Jag tänkte lägga sten på uppfarten framför mitt framtida garage. Ytan där är ca 40 kvm. Sen tänkte jag har en 1,5 meter bred gång fram till dörren. Det är sammanlagt ca 20 kvm.

En av de markfirmor jag tagit offert ifrån för att göra markarbetet för huset, har även folk som utför stenläggning. Eftersom det kommer bli en fråga för framtiden, när allt annat är klart så frågade jag honom ungefär hur mycket det skulle gå på att lägga sten.

Han sa att det beror självklart på vilken sten jag väljer och hur mycket uppackning av bärlager och stenmjöl inför markstenen det blir. Men han räknade med ca 100.000-120.000 kr sammanlagt för allt.

Jag tycker det låter otroligt dyrt, eller är det rimligt? I sånt fall är det bara att glömma att lägga sten på uppfarten för mig.
 
Lägga sten är enkelt men tar tid, be om offert på underarbetet bara.
 
Anna1984 skrev:
Jag tänkte lägga sten på uppfarten framför mitt framtida garage. Ytan där är ca 40 kvm. Sen tänkte jag har en 1,5 meter bred gång fram till dörren. Det är sammanlagt ca 20 kvm.

En av de markfirmor jag tagit offert ifrån för att göra markarbetet för huset, har även folk som utför stenläggning. Eftersom det kommer bli en fråga för framtiden, när allt annat är klart så frågade jag honom ungefär hur mycket det skulle gå på att lägga sten.

Han sa att det beror självklart på vilken sten jag väljer och hur mycket uppackning av bärlager och stenmjöl inför markstenen det blir. Men han räknade med ca 100.000-120.000 kr sammanlagt för allt.

Jag tycker det låter otroligt dyrt, eller är det rimligt? I sånt fall är det bara att glömma att lägga sten på uppfarten för mig.
Man vet ju inte alla förutsättningarna så det är lite svårt att sätta pris, en väldigt grov kalkyl på uppfarten från min sida nedan.

Schakt 500mm x 40m2 = 20 m3 á 625 = 12.500
Förstärk.lager 300mm x 40m2 = 12 m3 á 700 = 8.400
Bärlager 100mm x 40m2 = 4 m3 á 750 = 3.000
Marksten + sättsand 40m2 x 800 = 32.000

Nu skiljer sig ju alla jobb då det råder olika förutsättningar och det är teoretiska mängder uppskattade av mig så man kan förmodligen lägga på 10-15% på mängderna men jag kommer inte nära det priset du har fått. För gången i trädgården behövs det inte schaktas/fyllas lika mycket så det bli billigare per m2.
 
Men du har ju ingen tid för läggning med i din uppskattning Attackbävern
 
Noseone skrev:
Men du har ju ingen tid för läggning med i din uppskattning Attackbävern
Ingår i raden som jag kallat "Marksten + sättsand", kanske skulle ha varit tydligare där.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag tror att de 800/m2 är material och arbete :) normal sten kostar väl typ 250/m2 och sanden är i sammanhanget gratis. ..
 
Här där jag bor finns det en duktig stensättare från Rumänien som lägger sten för en bråkdel av det priset. Vi tog först in offerter som låg i samma prisnivå som det du fått. Sedan kände grannen den här killen som tog ungefär en tredjedel för samma arbete (ja, han hade F-skattebevis och allt i ordning). Du kanske kan hitta någon sådan? Det gäller förstås att du har riktiga referenser på honom.

Här kan du läsa om att anlita utländska hantverkare http://www.byggahus.se/renovera/nar-du-anlitar-utlandsk-hantverkare
 
Marlen Eskilsson skrev:
Här där jag bor finns det en duktig stensättare från Rumänien som lägger sten för en bråkdel av det priset. Vi tog först in offerter som låg i samma prisnivå som det du fått. Sedan kände grannen den här killen som tog ungefär en tredjedel för samma arbete (ja, han hade F-skattebevis och allt i ordning). Du kanske kan hitta någon sådan? Det gäller förstås att du har riktiga referenser på honom.
Det allra, allra viktigaste för ett lyckat resultat är underlaget/underarbetet.

Anledningen till ett billigt pris kan vara fusk med underarbetet. Detta syns ju inte förrän långt efter att hantverkaren fått betalt och lämnat.:wow:
 
  • Gilla
cecar33 och 2 till
  • Laddar…
Det fuskar en hel del med underarbetet. Sättningar i plattsättningen efter något år är ett faktum.

Vi tar 650 kr kvm + stenpriset, allt ifrån 149 kr kvm till ja högt...
 
Kostnadsuppskattningen du har fått på ca 2000 kr/m2 är i runda slängar dubbelt så dyrt mot vad det bör kosta med väl utfört underarbete.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Dyrt men som sagt vad ingår är avgörande. Dock behövs ej schakt på 500 mm. Det är uppbyggnad för väg.
 
Hm, ja det känns som att man kan komma mycket billigare undan. Ang. underarbetet så är det svårt för eb oinsatt att se hur bra underarbete dom gör. Jag har inget emot att lägga stenen själv, men det är väl egentligen underarbetet som är den riktigt stora kostnaden?
 
Underarbetet är tekniskt enkelt men slitsamt.
Det du behöver är att gräva ca 20 cm (om det är gångväg), lägga fiberduk, fylla på ca 15 cm med bärlager och sedan börja packa. En enkel tumregel är att varje 10 cm bärlager kräver en markvibrator på 100 kg. Det bästa är att fylla halva, packa med markvibrator och sedan fylla resten. Annars tar du tyngre markvibrator.

Därefter sättsand, lägg först två avvägda ribbor, jämna med rätskiva. Bort med ribborna, fyll i. Börja lägg stenar.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Det är en hopplös uppgift att försöka gissa pris på ett arbete när vi varken sett bilder eller någon bra förklaring till förutsättningarna på plats. Dessutom så är nog flis att föredra framför sättsand. När det gäller tidsåtgång är det rent löjligt att ens föröka gissa, för vi vet inte vilka plattor och därmed hur mycket skärning det blir, vi vet inte hur nära alla pallar kan ställas, så hämtningstiden vet vi inget om. Så lite bilder och vilka plattor och hur eller vilket mönster skall de ligga i. Mycket tid ligger i logistiken helt enkelt
 
End skrev:
Underarbetet är tekniskt enkelt men slitsamt.
Det du behöver är att gräva ca 20 cm (om det är gångväg)
Allt organiskt material måste bort, känns konstigt att säga 20 cm om det finns 50 cm matjord på platsen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.