstående problem är mina problem.
Jag tycker helt enkelt synd om entreprenören som inte kan lita på att leverantörerna kan följa skriftliga anvisningar. Allt finns på papper och har fungerat så länge det varit teori men när leverantörerna väl ska leverera så lyckas de leverera fel grejor.
 
Oavsett vad lagen säger så har ju din entrepenör troligen andra påtryckningsmedel på leverantören. Detta är ju en av finesserna med totalentr. Du som privatperson köper inte kakel så himla ofta, men entrepenören har helt andra möjligheter att trycka på genom att sluta handla eller rekomendera en viss entrepenör.

Jag skulle tro att det hela är en liten snyfthistoria där de 2 parterna försöker få dig att tycka synd om entrepenören så att du skall acceptera den fealktiga leveransen. Dom konmmer att på något sätt jämka den här kostnaden mellan sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.