Har idag Bosch Easy Series V1 (endast trådbundet). Den vill dock inte ringa ut vid larm så funderar på att byta huvudcentralen till V3 (trådbundet samt trådlöst via WLSN). Har dock hört att det trådlösa inte är helt bra på Bosch Easy Series - är det någon som har erfarenhet av det? Hittar inte så många som säljer WLSN-tillbehör, är hela serien på utgående kanske? Räckvidden ska vara 1000m(!).
Fördelen med Easy Series är handhavandet, designen samt att den talar svenska.
Nackdelar är att den väntar 30 min innan den larmar för strömavbrott. Lite väl länge men går inte att ändra i menyerna (lite märkligt för allt annat går att ändra). Sedan kan den bara ringa ut via PTSN dvs fasta telenätet. SMS-meddelanden hade varit smidigt.

Så då funderar jag på om man ska passa på att byta hela systemet istället. Vill inte ha ngn väktarcentraltjänst utan den ska kunna ringa upp men gärna SMS'a åxå. Larmbrickor samt tidigt larm vid strömavbrott är krav. Hybrid är bra.

DSC Alexor II
Den har bara två ingångar för tråd och allt annat är trådlöst. Tillbehören är inte så farligt dyra. Knappt 500kr för en magnetkontakt samt ca 800kr för en IR-detektor.
Erfarenhet av denna?

Agility II
Inga trådingångar, allt trådlöst. Rätt dyra tillbehör. Verkar lättkonfad.
Erfarenhet av denna?

Galaxy
Verkar som många talar bra om denna, vet inget själv.
 
Jag har installerat både Agility och Alexor.

Prismässigt så borde Agility vara billigast både vad gäller larmpaketet och detektorerna. Den har numera kameradetektorer med gratis molntjänst. Kan även styras med gratis app och läsa händelse logg mm. via appen. Det går att koppla till 4st trådbundna sektioner och trådbundna siréner via X10 modulen. Man kan också koppla till trådbundna sektioner vi magnetkontakterna. Väldigt lättprogrammerat och trevlig uppringare.

Alexor är ju i princip en bantad PC1616 vilket ju inte är fy skam. Väldigt driftsäker och hög byggkvalité. Inga konstigheter.

Jag hade valt Agility 3 !
 
Varför inte SPC?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.