Hej

Möjligen en något underlig fråga, men har någon en kvalificerad uppfattning om vilket det smalaste multiverktyget är? Jag har inte så väldans stora händer (typ storlek 8) och tycker inte de välrenommerade verktygen ligger så bra i handen. Efter moget övervägande har jag kommit fram till att i relation till detta verktyg är för mig den här faktorn det viktigaste. Huruvida den drivs med nät eller batteri och huruvida den har snabbfäste är mycket mindre viktigt.

Här är mina reflektioner hittills:

- Fein MM och GOP300 går för mig bort direkt för de är för stora
- Har tittat mycket på GOP250 men trots bra pris ännu inte köpt en pga att den inte riktigt känns bra
- Black&Decker och DeWalt känns också för "limpiga"
- Bosch blå batterimaskin känns mycket bättre att hålla i men eftersom jag redan har lite 18V Makita känns det onödigt med ytterligare ett batterisystem
- Trådlös Makita har jag inte kunnat provhålla. Finns här någon som kört både med den och GOP250 och kan tala om ifall Makitan är/känns smalare?
- Dito för nätdriven Makita?
 
Jag förstår din skepticism mot att skaffa ytterligare ett batterisystem, men min erfarenhet är att det inte är så dumt att komplettera med ett mindre system. Själv har jag blandat makitas 18V med Bosch 10,8. De små lätta maskinerna används där det behövs smidighet och de stora för det behövs kraft. 90% av all skruvning t.ex. gör jag med 10,8 dragarna. Man tröttnar lätt på en tung 18-voltare om man står och skruvar i taket hela dagen. Men jag skulle trots detta inte vilja vara utan min tunga, starka dragare.
Efter vad jag förstått från andra trådar på BH så har du / håller du på att köpa en hel del verktyg nu. Kanske kan du utnytja boschs kampanj som pågår till den sista november och få en 10,8v skruvdragare som matchar din multimaskin. Praktisk till alla lättare skruvuppgifter.

http://www.bosch-professional.com/se/sv/nyheter-annat/nyheter/poaengkampanj_833.html
 
Har en känsla av att Bosch GOP 10,8 är den smalaste och mista och lättaste maskinen av just den anledningen att den är 10,8V och inte 18V som andra batterimaskiner. Som Pyro säger är det inte fel med en liten 10,8V dragare. Jag änvänder min till allt småpul inne nu istället för den större.

Jag velade mycket i våras/sommras men slog tillsut till på en GOP300 och det ångrar jag inte. Ok lite stor och tung maskin om man jämför men på det sättet bosch har löst snabbfästet mot andra så har den maskinen en enorm fördel. Dom få gånger jag har använt maskinen har jag bytt mycket mellan sågblad och "halvcirkel" sågblad och sen slipskiva för att sen byta till såg osv. Att slippa mickla med skruv är skönt. Att slippa ta bort slippappret för att få ut bulten som på Fein är skönt.

Tror att Makitan ska komma med snabbfäste också om jag inte missminner mig. Den ska iaf komma i Makpack då med ändelsen "J" beteckningen. Alltid skönt med en smart låda att ha grejerna i.

Men om "smalheten" är det viktigaste är nog GOP 10,8 maskinen för dig.
 
Om du tycker Fein MM går bort, så får du nog tänka bort Makita´s 18V oxå....Jag klämde på en i går och den kändes lite "klumpig" och lång med batteriet..
Har en Fein MM själv och tycker faktiskt den är riktigt bra, jag har ju iofs Strl 10 på mina handskar....
Du kanske skulle kolla på Bosch 10,8v den mäter ca16cm i omkrets på det smalaste stället och ca21cm vid av/på knappen... (mätte på den vi har på jobbet och med talmeter, så det är lite på en höft)
 
Jag har också storlek 8 och har en multimaster. Tycker inte den känns stor. När man står i butiken och håller i handen tänker man bara på hur maskinen känns i handen. Men i praktiken har du tankarna på andra saker, t.ex. det du håller på att såga, då är du mer koncentrerad på att följa linjen som ska sågas eller liknande och tänker inte på om maskinen känns tung och klumpig eller inte. För den är inte så tung, tyngre än några andra modeller men vikten ger en bra balans. Så en lättare maskin kan vara svårare att hantera p.g.a. sämre balans.
 
I hur stor utsträckning är en MM ett enhandsverktyg? Mitt multiverktyg har jag nog uteslutande använt med båda händerna. I vissa fall krävs också stöd mot något men jag har ju en billig ripoff i sammanhanget...
 
ullberg
Hmm, jag har aldrig tänkt på att min Fein (en MM250q tror jag det är, inte en super cut i alla fall) skulle vara otymplig. Och även jag har storlek 8 (om än att det sitter ganska tajt). Men jag har egentligen aldrig jämfört sida vid sida, får se om det ges tillfälle någon gång...

Jag kan ibland störa mig på placeringen av hastighetskontrollen, den borde man kunna placerat så den var lite lättare att komma åt.

badtastex skrev:
I hur stor utsträckning är en MM ett enhandsverktyg? Mitt multiverktyg har jag nog uteslutande använt med båda händerna. I vissa fall krävs också stöd mot något men jag har ju en billig ripoff i sammanhanget...
Ja, men det är väl uppenbart, har man en riktigt dyr maskin behöver man ju inte ens en hand, de är så välbalanserade att man bara behöver peta dem åt rätt håll, sen gör de all jobb själva... ...eller inte... ;)

Även jag kör mest med två händer men ibland kör jag med en hand och det funkar bra det med.
 
Tack alla för väldigt bra feedback! Många tänkvärda vinklar för mig.

pyro skrev:
Jag förstår din skepticism mot att skaffa ytterligare ett batterisystem, men min erfarenhet är att det inte är så dumt att komplettera med ett mindre system. Själv har jag blandat makitas 18V med Bosch 10,8.
Kan ligga något i detta, åtminstone på lite längre sikt.

pyro skrev:
Efter vad jag förstått från andra trådar på BH så har du / håller du på att köpa en hel del verktyg nu. Kanske kan du utnytja boschs kampanj som pågår till den sista november och få en 10,8v skruvdragare som matchar din multimaskin. Praktisk till alla lättare skruvuppgifter.
Hade helt missat kampanjen så det här var riktigt bra. Tycker dock att de var lite snåla som bara gav 5 poäng för en GCM 8 SJL :(

End skrev:
När man står i butiken och håller i handen tänker man bara på hur maskinen känns i handen. Men i praktiken har du tankarna på andra saker, t.ex. det du håller på att såga, då är du mer koncentrerad på att följa linjen som ska sågas eller liknande och tänker inte på om maskinen känns tung och klumpig eller inte. För den är inte så tung, tyngre än några andra modeller men vikten ger en bra balans. Så en lättare maskin kan vara svårare att hantera p.g.a. sämre balans.
Det här har du faktiskt helt rätt i och jag har inte tänkt på det sättet. Kan faktiskt föranleda att jag omvärderar det hela totalt.
 
Har en GOP300 som jag köpte 2012-01, som förvisso inte använts så mycket. Men de jobb den gjort så har den skött sig & är inget jag ångrar. Snabbfästet är grymt. Enhandsfattning är nog inget jag använt mig av, vad jag kan minnas, utan tvåhands för att få stabilitet, styrning & precision. Så den har bra storlek att hålla i.
 
frav skrev:
Har en GOP300 som jag köpte 2012-01, som förvisso inte använts så mycket. Men de jobb den gjort så har den skött sig & är inget jag ångrar. Snabbfästet är grymt. Enhandsfattning är nog inget jag använt mig av, vad jag kan minnas, utan tvåhands för att få stabilitet, styrning & precision. Så den har bra storlek att hålla i.
Tycker enhandsfattning funkar bra med gop300. Har kört det både när jag slipar eller sågar ur dörrfoder för att få in golv under.
 
LoJo skrev:
Tycker enhandsfattning funkar bra med gop300. Har kört det både när jag slipar eller sågar ur dörrfoder för att få in golv under.
Kan säkert vara så, men det jag utfört har behövt tvåhands. Då jag legat på sidan/rygg & jobbat ovan kroppen.
 
Jag har en Fein MM. Med mina löst sittande handlar i storlek 9 tycker jag den fungerar bra med både en och två händer. Har jobbat en hel del över huvudet med bara en hand på maskinen. När jag kört slipningsjobb har det nog ofta blivit två händer för att få en jämnare balans. Den har ju en tyngdpunkt som inte jobbar för att hela slipplattan ligger mot arbetsstycket.

Jag håller också med om det som sagts tidigare i tråden om skillnaden på att bara hålla i maskinen och faktiskt använda den. Se om du kan hitta en försäljare där man faktiskt kan prova sakerna och inte bara hålla i dem.
 
Efter långvarigt klämmande och kännande köpte jag i slutändan en GOP 300 ändå. Den blir nog bra.

Edit: ...och nu var den provkörd. End, pyro med flera - ni har helt rätt. När man väl står där så besvärar varken omfång eller vikt, det är ett rent butiksproblem.

Eftersom jag handlat lite verktyg på sistone kommer jag förmodligen med tiden få ytterligare en GOP 300 via Bosch poängkampanj. Om någon är intresserad av att köpa den till ett lämpligt pris så skicka ett PM.
 
Redigerat:
Grattis till ett bra köp!

Vill bara säga att det jag sa tidigare gäller de flesta maskiner förutom skruvdragare och liknande. Där är det viktigt att det verkligen känns rätt i handen. Men vinkelslip, multimaskiner och andra med liknande handfattning brukar spela mindre roll. Man använder dessutom betydligt mindre än skruvdragare, i alla fall sett till totala tidsfördelningen.
 
Tack End!

Och du har givetvis helt rätt angående maskinkategorier. Skruv och borr måste kännas bra men det andra spelar faktiskt i praktiken mindre roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.