Hejsan,

Vi installerade en täljstenskamin tidigare i år och jag har på senare tid funderat över ventilationslösningar, då vardagsrummet i dagsläget blir ganska varmt. Vi bor i ett typiskt 1 ½ plans 70 tals hus.

Problemet som uppstår i dagsläget är att värmen till stor del stannar på nedervåningen, och främst i vardagsrummet. Min tanke för att förbättra ventilationen är att använda 120mm spirorör med utsug strax ovanför kaminen, som sen går upp vårat allrum på övervåningen. Till detta vill jag koppla en kanalfläkt liknande:

http://www.ventilation.se/kanalflakt-125c/p-1251.htm

Total handlar det om en rördragning på 1-2 meter, i form av ett L. Min fråga är egentligen om jag behöver isolera den rörbiten som förs genom golvet. Själva biten som hamnar på kattvinden har jag tänkt isolera, men hur gör jag med själva biten rör som går mellan golv och tak? Bifogar bild som visar upplägget.

Tack för hjälpen Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mickeochsimon skrev:
Hejsan,

Vi installerade en täljstenskamin tidigare i år och jag har på senare tid funderat över ventilationslösningar, då vardagsrummet i dagsläget blir ganska varmt. Vi bor i ett typiskt 1 ½ plans 70 tals hus.

Problemet som uppstår i dagsläget är att värmen till stor del stannar på nedervåningen, och främst i vardagsrummet. Min tanke för att förbättra ventilationen är att använda 120mm spirorör med utsug strax ovanför kaminen, som sen går upp vårat allrum på övervåningen. Till detta vill jag koppla en kanalfläkt liknande:

[länk]

Total handlar det om en rördragning på 1-2 meter, i form av ett L. Min fråga är egentligen om jag behöver isolera den rörbiten som förs genom golvet. Själva biten som hamnar på kattvinden har jag tänkt isolera, men hur gör jag med själva biten rör som går mellan golv och tak? Bifogar bild som visar upplägget.

Tack för hjälpen[bild]
Isolera den biten också. Gör ett lagom stort hål med 130 mm hålsåg i taket, och ett större med sticksågen i golvet i kattvinden och isolera hela vägen.

Har tänkt göra precis likadant och har gjort nästan likadant i hallen - tv-rummet via källartrappstaket.

Tips är att köpa en varvtalsregulator till fläkten så du kan reglera luftflöde och ljudnivå..
 
Tack för svaret!

Om röret är 120 och borrhålet är 130, vilken storlek har jag då på frånluftsventilen? Blir det inte en glipa mellan borrhålet och själva röret?
 
Glöm det jag skrev, tror jag förstår nu. Borrhålet nertill blir i linje med spiroröret, och från ovansidan så gröper man ur lite mer, för att kunna tilläggsisolera?
 
ImageUploadedByByggahus.se1384443344.492296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1384443361.886165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut på varje sida vägg hos mig i källartrappen, inkopplat igår. :) 130mm hålsåg från biltema. Det var precis att spiroröret (125mm) gick igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.