Hej,
Jag vet inte om detta inlägget hör hemma här eller i golv men hur som helst. Vi ska bygga ett stort lösvirkeshus, 1-plans ca 220 kvm. Är det "B" att lägga in Byggmax parkett tro? Har tidigare lagt det i gamla huset och det ser fortfarande bra ut efter 7 år. Vi vill så klart hålla nere kostnaden på bygget.
Dock ska vi ha golvvärme i plattan, klarar Byggmax parkett det?

Tacksam för svar.

/ Anders
 
Vi har 120m2 byggmax enstav/plank mattlackad ekparkett i vårt lösvirkeshus.
Nu har vi bara bott i huset i ett halvår men än så länge är jag mycket nöjd med golvet. Det är snyggt, skönt att gå på och personligen tycker jag det ser exklusivt ut.
Vi ville ha breda, lång plank med fasade kanter utan kvist och denna kombination kostar enorma pengar om man tittar på tex Kährs, vi lyckades faktiskt inte hitta några kvistfria varianter hos Kährs trots att vi tittade på golv långt över 1000kr/m2. Sen att Barlineks (byggmax) lack sopade mattan med de andra i ett slitagetest gör ju inte valet svårare.
Vi har golvvärme och detta funkar såklart utmärkt, vi har diffusionsplast och lumppapp under.
Om det är "B" eller inte är väl en smaksak, men ingen kan ju direkt se om vårt golv kostade 379 eller 1000kr/m2.

Ett par smakprov från byggtiden.

Parkett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkett1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Givetvis kan du lägga in parkett från Byggmax. Förstår egentligen inte riktigt frågan. Du har själv konstaterat att det finns parkett från Byggmax av acceptabel kvalitet. Jag vet inte om precis alla deras parkettgolv tål golvvärme, men det finns sådana som gör det.
 
Kolla även Bauhaus, många gånger är dom billigare än Byggmax.
 
andersmc skrev:
Givetvis kan du lägga in parkett från Byggmax. Förstår egentligen inte riktigt frågan. Du har själv konstaterat att det finns parkett från Byggmax av acceptabel kvalitet. Jag vet inte om precis alla deras parkettgolv tål golvvärme, men det finns sådana som gör det.
Alltså, jag förstår att jag kan lägga in ett golv från Byggmax. Jag är väl bara orolig för att lägga in ett "billigt" golv i ett dyrt hus, och sen slår det sig efter ett halvår. Och sen behöva göra om det och lägga in ett nytt golv. De golven vi har lagt hemma är 3-stav Ask. Jag tycker det är väldigt fint och slitstarkt. Men som sagt, får undersöka om det tål värmegolv. Det jag är mest orolig för är alltså om det tål temperatur-svängningarna. Vi har ju lite av ett extremt klimat här uppe, där det kan vara otroligt torrt på vintern medans det kan vara uppåt 100 % luftfuktighet på sommaren. Därför kände jag att det kanske är smartare att lägga in ett golv från t ex Kährs som är Svensktillverkat kontra ett Polskt golv.
 
Jag tror inte att det är någon fara. Lägger du det efter konstens alla regler så är det lugnt.
Tänk på att låta paketen med golv ligga i huset några veckor innan du lägger ut dom.
Står det inte på deras hemsida hur hög temperatur golvet tål?
 
AndersQ skrev:
Alltså, jag förstår att jag kan lägga in ett golv från Byggmax. Jag är väl bara orolig för att lägga in ett "billigt" golv i ett dyrt hus, och sen slår det sig efter ett halvår. Och sen behöva göra om det och lägga in ett nytt golv. De golven vi har lagt hemma är 3-stav Ask. Jag tycker det är väldigt fint och slitstarkt. Men som sagt, får undersöka om det tål värmegolv. Det jag är mest orolig för är alltså om det tål temperatur-svängningarna. Vi har ju lite av ett extremt klimat här uppe, där det kan vara otroligt torrt på vintern medans det kan vara uppåt 100 % luftfuktighet på sommaren. Därför kände jag att det kanske är smartare att lägga in ett golv från t ex Kährs som är Svensktillverkat kontra ett Polskt golv.
Om du verkligen tror att det är på det viset, att vårt kustklimat har mycket större temperatursvängningar än Polens inlandsklimat, och att de polska golvtillverkarna är helt omedvetna om temperatur och klimat i andra länder än Polen och enbart tillverkar golv för klimat de känner till, då ska du givetvis köpa ett svensk golv. Att slippa vara orolig i all framtid för att golvet plötsligt ska slå sig kan vara värt några tusen.

Kontrollera bara att allt ingående trä i golvet verkligen kommer från Sverige. Det hade varit snöpligt om det visat sig att asken i din parkett i alla fall kom från Polen.
 
  • Gilla
AndersQ
  • Laddar…
andersmc skrev:
Om du verkligen tror att det är på det viset, att vårt kustklimat har mycket större temperatursvängningar än Polens inlandsklimat, och att de polska golvtillverkarna är helt omedvetna om temperatur och klimat i andra länder än Polen och enbart tillverkar golv för klimat de känner till, då ska du givetvis köpa ett svensk golv. Att slippa vara orolig i all framtid för att golvet plötsligt ska slå sig kan vara värt några tusen.

Kontrollera bara att allt ingående trä i golvet verkligen kommer från Sverige. Det hade varit snöpligt om det visat sig att asken i din parkett i alla fall kom från Polen.
Hahaha, jag hänger med :D Jag återkommer framåt April när det är klart så får vi se vad det blev ;)
 
Läs lite golvforumet, vissa är nöjda andra är mindre nöjda.

Vi har ett 6år gammalt golv från dom som vi är nöjd med, och ett 1år gammalt som vi inte är nöjd med.
Jag har blivit 'bränd' och kommer inte handlar mer golv på Byggmax, tyvärr.
 
Vi har ett oljat ek-trestav från byggmax som legat i 6 år. Ser fortfarande bra ut trots misshandel och att vi inte oljat det någon gång.. Tråkiga är att det mörknat mycket. Det kanske inte lackade golv gör på samma sätt?
 
Generellt sett så är det absolut inget fel på Byggmax golven, läs tillverkarens anvisningar om hur och var dom passar så gäller ju garantin om det skulle spöka
 
Jag vet inte om den är värd så mycket... Vi hade för torrt inne sa Barlinek trots att hygrometer visade motsatsen, samtidigt så har vi inga problem med det 6år gamla golvet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.