Ser denna dragningen ok ut?

P1070680.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uponor 12mm Evalpex, yttervägg ner, upp och till höger. Ritad 125cc med 100 till vägg. 200 till brunn.
 
ja det tycker jag
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
(y)
 
Tack grabbar då blir det primer, nät och slang imorgon!

(Jag får väl ladda upp några bilder som tack)
 
köp lite skruvklammer som man använder till elkabeln, bara rörhållarskenor kommer nog inte att funka
 
Kanske ett lite större avstånd mellan T och R vid väggen för att för att minimera termisk kortslutning.
 
nino skrev:
köp lite skruvklammer som man använder till elkabeln, bara rörhållarskenor kommer nog inte att funka
Redan fixat skruvklammer + buntband :)

P1070687.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



mycke_nu skrev:
Kanske ett lite större avstånd mellan T och R vid väggen för att för att minimera termisk kortslutning.
Ja det kanske hade varit bra men det var lite trångt ut ur fördelaren. Tror det fungerar bra ändå då det inte är så lång sträcka.

Primat ikväll, nät + slang imorgon.
 
Krilleman
Vad tänker du driva din 12mm Eval Pex med? Beroende på alternativ kan det vara ide att lägga tillopp och retur bredvid varandra för en jämnare spridning av värmen.

Vissa tycker det är OT att lägga det så, men det beror lite på skolning.

Men man kommer aldrig ifrån att desto klenare rör desto mindre värmebärande vätska om man bara har en slinga.
 
krilleman_215 skrev:
Vad tänker du driva din 12mm Eval Pex med?
Uponors Push 12
 
Krilleman
Och jag antar att den då bara driver denna slinga?!
 
Jag driver 3 slingor m upnoren, ca ,6+6+5 m2. Alla dragna i enkelt mönster (som ovan). 2 slingor med ,AL-plåtar och 1 bara ingjuten i flyt. Jag upplever tillräckligt jämn värme i alla 3 slingorna.
 
krilleman_215 skrev:
Och jag antar att den då bara driver denna slinga?!
Bara en slinga. Jag ska för övrigt ha vattenelement på ovanvåningen där toaletten finns.
 
Krilleman
Då är det ju bara att rulla på.
 
Kom på att jag lovade en bild:

P1070695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läggningen blev kanske lite överarbetad men så är det ju första gången :).

P1070696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svängde ut ganska snabbt för att få lite längre avstånd mellan tillopp och retur.

Nu är den även provtryckt med 2 bar i 7h utan att mätaren rört sig. Provar med luft då jag inte ville slabba med vatten på ovanvåningen (inte kopplat avloppet än). Volymen i slangen är bara 2.3l så det är inte värre om det skulle släppa än när jag drar bort slangen ifrån spikpistolen med fullt tryck, man får bara ha på sig hörselskydden och inte stå ivägen för ändarna, men som brasklapp till andra så ha lite respekt för tryckluft. Har man ett helt system med 400-500m 20mm slang som ska provas så blir det ganska stor volym, använd då hellre vatten
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Krilleman
Hur många meter blev det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.