10 788 läst · 13 svar
11k läst
13 svar
Anonymt anmäld för svartbygge / Kommunens rutiner
Hej,
Någon här som är insatt i kommunens rutiner för handläggning av anmälningar?
Bakgrund
Granne (troligtvis) har anmält oss för svartbygge. Det gäller huruvida vår friggebodsyta eventuellt överstiger de lagstadgade bygglovsfria 15kvm
Vi fick kopia på den anonyma anmälan (som hade fått ett diarienummer) som inkom till kommunen och det visade sig att anmälan saknade namn, adress samt datum. Dvs ett i övrigt blankt A4 med tre rader text att vi, ägare till xxxxx "har svartbyggen på tomten". Kommunen har besökt oss och utfört mätning. Par månader har nu gått sedan mätningen men vi har ännu inte hört något från kommunen vad resultatt blev av mätningarna trots mina påtryckningar (jag vill ju gärna ha klarhet vad kommunen anser om vår bod)
Min fråga:
Blir alla anonyma anmälningar till en kommun automatiskt ett "ärende" som får ett diarienummer?
Eller, måste anmälan först föregå någon form av granskning innan kommunen beslutar att gå vidare med ärendet. Med andra ord, krävs det ett aktivt beslut av någon, t.ex bygglovshandläggare för att ärendet ska bli diariefört? Kan en enskild handläggare besluta om detta utan samråd med kollega eller internmöte?
Eller är det det så, att diarieföring i sig endast är en registreringsrutin, typ stämpling på inkommande post, där varje brev/kommunikation får ett kommunikationsnummer - typ?
(Bara lite generellt nyfiken på kommuners interna rutiner, speciellt gällande diarieföringen)
mvh
-Usch då, "diarieföringen" blev ett konstigt ord, - inget magsjukerelaterat i detta fallet dock-
Någon här som är insatt i kommunens rutiner för handläggning av anmälningar?
Bakgrund
Granne (troligtvis) har anmält oss för svartbygge. Det gäller huruvida vår friggebodsyta eventuellt överstiger de lagstadgade bygglovsfria 15kvm
Vi fick kopia på den anonyma anmälan (som hade fått ett diarienummer) som inkom till kommunen och det visade sig att anmälan saknade namn, adress samt datum. Dvs ett i övrigt blankt A4 med tre rader text att vi, ägare till xxxxx "har svartbyggen på tomten". Kommunen har besökt oss och utfört mätning. Par månader har nu gått sedan mätningen men vi har ännu inte hört något från kommunen vad resultatt blev av mätningarna trots mina påtryckningar (jag vill ju gärna ha klarhet vad kommunen anser om vår bod)
Min fråga:
Blir alla anonyma anmälningar till en kommun automatiskt ett "ärende" som får ett diarienummer?
Eller, måste anmälan först föregå någon form av granskning innan kommunen beslutar att gå vidare med ärendet. Med andra ord, krävs det ett aktivt beslut av någon, t.ex bygglovshandläggare för att ärendet ska bli diariefört? Kan en enskild handläggare besluta om detta utan samråd med kollega eller internmöte?
Eller är det det så, att diarieföring i sig endast är en registreringsrutin, typ stämpling på inkommande post, där varje brev/kommunikation får ett kommunikationsnummer - typ?
(Bara lite generellt nyfiken på kommuners interna rutiner, speciellt gällande diarieföringen)
mvh
-Usch då, "diarieföringen" blev ett konstigt ord, - inget magsjukerelaterat i detta fallet dock-
Medlem
· Stockholm
· 3 928 inlägg
Det är dumheter att man inte ska få svar direkt på plats från kommunen. Det är ju inga svåra saker att mäta liksom.
All inkommande post ska stämplas med ankomstdatum och är offentlig. Alla som hör till ett ärende eller kan bli ett skall diarieföras.jokomoko skrev:Hej,
Någon här som är insatt i kommunens rutiner för handläggning av anmälningar?
Bakgrund
Granne (troligtvis) har anmält oss för svartbygge. Det gäller huruvida vår friggebodsyta eventuellt överstiger de lagstadgade bygglovsfria 15kvm
Vi fick kopia på den anonyma anmälan (som hade fått ett diarienummer) som inkom till kommunen och det visade sig att anmälan saknade namn, adress samt datum. Dvs ett i övrigt blankt A4 med tre rader text att vi, ägare till xxxxx "har svartbyggen på tomten". Kommunen har besökt oss och utfört mätning. Par månader har nu gått sedan mätningen men vi har ännu inte hört något från kommunen vad resultatt blev av mätningarna trots mina påtryckningar (jag vill ju gärna ha klarhet vad kommunen anser om vår bod)
Min fråga:
Blir alla anonyma anmälningar till en kommun automatiskt ett "ärende" som får ett diarienummer?
Eller, måste anmälan först föregå någon form av granskning innan kommunen beslutar att gå vidare med ärendet. Med andra ord, krävs det ett aktivt beslut av någon, t.ex bygglovshandläggare för att ärendet ska bli diariefört? Kan en enskild handläggare besluta om detta utan samråd med kollega eller internmöte?
Eller är det det så, att diarieföring i sig endast är en registreringsrutin, typ stämpling på inkommande post, där varje brev/kommunikation får ett kommunikationsnummer - typ?
(Bara lite generellt nyfiken på kommuners interna rutiner, speciellt gällande diarieföringen)
mvh
-Usch då, "diarieföringen" blev ett konstigt ord, - inget magsjukerelaterat i detta fallet dock-
Håller man sig inte till dom regler som finns så riskerar man åtgärder och eventuella sanktionsavgifter m,m.
TS vet väll själv ifall friggeboden är för stor? Har man ett svartbygge får man kalkylera med risken att det upptäcks...tycker jag.
Jag har varit noga med att konsultera med kommunen angående våra byggnader och har sparat all korrespondens. Till vår fastighet hörde 3st bodar (totalt ca25kv) som var byggda på 30-talet. Jag frågade kommunen för 10 år sedan om jag fick flytta på 2 av dessa bodar och fick skriftligt OK. För 6 år sedan ville jag bygga ytterligare "ny" friggebod utöver existerande bodar (som var byggda långt innan friggebodsregeln) och även där har jag sparat skriftligt meddelande från kommunen som meddelade att detta var OK. Enligt mitt sett att se det hela har jag endast 9kvm friggebod i dagsläget.Viktor Cz. skrev:
Hursomhelst, jag skapade inte tråden för att debattera huruvida jag har svartbygge eller ej. Jag är bara nyfiken på kommunenes rutiner gällande diarieföring (av en speciell anledning jag inte kan gå in på här)
Det var inte meningen att vara så men som du uttryckte dig i första inlägget lät det det som att den eventuellt var för stor.
Reglerna kring hur man mäter är tydliga. Ytan som skall räknas är ytan som byggnaden upptar på marker. Är taksprånget större än 50cm räknas även detta in i ytan.
Huruvida ditt ärende hos kommunen leder till vite återstår att se men att det är diariefört är nog klart.
Reglerna kring hur man mäter är tydliga. Ytan som skall räknas är ytan som byggnaden upptar på marker. Är taksprånget större än 50cm räknas även detta in i ytan.
Huruvida ditt ärende hos kommunen leder till vite återstår att se men att det är diariefört är nog klart.
Moderator
· Stockholm
· 52 011 inlägg
Som jag förstått det så skall som kommer in till kommunen allt diarieföras, undantaget är bara massutskick av reklamkartaktär.
Kan ha fel som vanligt men tidigare var det så att allting som inkom till en myndighet skulle diarieföras, utom det som var ställt till någon personligen. Därför skickade man aldrig något till person, för om den slutat så blev brevet utan åtgärd.
Jag skickar som regel email till personen som handhar ärendet med kopia till diariet, dvs myndighetens officiella emailadress.cecar33 skrev: