Osäker på om jag placerar den här tråden rätt, men det handlar ju på sätt och vis om tak så:

Sotaren har varit här och gjort en brandskyddskontroll. Jag var inte själv hemma när kontrollen utfördes, men idag fick jag en faktura samt protokoll. I protokollet finns ett par anmärkningar som jag inte blir klok på. För det första hävdar sotaren att glidskyddet är felaktigt och att detta ska tåla en belastning på 100 kg. Jag skulle nästan kunna svära på att jag kan hänga upp 100 kg i det utan att det lossnar..

Vidare menar han att glidskyddet är placerat på fel sida om takstegen. Detta kan jag inte finna någonstans att det är fel? Måste skyddet sitta på en viss sida om takstegen?

Det han retar upp sig mest på däremot, tror jag är att glidskyddet är placerat ovanför vår trappa upp till entrédörren. Det innebär att man måste ställa stegen på trappan, eller rättare sagt övre plattformen av trappan så att stegen fäster vid glidskyddet. Sotaren menar att om det är ishalka på min trappavsats/plattform så åker stegen iväg direkt. Men….är det inte det som glidskyddet är avsett att förhindra…?

Nu är jag väldigt sugen på att besvara anmärkningarna, men först måste jag ju utreda vem som har rätt. Jag är därför väldigt intresserad av att ta del av SS831432 Takskydd - Glidskydd för lösa stegar. Den är dyr att ladda hem så jag undrar lite försynt om någon annan möjligen har en kopia som man skulle kunna ta del av?
 
Oavsett bestämmelser så är det nog svårt att få rätt gentemot sotaren.
Han har åsikter om sin egen arbetsmiljö och säkerhet.
Om du envisas och får rätt, hur blir din känsla efteråt om en olycka händer?
Säkerheten framför allt. Det handlar väl om småpengar i slutändan eller är det bara en principsak från din sida?
 
  • Gilla
ingenmail
  • Laddar…
roland53 skrev:
Oavsett bestämmelser så är det nog svårt att få rätt gentemot sotaren.
Han har åsikter om sin egen arbetsmiljö och säkerhet.
Om du envisas och får rätt, hur blir din känsla efteråt om en olycka händer?
Säkerheten framför allt. Det handlar väl om småpengar i slutändan eller är det bara en principsak från din sida?
Det är inte fråga om en principsak på något vis alls. Imorse tittade jag på glidskyddet och kan konstatera att det inte är korrekt monterat enligt BBR. Det tar jag på mig och det ska förstås ordnas. Men varför man ska flytta glidskyddet till andra sidan är för mig obegripligt. Då hamnar stegen (som jag måste köpa en ny, annars blir den för kort och når inte en meter över takkanten) på en lutande plattyta. En yta som alltså inte bara lutar utan blir hal vintertid. Om sotaren nu skulle falla på grund av att stegen glider bakåt (vilket glidskyddet ju är till för att förhindra), kommer han vid nya placeringen att falla betydligt högre än om han hade stegen på trappavsatsen.

Min fundering rörande detta grundar sig mycket på det faktum att sotaren snart går i pension. En ny sotare och firma kommer då in i hans ställe. Vad händer om denna nya sotare har en personlig uppfattning som säger att han hellre vill ha glidskyddet tillbaka ovan trappan? Jag förstår att sotare har personliga uppfattningar om sin egen säkerhet, men man måste ju ha något mer dokumenterat att luta sig emot? En lag eller åtminstone rekommendation?
 
EndZone skrev:
Om sotaren nu skulle falla på grund av att stegen glider bakåt (vilket glidskyddet ju är till för att förhindra), kommer han vid nya placeringen att falla betydligt högre än om han hade stegen på trappavsatsen.
Ja, kanske det är så, men jag har alltid trott att glidskyddet är sidledes glidning. I mitt tycke är inte de normala glidskydden av en sådan styrka att den kan ta ut tyngden av stege och en person om stegen glider bakåt. :(

EndZone skrev:
Min fundering rörande detta grundar sig mycket på det faktum att sotaren snart går i pension. En ny sotare och firma kommer då in i hans ställe. Vad händer om denna nya sotare har en personlig uppfattning som säger att han hellre vill ha glidskyddet tillbaka ovan trappan? Jag förstår att sotare har personliga uppfattningar om sin egen säkerhet, men man måste ju ha något mer dokumenterat att luta sig emot? En lag eller åtminstone rekommendation?
Varför ringer du inte ett annat sotningsdistrikt och förhör dig om "deras" regler. Då kan du kanske få en uppfattning om "din" sotare är fel på det. :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
EndZone skrev:
En yta som alltså inte bara lutar utan blir hal vintertid.
Det är alltid din skyldighet som fastighetsägare att se till att det är halkfritt
 
roland53 skrev:
Det är alltid din skyldighet som fastighetsägare att se till att det är halkfritt
Med andra ord funkar trappan lika bra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ogillar sotare skarpt!

Men placering av takstege och glidskydd ska väll inte spela någon roll så lönge det är korrekt utfört och det inte finns några hinder! Tycker du ska ta reda på detta och sätta sotaren på plats om du har rätt.
 
Lutte skrev:
Ogillar sotare skarpt!
Varför det? Har du blivit skrämd att sotaren skulle ta dig, när du var mindre? :cool:

Dom är väl hedelvärda hantvrkare som finns till av en orsak?
 
roland53 skrev:
Varför det? Har du blivit skrämd att sotaren skulle ta dig, när du var mindre? :cool:

Dom är väl hedelvärda hantvrkare som finns till av en orsak?
Känsliga som socker verkar dom vara som ska ha skottade o sandade gångar till stegen, har man valt ett yrke som är utomhus får man acceptera lite snö. Sen framkörningsavgift på flera hundra kronor när dom kommer från grannen. Ingen respekt för egendom när dom stövlar in med skitiga skor och kladdar med skitiga händer överallt där dom inte ska vara.
 
  • Gilla
mickemax
  • Laddar…
Nja.

De sotare som varit här, förvisso bara samma kille ett par gånger, han har uppfört sig exemplariskt. Av med skorna inne, städat etc. Precis som man kan förvänta sig.

Dock tycker jag det verkar vara lite godtyckliga tolkningar av brandskyddsregler och regler kring taksäkerhet. Det är synd. Men, taksäkerhetslänken ovan är ju ett lysande bra exempel på hur branchen försöker räta upp detta med tolkningsexempel som alla förstår. Bra!
 
Här där jag bor är huvudsotaren ökänd i alla grannkommuner. Försökte få en sotare från staden närmast mig (grannkommun) att komma och göra en provtryckning av min skorsten när jag köpt huset men se det vågade de inte för om någon "stjäl" jobb från denne sotaren så blir han fly förbannad och ringer och skäller ut folk. Mysig kille. Riktigt kinkig när det gäller allt vad skorstenar, sotning och avstånd heter. Vilket iofs är bra men att få anmärkning på att något är några mm för kort/långt/vad det nu kan vara är ändå att gå till överdrift tycker jag.

Fick någon ung kille senast det begav sig, när jag var uppe och röjde undan snön på taket inför hans besök så upptäckte jag att en sten i kanalväggen var lös så när han kom så förklarade jag vad jag hittat och bad honom att vänta med sotningen så att jag hann fixa den lösa stenen först och se så där inte fanns fler som var dåliga. Men icke, han insisterade på att han skulle lösa det där utan att fler stenar skulle skadas. Sagt och gjort, killen gick upp på taket, släppte ner viskan och föga förvånande så rasade ännu fler stenar ner... Hur skall jag få upp de här nu då undrade jag men se det var mitt problem sa han bara, lämnade huset i ett sotkaos och skickade en räkning.
Att det är mitt ansvar att hålla skorstenen i ett gott skick förstår jag men varför han inte kunde väntat när jag bad honom, det begriper jag inte alls.

Så jag sällar mig till skaran som inte är sådär värst förtjust i sotare.
 
Dalbotös skrev:
...lämnade huset i ett sotkaos och skickade en räkning.
Detta låter precis som våran sotare.

Hade jag inte varit så förbannat höjdrädd (+ högt hus) hade jag sotat själv.
 
Lutte skrev:
. Ingen respekt för egendom när dom stövlar in med skitiga skor och kladdar med skitiga händer överallt där dom inte ska vara.
Ja, tror du att dom tar skiten med sig hemifrån? :D

Nä, det är väl snarare så att dom tar hand om skiten från din spis, din imkanal eller din skorsten eller hur ? Och det är väl inte sotaren som placerat skiten där?

Möjligen så är dom skitiga redan när dom kommer men då är det väl grannens skit, då kan du ju trösta dig med att dom tar din skit till nästa granne.... :D
 
Redigerat:
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Det är väl inställningen hos vissa sotare man kan ha synpunkter på....själv har jag haft en bra dialog före/under/efter min installation av skorsten och kamin.....fick många bra tips....
Tillhörde tidigare den skaran som ogillade sotaren men har ändrat mig......kan naturligtvis ändra mig tillbaka....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.