Hej

Eftersom alla i detta forum kanske inte läser verktygssektionen för byggverktyg vill jag snika in ett tips om ett verktyg som blivit en av mina trädgårdsfavoriter.

Jag har en rätt stor och gammal tomt med mycket träd och buskar och det är ett konstant pågående jobb med allt från beskärning till att röja sly och ta ner träd. Jag köpte för ett litet tag sen en batteridriven tigersåg för att ha till huset men passade också på att slänga med ett paket Bosch-blad för rått trä. Sedan dess har den där tigersågen gått varm utomhus. Det är tammefan ett fenomenalt verktyg att använda i trädgården. Såga i konstiga vinklar, såga där man inte kommer åt att såga med en vanlig sågrörelse, såga sittandes uppe i träd och så vidare. Låter inte som en motorsåg och är i många lägen smidigare än en bågsåg.

För de av er som har träd och redan sitter på batteriverktyg av något slag skulle jag starkt rekommendera att köpa till en tigersåg som går på samma ackar. Det är riktigt riktigt bra utomhus! Dagens skörd var 7 träd med stamtjocklek 10-18 cm. Fällt, kapat och kvistat på en timme. Perfekt.
 
  • Gilla
dannemite och 5 till
  • Laddar…
Ja tigersågen är grym till att ha i trädgården, med rätt blad går det som en dans.
 
För att inte tala om när man gräver och behöver kapa rötter. Det är ju ett effektivt sätt att döda alla andra vassa verktyg. Men till tigern så har man ju alltid en bunt med mer eller mindre utslitna blad som dock duger utmärkt att såga rötter med som sin sista insats innan skrothinken.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Word. Helt rätt. Tigersågar åt folket!
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Hitachi har ett par riktigt trevliga batteridrivna tigersågar. Framförallt deras "lilla" 10.8v är grym. Har den själv och har den för att kapa det mesta i trädgården.. Betydligt smidigare än motsvarigheten i 18v serien..
 
boltis skrev:
Framförallt deras "lilla" 10.8v är grym.
Jag kan se vad du menar. Den ser grymt smidig ut.
 
Vi rev upp 80m gammal häck för några år sedan, hade aldrig funkat utan att man blivit skogstokig utan tigersågen, både för stammar och rötter.
Den är även perfekt när man gör trädgårdsmurar av lecablock, suverän till att kapa dessa. Samma sak om man använder byggtimmer i trädgården.
Håller därmed med om att Tigersågen är en måste-trädgårdsmaskinmaskin, inte långt efter gräsklipparen:)
Har både en nätdriven 1300W Milwaukee och 10.8V Bosch och båda fungerar utmärkt för trädgårdsarbete.
 
Kan bara instämma. Har kört mycket med Julas fin-blad (KWB?) och de håller länge, även vid kapning av rötter under mark.

Har dessutom snikat och filat upp skärpan med en diamantfil från Biltema, tar bara några minuter och gör stor skillnad på ett misshandlat blad.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Ellagård skrev:
Har dessutom snikat och filat upp skärpan med en diamantfil från Biltema, tar bara några minuter och gör stor skillnad på ett misshandlat blad.
Bra tips.
 
... och för övrigt väntar jag på att min 199-kronors tigersåg från Jula skall dö så att man får köpa en finare. Men den är seglivad. Skakar och lever om men vägrar paja.
 
Måste säga att det är just trädgårdsarbete som är det enda man kan använda en tigersåg till. Kapa rötter, såga dagvattenrören när de ligger i gruset, kapa grenar osv osv Men som riktigt Byggverktyg är den totalt värdelös :)
 
I bygget har jag tigern endast som rivningsverktyg, då precisionen är nära noll... Ett av få verktyg man kan köpa billig variant av. Har också en Jula-variant som inte vill dö. Snart blir det en batteridito för jag har också upptäckt användingsområden i trädgården!
 
Som sagt, tigern är väl mer eller mindre att renodlat demoleringsverktyg. Men det är den fenomenal på.
 
maeron skrev:
Måste säga att det är just trädgårdsarbete som är det enda man kan använda en tigersåg till. Kapa rötter, såga dagvattenrören när de ligger i gruset, kapa grenar osv osv Men som riktigt Byggverktyg är den totalt värdelös :)
Då har du aldrig rivit eller murat med lecablock....
 
  • Gilla
Angermannus svea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.