Hej, jag håller på att hjälpa farsan med hans panna. Han har eldat i 4år med sin panna nu och har endast ca150grader i rökgastemp vid full drift. Vad kör ni med för inställningar på sekundär/primärluft?
 
Kan tillägga att det endast eldas björk och pannan har alltid gått så "kall". Vi har provat att justera tillluften men det verkar inte reagera speciellt mycket hur än man gör...
 
Sota ur pannan noggrant. Kolla fläkten, är den rengjord, fläkthjulet normalt? Ta tryckluft och blås rent i sekundär-/primärkanalerna. Kolla keramiken så det inte finns sprickor glipor så luften eller vedgaserna slinker fel? Kolla även luckorna så det verkligen är tätt?

Vedkvalitet? Fuktig ved kan försämra rejält!
 
Jo vi har gjort en rejäl sotning och inte hittat något onormalt...den här ju betett sig såhär sen ny, kan väl inte vara skorstenen. Det är en fet och lång teglad modell....
 
Finns det frisklufts ventil till rummet ?
Vad är annars problemet, rgt på 150 är ju bra för en ved panna. :) Är det dålig förbränning,för dålig effekt ?
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Jo nog flåsar den på rätt bra effekt, tar väl ca 4 timmar att bränna ur ett ilägg. men problemet blir i toppen på skorstenen, lite väl kalla rökgaser....
Det är iofs löst med ett plåtrör 2m ner. Vad ligger andra på för rökgastempar med dessa pannor?
 
Bara det är över 60-65° 50cm ner i skorstenen så borde det va ok. Annars så kan du plocka ut en turbulator eller två, om det finns några alltså.
 
Jo det är bortkapat några bitar på turbulatorerna, sen vet jag att han plockat ut nån åxå men då märks det direkt att det blir sämre effekt i spisen... Ska väl inte behövas kan man tycka...
 
Hej på dig.Installerade en focus i september i år.funkar kanon,nysotad ligger rgt.på 170grader.Sotar tuberna varannan vecka då ligger rgt. på ca.200 grader.
 
Ok, låter ju som att den brinner rätt optimalt då... Har du alla turbulatorerna intakta? Och vad kör du med för inställningar på primär/sekundär luften ?
 
japp tubulatorer orörda.Spjällen uppifrån å ner öp. -8 up.-10 sekundäd -15.Om ni ger fan i och sota pannan då måste den väl gå upp i rgt?Man kan ju fundera om rg termometern fastnar på 150?
 
Ja ja menar att skjuta lite längre mellan sotningsintervallerna för att kolla om rgt.stiger? Bara som ett test,sot isolerar ju mycket bra!
 
Jo nog ökar tempen men det blir ju märkbart sämre effekt. Så rökgastempgivaren verkar funka....
Ska ta och plocka ut all keramik och kontrollera tätheten. Nån jävla bot måste det ju finnas.... Kan inte vara så mycket, ska även kolla vad tilluften är inställd på. Kommer inte ihåg exakt, det var senast ifjolvinter vi pillade på med det.
Tack för tipsen
 
Jag sotade min idag och då sjönk rgt.från 200 till 170.
 
Hej
Har själv en focus -09 minns att jag fick laborera en hel del med rökgaserna, tror det slutade med att 6 st är orörda och 2 kapade jag på mitten och ligger nu på ca 170 grader. Luften står inställd från fabrik sen eldar jag med ren björk.

//Bykof
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.