L
Hej,

Jag hade tänkt göra en beräkning för att energieffektivisera en bekants hus på ca 100 kvm. Det finns inga handlingar på huset så det kommer bli många antaganden. Det är ett gammalt hus, vilket betyder höga u-värden och dåliga fönster. Jag har måttat allt och lagt in i cad-programmet Revit för att få en bra helhetsbild. Jag har även tillgång till simuleringsprogrammet VIP-Energy.

Beläget i Örebro.
Ventilation: Självdrag.
Uppvärmining: Direktverkande el och braskamin.
Klimatskal: Sadeltak med kallvind som är tilläggsisolerat sedan tidigare. Torpargrund, vilket kan leda till fuktproblem vid tilläggsisolering med slarvigt arbete.
Spec. energianvändning enl. VIP-Energy: 155 kWh/m2år.

Vad finns det för åtgärder och vad skulle ni rekommendera om vi låter budgeten komma i andra hand?

Jag tänker på fönsterbyten, tilläggsisolering av fasader och golv, värmepump. Är det avancerat att installera FTX på ett så gammalt hus med tanke på alla otätheter och ev. fuktproblem som kan uppstå?

Mvh
 
Om budgeten är ett mindre problem så skulle jag börja med bergvärme och installation av vattenburet system. Då kan man leva med övriga problem. Fönsterlisterna kan man ju byta utan problem.

Bäst pang för pengen får du nog med 1) installation av luftvärmepump 2)byta gummilister i fönstren

Jag skulle inte byta fönster alls, gamla hus har ofta fönster i bra kvalitet. Sätt in en energiglaskassett när de renoveras någon gång.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
15500 kWh om året? inte mycket att bråka om...
En LLVP så sin höjd....
 
L
Tack för era svar. Ni tror inte fönsterbyte är nödvändigt? Vatten/luft vp är alltså att föredra? Måste man inte ha ackumulatortank osv inomhus?

Mvh Erik
 
Limträ skrev:
Tack för era svar. Ni tror inte fönsterbyte är nödvändigt? Vatten/luft vp är alltså att föredra? Måste man inte ha ackumulatortank osv inomhus?

Mvh Erik
Luft/luft värmepump är nog vad de i inläggen ovan menar :)
 
Fönsterbyte nödvändigt för vad? Hur gammalt är huset, och är det originalfönster? Om fönstren är 100 år eller mer gamla skulle jag mycket ogärna byta dem. Är det 60-talsfönster skulle jag inte ha lika stora hämningar. Dock brukar det sägas att det sällan lönar sig ekonomiskt att byta ut fönster om de inte är ruttna och måste bytas av andra skäl.

Något som alltid lönar sig är att leta efter och täppa till springor där det kan dra. Se till att dörrar och fönster inte skevar och se till att tätningslisterna är i gott skick. Finns det någon vindslucka där det kan dra? Är det tätt i skarven mellan innertak och väggar?
 
Genom fönster så läcker det cirka 30% av energin så visst gör det stor skillnad med nya fönster. Sen att det är dyrt med fönster och återbetalningstiden blir lång är en annan sak.
Man får ju en ökad komfort med nya fönster, kallraset försvinner, lättare att putsa, mycket tystare mm...
 
Läs lite om fönsterrenovering här. Man kan alltså renovera upp en gammalt fönster och förse det med tätningslister och energiglaskassetter så att det det blir ett treglasfönster. Ett gammalt fönster av kärnvirke som renoveras kostar ungefär som ett nytt fönster men håller troligen lite längre innan det måste renoveras igen.

Moderna fönster som är underhållsfria är underhållsfria i den mening att man byter dem istället för att underhålla dem.
 
pelpet skrev:
Läs lite om fönsterrenovering här. Man kan alltså renovera upp en gammalt fönster och förse det med tätningslister och energiglaskassetter så att det det blir ett treglasfönster. Ett gammalt fönster av kärnvirke som renoveras kostar ungefär som ett nytt fönster men håller troligen lite längre innan det måste renoveras igen.

Moderna fönster som är underhållsfria är underhållsfria i den mening att man byter dem istället för att underhålla dem.
Så du menar att ett aluminumklätt modernt fönster behöver bytas betydligt tidigare än vad det är tänkt?
Hur tänkte du då? Har du sett ett modernt kvalitetsfönster? Har du sett virkeskvaliten på skandinaviska kvalitetsfönster?
Ett Aluklätt fönster av den sorten jag skruvar in lär lätt hålla 50år minst, skulle vara spanjolett eller något handtag som går sönder isåfall.
 
Det är vad jag har hört av folk som jobbar med fönsterrenovering, så det kan ju vara lite vinklat. Sen är det ju skillnad på fönster och fönster, såklart att det finns moderna fönster med lång hållbarhet.
 
L
Tätar du ett hus med självdrag ökar problematiken med fuktskador? Isåfall byta ut till ett ventsystem?
 
Man behöver inte oroa sig för att ventilationen blir för dålig. Så tätt får man inte huset. Dålig ventilation leder i första hand till att luften inomhus blir dålig och det blir imma på fönstren. Uppstår sådana problem av att man tätat huset för noga så kan man sätta ett par ventiler i väggarna och vara riktigt nöjd med hur väl man lyckats täta huset. Sätta in FTX-ventilation kan man också göra, men det är snarare något man gör för att förbättra luftkvaliteten än för att spara energi.
 
Jag hade börjat med en LLVP!! Sedan kan energibesparingen bekosta nästa investering, ex. fönsterbyte eller tilläggsisolering.
 
+1 Luftvärmepump så snart möjligt, sedan kan du ju göra åt tätningslister runt dörrar och fönster. 15000 är ju ingenting för ett eluppvärmt hus. Kan du dessutom fortsätta elda, så är det ju perfekt när kylar börjar krypa nedåt. Sätt elementen på 15 grader eller något, så har du en reser när/om det behövs.
Byta fönster osv gör ju oftast huset fulare (kan ju bero på utgångspunkten såklart).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.