Afton!

Jag har ett hus från -72 med ett temovex(?!) aggregat på vinden som går runt i hela huset ner till alla rum. Jag kan ingenting om ventilation, men har fått för mig att det är någon återvinnings-historia.
Är det då ett så kallat FTX-system?

Hur som helst, detta är inte mitt problem.
Utan jag har renoverat köket och köpt ny fläkt, som jag tänkte koppla in nu.
Till min stora förvåning så kom fläkten levererad med motor. Fast jag har beställt en så kallad alliance-fläkt. Motorn är lätt att ta ur, jag vet att jag har en fläkt på vinden som styrs via köksfläktens knappar. (Har jag inte köksfläkten inkopplad och strömsatt, så står hela min ventilation still.)

Jag är bara väldigt osäker på om jag ska ha kvar motorn i själva köksfläkten eller om jag ska plocka ur den.

Fläkten är en:http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/franke-tenderall-724-16-60x

Tackar ödmjukast på förhand.
 
Du har köpt rätt och motorn ska sitta kvar!
 
Trodde alliance-systemen bara var kopplade till grovkök och badrum samt att det bara är ett frånluftsystem?

är det värmeåtervinning i systemet bör väl fläkten ha ett eget rör ?

TS får ursäkta om jag lägger på frågor.

/R
 
Det jag vet om mitt system är att det sugs ut luft från våtutrymme, wc, tvättstuga, sen blåser det in luft i resterande rum i huset. Sugs även in luft utifrån.

Jag har iaf kopplat in spisfläkten, i och med det så går mitt system som vanligt igen, utan att köksfläktens motor snurrar. Jag har faktiskt inte koll på om köksfläkten går på ett eget rör, tror inte det.
Jag ska kolla upp det..

Jag vet inte heller om det är värmeåtervinning, för det känns iaf inte så, kallt som i graven!
Huset blir inte varmt fast elementen står och jobbar på 20 grader...
Bör kanske ta hit en ventilationare som kollar över pinalerna..
 
E
En alliancekåpa är en kåpa som är avsedd att styra en extern fläkt, t.ex på vinden, på taket eller en kanalfläkt. Dessutom är alliancekåpor utrustade med en egen motor för att "hjälpa" den externa fläkten. Kåpans fläkt körs bara när man ställer in högsta hastigheten.
 
Kåpans fläkt körs på samtliga lägen VL, 1,2,3.
Har jag kåpan avstängd, så köksfläkten still och fläkten på vinden snurrar på av sig själv.
Sätter jag kåpan på VL, så körs fläkten på vinden på högre varv, samt att fläkten i kåpan hjälper till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.