Hej jag har funderat runt på olika lösningar att få börja meka i eget garage på tomten som i dagsläget är en tom leråker. Jag behöver ha en permanentbostad på tomten för att få ha ett garage. Så nu har jag ritat min plan (se nedan) och gjort en liten lista på hur jag har tänkt samt lite frågetecken. Detta är mitt första bygge men troligtvis inte mitt sista.
Men detta vill jag hålla simpelt, snabbyggt och billigt både ur bygg- och driftsynpunkt, men huset ska ändå byggas för att hålla länge. Huset kommer ligga ca 30m längsmed en 70-väg där vardagsrum är mot vägen. Jag önskar alltså att vägbullret inte ska bli för påträngande framförallt när man ska sova. Jag bor i mälardalen där temperaturen varje vinter minst en vecka kryper under -25C.

Med denna tråd önskar jag all tänkbar kritik ang. materialval och lösningar. Med målet att inte gå i fällor, göra dumma val eller kostsamma lösningar. Så om någon ser något uppenbart så tar jag gärna emot andra ideer och lösningar.

Mått: Jag har utgått från totalt 30cm tjocka väggar och byggnaden är då 8,1x15,6m i yttermått. Boytan är p.g.a. olika lättnader <50m2, mer exakt 48,75m2. Garagedelen blir ca 62m2. Takhöjden blir 3m både i hus- och garagedelen, men funderar om jag har något att vinna i höjd över billyften om jag använder saxtakstolar eller något annat där, med tanke på den låga taklutningen. Skulle den vara skarpare möjligen?

Utsida:
Enligt detaljplan ska taket vara sadeltak med röda pannor. Lutningen jag tittat på är 15º och betongpannor. Detaljplan säger också fasad av träpanel.

Konstruktion: Det har "bara blivit" lösvirke på platta på mark. Man läser ju om både den ena och andra tekniken. Men finns det någon mer lämplig lösning än lösvirke om man ska göra det själv och vill ha bra isolering utan problem med fukt?

Isolering:

  • Golv: Jag lutar åt att inte gjuta ned golvvärmeslingor för enkelhetens skull men också för att spara tid och pengar. Betyder det isåfall att jag kan använda mindre mängd isolering i golvet än 300mm utan att det direkt påverkar energianvändningen? Vad skulle det bli istället, 200mm?
  • Väggar: Jag har utgått från 300mm väggtjocklek när jag ritat plattan, här kan man väl då bortse från fasadpanelen som ju bygger utåt från plattans yttermått? Men ungefär hur tjockt med isolering bör jag ha? 250mm? 300mm? Om det tar 20 år att räkna hem 300mm gentemot 250 så väljer jag hellre 250mm t.ex. men jag vill inte göra något dumsnålt. Sen verkar träfiberisolering väldigt bra jämfört med glasfiberull när det gäller värmelagringskapacitet, men jag tycker det är svårt att hitta oberoende källor som talar för- och emot. Det känns som jag kommer gå på glasfiberull p.g.a. feghet.
  • Tak: Det råder delade meningar ang. hur mycket isolering som verkligen behövs i taket. Med tanke på att jag kommer ha 3m takhöjd överallt är det trots allt kanske inte så dumt att ha 500mm, Eller räcker 400mm? Materialet är även här en fråga. Ska jag bara köra på glasfiberrullar, eller ska jag kanske använda cellplast och/eller träfiber t.ex.?

Värmesystem:
Kriterier: Låg investeringskostnad. 15C innetemp i garaget, normal temp. i husdelen med möjlighet att ställa båda på underhållsvärme vid längre bortresor. Lågt underhåll. Varmvatten för ca 3 duschar samt sporadisk handtvätt eller handdisk om dagen.

Val: Efter kriterierna har jag valt Luft-Luftvärmepump som klarar -30C och specad för ca 120kvm med dubbla innerdelar för uppvärmning, understött av oljeradiatorer "där det kan behövas." Och en varmvattenberedare i badrummet på lämplig storlek som även den avger lite värme. Den ena innerdelen placeras som kan ses i hallen med blås mot vardagsrum. Den andra innerdelen placeras i garaget. Deras temperaturmål skall kunna styras individuellt.

Ventilation: 2 separata system med mekanisk frånluftsfläkt.
  • Bo-del: Frånluftsfläkt som kan styras från hallen efter behov. Utsug i badrum och köksfläkt. Friskluftsventiler vid samtliga 3 fönster på kortsidan av huset.
  • Garagedel: Frånluftsfläkt som kan styras vid garagedörr efter behov. Utsug i kortsidan av garagedelen. När det gäller friskluftsinsläppet funderar jag om gliporna som bildas runt slagporten på 2,5x2,5m räcker, eller behövs det något mer? Kanske en friskluftsventil i taket nära väggen som angränsar till husdelen?

Fönster & dörrar: Ej valda annat än att mått är uppskattade. U-värde ca 1.1

  • Fönster: 4st 110x100cm ej öppningsbara. 1st 110x100 samt 2st 110x60cm är öppningsbara för vädring. Inga fönster i garaget.
  • Dörrar: Ytterdörr med "glasglugg" för lite ljus i gallen. Altandörr där med ca hälften fönster samt säkerhetsdörr till garaget EI60 brandklass (som hela väggen mellan garage och bo-del hela vägen upp till nock)

VVS: Kan jag inget om, har heller inte planerat något än.

EL: Inget planerat här heller än annat än att det ska finnas 3-fas i garaget.

Övrigt:
VA- och elanslutning kommer göras under våren. Även fiberbredband kommer anslutas med möjlighet till larm etc.


Nu är jag mycket intresserad av om jag tänkt tokigt någonstans samt om någon har något svar på något av mina frågetecken, eller kan fylla på med kunskap eller tips på något område!

Tack så länge! // Nicklas
Garagehus2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är jag varken bilmek eller huskonstruktör men om du vill ha höjd för bilen, är det inte ett alternativ att bygga en smörjgrop?
 
Några bygglovsfrågor:
Klarar du kraven om du använder luft/luft värmepump?
Måste du ha specialfönster för att klara bullergränserna?
Bara en port i garaget? En utrymningsväg på baksidan kanske?
En 3:a på 48 kvm ger minimalt vardagsrum.
 
Lite tankar.

Den absolut billigaste typ av grund du kan bygga är en plintgrund men jag är tveksam till att det är bra till ett garage. Jag skulle ta en extra fundering på hur markarbetena på en lekåker ska gå till.

Har du en stor leråker med mycket markyta så borde du relativt enkelt och billigt kunna gräva ner en markvärmeslang. Jag tror sådan slang kostar under 10 kr/m och har du 1 km slang nedgrävd så bör det räcka till att hålla både hus och garage uppvärmt till en billig peng.

Att gjuta in golvvärme i en platta när man gjuter är inte någon stor merkostnad.

Ett trähus med träfasad har låg investeringskostnad jämfört med stenhus. Trähus med mycket isolering är överhuvudtaget känsliga för fukt och ställer krav på nogrannt utförande av fuktspärrar och liknande.

Ska du bygga billigt så bygg en låda utan en massa prång, hörn och specialdetaljer.

Jag hade byggt huset större så att det i framtiden blir säljbart som familjehus. Dvs gör garageytan större men se till att det går att bygga om till fler sovrum.
 
Noseone skrev:
Nu är jag varken bilmek eller huskonstruktör men om du vill ha höjd för bilen, är det inte ett alternativ att bygga en smörjgrop?
Hej, nej jag kommer ha en tvåpelarlyft. Jag får helt enkelt begränsa lyfthöjden till takhöjden. En smörjgrop, om än inte så djup, skulle kännas lite farlig samt försvårar om man behöver dra in någon vagn eller så under bilen. Men tack för synpunkten! Vilken typ av takstol vore mest lämplig för att få lite extra innerhöjd, och gör 15 graders lutning att takhöjden inte kan bli så mycket högre?

haavard skrev:
Några bygglovsfrågor:
Klarar du kraven om du använder luft/luft värmepump?
Måste du ha specialfönster för att klara bullergränserna?
Bara en port i garaget? En utrymningsväg på baksidan kanske?
En 3:a på 48 kvm ger minimalt vardagsrum.
Hej, eftersom jag bygger under 50m2 så får jag en högre gräns för energikravet vid eluppvärmning, tror det är 90kwh/m2 jag behöver klara, och slipper göra en energideklaration.
Tror inte jag behöver mer speciella fönster än energifönsterna, dessa borde dämpa tillräckligt då dels huset står en bit från vägen samt kommer ha massa växter emellan som dämpar ytterligare.
Ja en 2,5x2,5 känns som det borde räcka. Ingången till garaget är i hallen och portarna kan endast öppnas innefrån. Och det är ju inte väldigt stort heller så en brandsläckare på var sida av rummet borde räcka som säkerhet.
Jag håller med om att vardagsrummet blir väldans litet, men det kommer nog mest användas för att se lite film. Men jag ser ingen bra lösning på att få det större heller. Tack för synpunkter!


pelpet skrev:
Lite tankar.

Den absolut billigaste typ av grund du kan bygga är en plintgrund men jag är tveksam till att det är bra till ett garage. Jag skulle ta en extra fundering på hur markarbetena på en lekåker ska gå till.

Har du en stor leråker med mycket markyta så borde du relativt enkelt och billigt kunna gräva ner en markvärmeslang. Jag tror sådan slang kostar under 10 kr/m och har du 1 km slang nedgrävd så bör det räcka till att hålla både hus och garage uppvärmt till en billig peng.

Att gjuta in golvvärme i en platta när man gjuter är inte någon stor merkostnad.

Ett trähus med träfasad har låg investeringskostnad jämfört med stenhus. Trähus med mycket isolering är överhuvudtaget känsliga för fukt och ställer krav på nogrannt utförande av fuktspärrar och liknande.

Ska du bygga billigt så bygg en låda utan en massa prång, hörn och specialdetaljer.

Jag hade byggt huset större så att det i framtiden blir säljbart som familjehus. Dvs gör garageytan större men se till att det går att bygga om till fler sovrum.
Tack jag ska fundera på jordvärme en gång till samt gjuta för golvvärme.
Ang. att göra det större, så kan jag ju antingen göra det längre eller bredare. Och bredare skulle göra att husdelen blir smalare så det blir en avvägning. Men längre går ju alltid. Det jag tänker mig är isåfall att bygga ut åt husets sida (några extra takstolar) och behålla garagedelen som den är.
I annat fall har jag planer på att bygga ett normalt hus en bit ifrån då tomten är tillräckligt stor och det känns som man inte behöver bo så konstigt. I detta fall skulle jag då satsa på en annan uppvärmningskälla t.ex. pellets. Vilket kanske gör det logiskt att också gjuta för golvvärme i detta hus. Tack för synpunkter!



Det jag är mest fundersam över är hur jag bäst löser isolering i väggar och tak rent konkret med tjocklekar etc. Jag funderar om en takvinkel på 15 grader gör det svårt att få bra isolering ute vid kanterna eller är det inget problem? Och hur ser det ut med fasta fönster och öppningsbara för vädring? Har jag tänkt rätt? Vore det bättre om fönstret brevid altandörren är öppningsbar istället för den på kortsidan vid soffan?

MVH

Nicklas
 
Redigerat:
Tror att du får problem med brandskyddskraven. Jag kan inga detaljer, men att kombinera en brandfarlig byggnad som garage med bostad tror jag kan kräva brandvägg mm.

Varför ett låglutande tak? Det kostar inte många kronor mer att bygga 45 grader. Då får man ett användbart utrymme, och/el bättre takhöjd för billyft.

30 m från en landsväg, över en platt åker, dämpas inte trafikbullret ett dugg. Satsa på en rejäl bullervall, alt plank el mur. Även om man tycker om bilar så tycker man inte om trafikbuller, definitivt inte i längden.

Om du vill el måste sälja så är det alltid bättre med något mer mainstream, dvs större hus och ev separat garage. Det blir såklart dyrare.
Alt, bygg ett litet hus, men bygg det smart så att det är lätt att utan nämnvärda ingrepp på det befintliga huset kunna bygga ut. Dvs att du t ex har preparerat väggarna för kommande dörrar genom att sätta reglar för det samt göra motsvarande reglar, skivor etc lätta att ta bort. Att planlösningen passar in i en utbyggnad utan att man måste riva och ändra om. 45 graders taklutning, oinredd vind men preparerad i konstruktionen för att enkelt ta upp en trappa senare.

Det var inte riktigt vad du undrade över, men jag tror att dessa saker har mycket större betydelse än vilken tjocklek och specifik konstruktionslösning som vägg, tak och isolering ska ha. Det är också bättre att preparera ett hus för normala önskemål i samband med planering och nybygge, än att tvingas göra en efterkonstruktion i befintligt hus, såsom t ex en komplett rördragning för ett FTX-system med både till- och frånluft, el vattenburen värme. (Du har helt korrekt valt bort dessa saker för att hålla ditt bygge enkelt och billigt, samt att i ditt fall så behövs inte mer. Men, om man tänker familj, (din el någon annans), så betyder det utbyggnad/större/ökade krav, ökat värmebehov, kanske ett bygglovskrav för att få bygga ut (>50m2) är energikrav som mer el mindre tvingar fram återvinning av ventilationsluft, samt att större hus kräver mer tillförd energi och då är vattenburet överlägset bäst.)
 
Hej

Intressant frågor, jag kommer inte besvara alla men försöka komma med ideer ändå.

Ha inte muggen mitt i huset utan vid yttervägg.
Bygg huset som en villa med stort vardagsrum där vardagsrummet är garage.
Använd limträbalk istället för takstolar i garaget/vardagsrum för lyfthöjdens skull.
Golvvärme överallt.
Din planlösning suger med en massa korridorer.
Toalett i garagedelen.
Förråd i garagedelen som senare kan "råka" bli det tredje rummet när allt är klart.
Ha inte pumpens ytterdel utanför ytterdörren för det finns inget fulare.
Ha garageporten långt från dörren in till huset för att minimera att dra in skit i huset.
Ha ett litet rum mellan garagedelen och själva huset för lukten och smutsens skull.
Dubbla garageportar tycker jag.
Travers i garaget så du kan lyfta upp saker på loftet ovanför bodelen

jag kan hålla på hur länge som helst ;-)
 
Oldboy skrev:
Tror att du får problem med brandskyddskraven. Jag kan inga detaljer, men att kombinera en brandfarlig byggnad som garage med bostad tror jag kan kräva brandvägg mm.

Varför ett låglutande tak? Det kostar inte många kronor mer att bygga 45 grader. Då får man ett användbart utrymme, och/el bättre takhöjd för billyft.

30 m från en landsväg, över en platt åker, dämpas inte trafikbullret ett dugg. Satsa på en rejäl bullervall, alt plank el mur. Även om man tycker om bilar så tycker man inte om trafikbuller, definitivt inte i längden.

Om du vill el måste sälja så är det alltid bättre med något mer mainstream, dvs större hus och ev separat garage. Det blir såklart dyrare.
Alt, bygg ett litet hus, men bygg det smart så att det är lätt att utan nämnvärda ingrepp på det befintliga huset kunna bygga ut. Dvs att du t ex har preparerat väggarna för kommande dörrar genom att sätta reglar för det samt göra motsvarande reglar, skivor etc lätta att ta bort. Att planlösningen passar in i en utbyggnad utan att man måste riva och ändra om. 45 graders taklutning, oinredd vind men preparerad i konstruktionen för att enkelt ta upp en trappa senare.

Det var inte riktigt vad du undrade över, men jag tror att dessa saker har mycket större betydelse än vilken tjocklek och specifik konstruktionslösning som vägg, tak och isolering ska ha. Det är också bättre att preparera ett hus för normala önskemål i samband med planering och nybygge, än att tvingas göra en efterkonstruktion i befintligt hus, såsom t ex en komplett rördragning för ett FTX-system med både till- och frånluft, el vattenburen värme. (Du har helt korrekt valt bort dessa saker för att hålla ditt bygge enkelt och billigt, samt att i ditt fall så behövs inte mer. Men, om man tänker familj, (din el någon annans), så betyder det utbyggnad/större/ökade krav, ökat värmebehov, kanske ett bygglovskrav för att få bygga ut (>50m2) är energikrav som mer el mindre tvingar fram återvinning av ventilationsluft, samt att större hus kräver mer tillförd energi och då är vattenburet överlägset bäst.)
Hej, ang brandkrav ska det inte vara några större problem eller kostnader. Enligt byggavdelningen på kommun handlar det i princip om dubbla tjocklekar på gips samt EI60 brandklassad dörr, med "brandskärmen" från golv till nock. Men hon rådde mig kolla nogrannare.
Ang. större vinkel på taket så håller jag med om att det verkar bättre. Jag har utgått efter lövångerbyggs pris/mått och har ingen aning om hur mycket dyrare det blir med högre tak men som du säger handlar det nog inte om mycket jämfört med nyttan det kan ge. Tycker även det är snyggt med lodräta fönster som sticker ut genom taket. så vinden får lite ljus. Är detta enkelt att bygga?
Jag kan nämligen brandsäkra garagedelen med gips i dess tak, och då kunna använda utrymmet över garaget, om det blir användbart. Men absolut att åtminstone få extra utrymme över bo-delen för sovloft t.ex.
Jag läste på lite ang. buller och detär vall och/eller plank som gäller. Är ingen jättefara med det dock då jag inte ens bor där nu och vet hur störigt det är. Mina grannar har huset typ 10m från vägen i äldre hus så borde vara mycket värre för dom isåfall.
Tack för synpunkter!


Workingclasshero skrev:
Hej

Intressant frågor, jag kommer inte besvara alla men försöka komma med ideer ändå.

Ha inte muggen mitt i huset utan vid yttervägg.
Bygg huset som en villa med stort vardagsrum där vardagsrummet är garage.
Använd limträbalk istället för takstolar i garaget/vardagsrum för lyfthöjdens skull.
Golvvärme överallt.
Din planlösning suger med en massa korridorer.
Toalett i garagedelen.
Förråd i garagedelen som senare kan "råka" bli det tredje rummet när allt är klart.
Ha inte pumpens ytterdel utanför ytterdörren för det finns inget fulare.
Ha garageporten långt från dörren in till huset för att minimera att dra in skit i huset.
Ha ett litet rum mellan garagedelen och själva huset för lukten och smutsens skull.
Dubbla garageportar tycker jag.
Travers i garaget så du kan lyfta upp saker på loftet ovanför bodelen

jag kan hålla på hur länge som helst ;-)
Hej, nu ska vi se!
Badrum vid yttervägg har jag försökt få till, men av alla rum så känns det som det minst behövliga att ha ett fönster till? Samt att jag vill ha det vägg i vägg med köket för att underlätta vattensystemet och hålla korta rör för VVB.
Dethär med att bygga garaget som ett vardagsrum förstod jag inte. Du tänker det som att det ska vara enkelt att riva mittenväggen och göra allt till ett hus, sen bygga separat garage brevid om man vill ha det?
Att bara köra med limträbalk i garagedelen är ett bra tips, har varit in i ett sånt garage och det verkar behändigt. Jag vet bara inte vad begränsningarna är för sånna konstruktioner så därför har jag inte gått in på det, men det ska jag kika på, och jämföra/kombinera mot skarpare takvinkel.
Golvvärme känner jag mig inte helt bekväm med, det är sjysst om man har bergvärme eller annat dyrare uppvärmningssystem. Men jag vill inte lägga mer än 30k då jag inte tror att jag direkt tjänar på att ha något annat än LLVP. Jag har även möjlighet att få fjärrvärme men det känns inte riktigt värt i nuläget om ens någonsin. Men fortfarande, det är kanske värt att gjuta rör för det.
Planlösningen med en utrymmeskrävande korridor och övrigt känns inte helt hundra, men jag har skissat många planlösningar men kan helt enkelt inte lösa det bättre. Lite orolig att korridoren kan vara för smal för att godkännas för handikappade som ska kunna vända in i badrummet. Ska kolla upp detta. Men om du ser en uppenbart bättre planlösning så visa eller berätta gärna.
Toa i garaget behövs inte. Det komplicerar och tar plats, jag ska dock ha en vask så bara att tvätta händerna med tvål och hoppa i ett par tofflor om jag måste gå på toa i huset. Har ju lyft så kommer inte ligga och skrubba golvet med kläderna ändå.
Förråd i garaget, som jag sedan ska kunna använda som ett extra sovrum? Ska ta till mig det och fundera.
Pump vid ytterdörr är förstås fult, men jag vet inte hur långa slangar man kan dra från pumpen till inomhusdelarna. Som jag förstod det är en standardslang 5 meter? Och jag har gärna husets inomhusdel i hallen där man vistas minst. Sen ska inte pumpen bara hänga fult utan får en sån lite vackrare trälåda. Sen kan man väl kamouflera det med lite växter runtomkring som tar blicken till sig?
Att sätta garageporten på höger sida var en självklarhet jag upptäckte efter att ha gjort tråden och den är nu flyttad. Men jag känner inte ett behov av två lyftar. Dels är det ingen kundverkstad jag kommer ha, bilar rullar in och ut någon gång om året. Så jag sparar pengar och det blir färre draghål i väggarna för varmluften att sippra ut genom om jag begränsar mig till en.
Litet rum mellan garage och hus mot lukt och smuts, dels tror jag inte det blir så mycket smuts, tanken är att hålla garaget rent och trevligt. Och branddörren ska ju vara tät mot farliga gaser och sånt, så det borde väl inte sippra in någon dålig luft direkt samt garaget är ju ventilerat. Det är väl om man öppnar när man går in. Annars, om jag har en "sluss", så räcker det med lägre brandklass på båda dörrarna för att uppnå samma motstånd. Men det är mer att det tar plats som stör mig.
Travers för att lyfta grejer till loftet är bra, jag kanske kan köra limträbalk/saxtakstol över lyften och ha resten av ytan över garaget som förråd för bilgrejer. ska klura på detta med.
Tack för alla synpunkter det var många saker, precis som jag önskar, fortsätt gärna! :D

MVH

Nicklas

[EDIT] Försökte separera varje fråga med några mellanslag där de började men allt blev redigerat automatiskt och dessa togs bort så det blev lite ihopkluddat, ursäkta :)

Men jag kan väl passa på att tillägga att jag kan tänka mig göra detta utbyggbart för något extra sovrum eller så. Men det är lite för tokigt för att funka som ett substitut för en riktig villa. Därför känns det likabra att spara in på saker som att underlätta för FTX. Då känns det som man hellre bygger ett riktigt hus brevid på 150m2 som har allt som ett riktigt hus ska ha.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.