Hej,

Till min förra spis hade jag 2,5mm2 enfas, 20A draget.
Min nya induktionshäll rekommenderar anting enfas 25A eller 2-fas 16A.
Eftersom jag inte bara kan byta 20A säkringen till en 25A (vet ej vad huvudcentralen i byggnaden är avsäkrad för). Så blir jag väl tvungen att köra på 2-fas 16A?

Min induktionshäll har en Norwesco-kontakt monterad:
http://www.norwesco.se/produkter/spisuttag-25a

Köpte också uttaget.
Enligt deras hemsida så står det :
Spisuttag 25A/230V för 1-fasiga spisar samt stickpropp till dessa. (2-fas för Norska marknaden)
Betyder det att det är möjligt att koppla detta uttag till 2-fas?
Hur gör man det? Den har endast 3 anslutningar, en jord och en nolla + fas.

Vill helst slippa köpa ytterligare ett uttag då denna kostade 300kr.

Kopplar inte detta själv, men förbereder allting, så vill ha rätt material när min vän som är elektriker kommer.

Räcker det då att jag drar en extra fas till uttaget (2,5mm2)?

Tacksam för snabba svar!

/ Joakim
 
Du bör använda ett Perilex-uttag då Norwesco-kontakten på hällen är avsedd för enfasinstallation. Du behöver två faser, nolla och jord.
perilex.JPG
 
Det jag inte riktigt förstår, om jag byter ut kontakten på hällen, från Norwesco 1-fas till Perilex. Hur kopplar jag då? Går endast 3 kablar från hällen till kontakten, en jord, en fas och en nolla. Behövs det inte en fjärde ledare då?

För att byta uttaget är lätt gjort, endast dra fram en fas till och behålla samma nolla och jord, samt den ursprungliga fasen.

Ser ni nedan verkar det som denna klarar av att kopplas in utan nolla? Är detta felaktigt? För sökte på det, och alla verkar säga att man bränner induktionshällen om man kopplar utan nolla!
6 - Kopplingsschema häll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Du ska koppla enligt mittenkopplingen. Den nedersta är för marknader där man har 230v som huvudspänning, exv. delar av Norge (I Sverige har vi 400v huvudspänning, dvs. mellan faserna)

/U

EDIT: och ja, om du lägger 400v där hällen förväntar sig 230v (kopplar enligt nedersta schemat i Svenskt elsystem) så är sannolikheten att något går sönder rätt stor, nästan så man kan säga 100%.
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Du ska koppla enligt mittenkopplingen. Den nedersta är för marknader där man har 230v som huvudspänning, exv. delar av Norge (I Sverige har vi 400v huvudspänning, dvs. mellan faserna)

/U

EDIT: och ja, om du lägger 400v där hällen förväntar sig 230v (kopplar enligt nedersta schemat i Svenskt elsystem) så är sannolikheten att något går sönder rätt stor, nästan så man kan säga 100%.
Då förstår jag!
Hade inte chansat ändå!

En sak som fortfarande är oklar för mig är. Om jag drar 4 kablar till uttaget, två faser, en nolla och en jord. Men jag endast har tre kablar från kontakten till hällen, hur kommer de två faserna till hällen? För enligt kopplingen på bilden så behövs 4 kablar. Men kabeln som sitter där har endast 3. Behöver jag byta kabeln också?

Tack!
 
Jo två-fas kopplingen kräver fyra ledare i kabeln.
 
ullberg
arnel skrev:
Jo två-fas kopplingen kräver fyra ledare i kabeln.
Detta (och ditt antagande) är alldeles riktigt, det behövs fyra ledare. Du är säker på att det bara är tre?

Det kan mycket väl vara så (då får man byta kabeln) men på en del anslutningskablar är det fyra ledare och två av dem är sammankopplade i kontaktänden med en hylsa. Vill man göra två-fas-koppling får man klippa isär dessa två (Bosch / Siemens gör exempelvis så på sina hällar).

/U
 
ullberg skrev:
Detta (och ditt antagande) är alldeles riktigt, det behövs fyra ledare. Du är säker på att det bara är tre?

Det kan mycket väl vara så (då får man byta kabeln) men på en del anslutningskablar är det fyra ledare och två av dem är sammankopplade i kontaktänden med en hylsa. Vill man göra två-fas-koppling får man klippa isär dessa två (Bosch / Siemens gör exempelvis så på sina hällar).

/U
Ja, här är en bild jag tog på kontakten, har dock inte kontakten/kabeln framför mig, men ser tyvärr bara ut som det är 3st ledare?

Va omständigt det blir när allt måste bytas ut!

bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Det där ser absolut ut som tre ledare (syns tydligt annars), så då behöver du byta ut kabeln.

Eftersom kopplingsschemat är tryckt på hällen bör det ju finnas en plint där det är byglat, men för säkerhets skull, kolla det innan du börjar köpa kabel m.m.

/U
 
Jag reagerar på två saker i den här tråden.

I första inlägget står det att förra spisen är inkopplad med 2,5 kvmm 20A. Normalt sett så krävs mer än 2,5 kvmm för 20A.

Detta att den var inkopplad med en fas, gör att man kan misstänka att detta handlar om en bostad med enfas matning? Då kan man inte dra fram en andra fas till hällen.

Tvåfas matning innebär att det måste vara två olika matande faser i centralen. Om man bara drar fram en fas till från samma matande fas, så kommer nollan att bli överbelastad. Om det görs korrekt med OLIKA matande faser så kommer fasförskjutningen mellan de matande faserna göra att strömmen i nollan aldrig blir högre än strömmen i en av faserna. Skulle man mata från samma inkommande fas så adderas istället strömmen i nollan, och det blir risk för brand.
 
hempularen skrev:
Jag reagerar på två saker i den här tråden.

I första inlägget står det att förra spisen är inkopplad med 2,5 kvmm 20A. Normalt sett så krävs mer än 2,5 kvmm för 20A.

Detta att den var inkopplad med en fas, gör att man kan misstänka att detta handlar om en bostad med enfas matning? Då kan man inte dra fram en andra fas till hällen.

Tvåfas matning innebär att det måste vara två olika matande faser i centralen. Om man bara drar fram en fas till från samma matande fas, så kommer nollan att bli överbelastad. Om det görs korrekt med OLIKA matande faser så kommer fasförskjutningen mellan de matande faserna göra att strömmen i nollan aldrig blir högre än strömmen i en av faserna. Skulle man mata från samma inkommande fas så adderas istället strömmen i nollan, och det blir risk för brand.
Oj, jag bara antog att det var 2,5mm2, har inte kollat så noga, det enda jag vet är att den är kraftigare än 1,5mm2. Är garanterat mer än 2,5mm2 då.
Från början var det endast en fas framdragen, vid husbygget. Efter stambytet drog de fram tre faser istället för en.
Förstår att fasen inte kan ligga på samma matande fas.

En fråga till bara. Eftersom jag har tre kablar framdragna till uttaget, som är över 2,5mm2, måste jag byta alla till 2,5mm2 när jag ska ha 2-fas 16A, eller räcker det att dra fram en ny fas med en 2,5mm2 ledare? Och behålla de övriga kablarna som har större kvadrat?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Funderade lite mer, tror ni jag klarar mig med 1-fas 20A säkring för min induktionshäll?

Gjorde lite sökningar och verkar som att det är många som kör på detta trots att tillverkaren rekommender 25A säkring på 1-fas.
Antar att det är väldigt ovanligt att man får induktionshällen att dra 7100W?

Vad tror ni?

Sparar mig otroligt med jobb att bara låta den nuvarande kontakten sitta och induktionshällen kopplad som den är!
 
Enfas 20 A räcker väldigt långt. Troligen kan ni använda hällen precis som vanligt. Kravet på max 20 A gäller kontinuerlig drift. Om man ska betrakta uppvärmningstiden av värmezonerna som kontinuerlig drift kan i och för sig diskuteras. Säkringen kommer troligen att hålla för den överlast som hällen orsakar just när vattenkastrullen kokas upp, på gott och ont. 20 A ger 4.8 kW, och om du summerar effekterna på de olika värmezonerna som ni normalt vill använda mer eller mindre samtidigt så ramlar ni säkert över gränsen. Men som sagt, lasten är bara kontinuerlig en kort stund...

Annars måste du som sagt dra fram en ledare till från centralen. Om man får komplettera med två (ja, du behöver 2) 2.5 mm² fasledare när övriga ledare är 4 mm² eller större tror jag inte är specifikt förbjudet, men skulle kunna falla under allmänna regler om överskådlighet etc. Å andra sidan, hur gammal är ledningen? Kanske ändå bäst att dra i fem nya ledare. Det kanske är det enda som är praktiskt möjligt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
Om det är som du säger att det har dragits fram trefas till lägenheten så skulle jag, utan att tveka, rekommendera dig att anlita en elektriker för att dra fram trefas även till spisdosan. Har lägenheten rotats så sitter det troligtvis en automatsäkringscentral istället för den gamla gängsäkringscentralen. Då behöver elektrikern byta ut 20A-säkringen till 3st 16A-säkringar.

Det skulle vara väldigt dumsnålt att bara dra fram två faser till dosan!
 
jockebq skrev:
Funderade lite mer, tror ni jag klarar mig med 1-fas 20A säkring för min induktionshäll?

Gjorde lite sökningar och verkar som att det är många som kör på detta trots att tillverkaren rekommender 25A säkring på 1-fas.
Antar att det är väldigt ovanligt att man får induktionshällen att dra 7100W?

Vad tror ni?

Sparar mig otroligt med jobb att bara låta den nuvarande kontakten sitta och induktionshällen kopplad som den är!
Låter väl rimligt, varför lösa ett problem som inte finns? Men hur gör du med ugnen nu då, är det redan fixat kanske? Sen är ju frågan om man sänkt dina huvudsäkringar från 1x25 till 3x16 nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.